Häst innan man dör?

En ide vore ju att annonsera för hitta ngn i omvänd situation. Ngn som ska opereras, ha barn, har en arbetstopp och som just nu inte kan rida och därför vill ha en mer kortsiktig lösning för sin häst.
Var dock noga med att reglera vad som gäller den dagen ngn av er vill avbryta.
 
Jag fick för en tid sedan en obotlig cancer och jag kommer inte leva så länge till. Man vet inte HUR länge för just nu får jag en bromsmedicin som gör mig i stort set symptomfri men den funkar bara ett tag. HUR länge vet man inte men det brukar handla om ca. 18 månader. Jag har nu ätit den i 10 månader.. Men det kan också fungera längre, det finns de som mått bra i 4 år med den här medicinen!
När första chocken hade lagt sig började jag leva annorlunda. Jag började prioritera saker som gjorde mig glad och tog därmed tillbaka hästarna in i livet. Började på ridskola (igen) och rider där 2 ggr i veckan, praktiserar 1-2 dagar i veckan i ett tillridningsstall (fast där rider jag inte) och är medhjälpare/ryttare åt en häst på gården där jag bor. Men ändå, det räcker inte. Jag vill leva hästlivet varje dag, hela dagen.
Somliga runt mig säger: skaffa en häst! Att det viktigaste i mitt liv nu är att bocka av längtan från en bucket list. Jag kommer förstås inte skaffa en häst eftersom jag kommer att dö från den. Men tanken på att hyra eller vara fodervärd har förstås slagit mig, men märker att det inte kommer att fungera heller. Det är ingen som vill lämna ut sin häst på foder till mig, dels för att det är för kort tid (jag kan ju bara lova några månader i taget), dels för att jag inte har de meriter hästägarna efterfrågar (har inte haft häst, har inga tävlingsresultat att visa upp).
Jag önskar att jag kunde hitta någon att skaffa häst (köpa eller foder) tillsammans med, som kunde lämna den i min vård så länge jag mår bra, men som sedan står där beredd att ta vid när jag inte längre kan. Tänk, vilken dröm! Eller hitta en hästägare som vill lämna bort sin häst för bara en kort tid.
Dela gärna med er av era tankar omkring detta. Det skulle vara intressant att höra om det finns andra därute som är i en liknande situation, eller höra hur hästägare resonerar.
Som hästägare och med flera hästar hemma på gården skulle jag kunna tänka mig att låta dig disponera en häst som din egen så länge det skulle fungera för dig, om du har hästen kvar hos mig. Jag skulle inte vilja lämna bort någon av dem, men ett upplägg där du är "hästens människa" så länge du kan hade varit fullt tänkbart, om du i övrigt skulle passa med hästen. Kanske finns det någon i din närhet som kan tänkas resonera som jag?
 
Som hästägare och med flera hästar hemma på gården skulle jag kunna tänka mig att låta dig disponera en häst som din egen så länge det skulle fungera för dig, om du har hästen kvar hos mig. Jag skulle inte vilja lämna bort någon av dem, men ett upplägg där du är "hästens människa" så länge du kan hade varit fullt tänkbart, om du i övrigt skulle passa med hästen. Kanske finns det någon i din närhet som kan tänkas resonera som jag?
Ja, det vore drömmen. Men de trådar jag dragit i har hittills inte givit riktigt det. Lite annat dock som jag är supertacksam över men jag fortsätter leta!
 
En ide vore ju att annonsera för hitta ngn i omvänd situation. Ngn som ska opereras, ha barn, har en arbetstopp och som just nu inte kan rida och därför vill ha en mer kortsiktig lösning för sin häst.
Var dock noga med att reglera vad som gäller den dagen ngn av er vill avbryta.
Ja, jag har annonserat (hittills utan klockrent resultat) och kollar själv annonser. Jag bor på landet och jag upplever att de som har häst här klarar det utmärkt själva. De har ofta hästen (hästarna) hemma på egen gård och har redan ett stort nätverk omkring sig med människor som ger dem den avlastning de behöver (partners, barn, ridelever, osv.) Eller så är de väldigt, väldigt noga med vem man är, framför allt hur man rider. Jag hör många hästägare säga att de inte vill att andra rider deras hästar för då förstörs de.. Jag är en pålitlig, stark, lugn och hästvan människa. Min ridning är också lugn och mjuk, men jag är ingen GP-ryttare.
 
Kolla om det finns någon som behöver medryttare flera dagar i veckan? Skulle det vara ett bättre alternativ? Alternativt någon kompis som vill vara fodervärd ihop med dig som är redo att ta hela ansvaret ifall så skulle krävas.
Ja, det är här jag sneglar lite åt min svägerska till.
 
download (3).jpeg
 
I Regna i norra Östergötland (nära gränsen till Sörmland, Vingåker närmaste tätort).
Okej, alldeles för långt från mig (södra Halland), annars hade vi kanske kunnat försöka få till något. Jag är ensam med fyra hästar 3-4 dagar per vecka och hade gärna haft någon som kom och red och fixade lite.
 
Ja, jag har annonserat (hittills utan klockrent resultat) och kollar själv annonser. Jag bor på landet och jag upplever att de som har häst här klarar det utmärkt själva. De har ofta hästen (hästarna) hemma på egen gård och har redan ett stort nätverk omkring sig med människor som ger dem den avlastning de behöver (partners, barn, ridelever, osv.) Eller så är de väldigt, väldigt noga med vem man är, framför allt hur man rider. Jag hör många hästägare säga att de inte vill att andra rider deras hästar för då förstörs de.. Jag är en pålitlig, stark, lugn och hästvan människa. Min ridning är också lugn och mjuk, men jag är ingen GP-ryttare.
Tror du har rätt i din analys …
En tanke till: Om
det är intressant för dig skulle du ju kunna ta dig an en häst som ska sättas igång efter vila, gått med föl etc eller en unghäst som ska ridas in / precis är inriden … Där borde det kunna finnas intresse från hästägare m flera hästar och som har ont om tid och där hästen behöver lättare ridning en tid. Det är ju lite mer av ett projekt dock.
 
Det tror jag också. Och det nästan komiska är att jag har en svägerska som har 3 nordsvenskar (bara till att dra timmer) i lösdrift bara några kilometer från mig, och hon rider också på samma ridskola. Hon är nog egentligen sugen på en ridhäst men har inte plats just nu. Hon vore ju annars klippt och skuren att dela med. Jag ska känna henne lite mer på pulsen, jobbar på det!
Låter som en utmärkt idé!
 
Hör med ridskolan, kanske de kan tänka sig att hyra ut en häst några dagar i veckan. Kanske en ny som ska introduceras, någon som inte trivs riktigt i verksamheten eller som ska pensioneras?
 
Tror du har rätt i din analys …
En tanke till: Om
det är intressant för dig skulle du ju kunna ta dig an en häst som ska sättas igång efter vila, gått med föl etc eller en unghäst som ska ridas in / precis är inriden … Där borde det kunna finnas intresse från hästägare m flera hästar och som har ont om tid och där hästen behöver lättare ridning en tid. Det är ju lite mer av ett projekt dock.
Ja, igångsättning efter vila skulle kunna funka med inridning tror jag inte jag behärskar..
 
Kolla gruppen Nordsvensk Brukshäst på FB om du kan tänka dig den rasen. En person som skadat sig vill låna ut sin häst 1-1,5 år. Tror inlägget gjordes för 5 dagar sedan.
Tack för tipset! 1-1,5 år känns som lite för länge. Vet inte om jag vågar hoppas på så mycket tid.
 
Mitt tips är att köpa en äldre häst. Den dagen du inte finns bland oss längre så är det inget dåligt samvete att skicka hästen till Trapalanda också. Men då ska det ju vara en äldre häst också.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 713
Senast: Sootie
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
552
Senast: Ketrawzc
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 002
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 933
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ulvlek
  • Vad tar upp plats i mobilen?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Emmi-pet ultraljudstandborste

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp