Häst innan man dör?

Mitt tips är att köpa en äldre häst. Den dagen du inte finns bland oss längre så är det inget dåligt samvete att skicka hästen till Trapalanda också. Men då ska det ju vara en äldre häst också.
Även om det är en äldre häst tycker jag att det skulle kännas väldigt konstigt att skaffa den med avsikt att ta bort den inom en viss tidsrymd, om den är frisk. Och man får väl utgå ifrån att det är en frisk häst TS vill ha, oavsett ålder på den. Svårt att känna glädje i ett sådant hästägande, skulle jag tro.
 
Även om det är en äldre häst tycker jag att det skulle kännas väldigt konstigt att skaffa den med avsikt att ta bort den inom en viss tidsrymd, om den är frisk. Och man får väl utgå ifrån att det är en frisk häst TS vill ha, oavsett ålder på den. Svårt att känna glädje i ett sådant hästägande, skulle jag tro.
Köper man en häst som är 20 år gammal är nog de allra flesta medvetna om att den kommer att behöva avlivas inom en 5-6 årsperiod. Inget konstigt med det.

Rent krasst sätt är det ju det enklaste alternativet. Ett annat är att skaffa en bra kontakt med ett försäljningsstall som tar emot hästen på enbart provision utan månadskostnad, men inte ens ett försälningsstall kan garantera att de finns om 5 år. Eller ens nästa år. Svårt att planera framtiden när man är 100% beroende av andra.
 
Köper man en häst som är 20 år gammal är nog de allra flesta medvetna om att den kommer att behöva avlivas inom en 5-6 årsperiod. Inget konstigt med det.

Rent krasst sätt är det ju det enklaste alternativet. Ett annat är att skaffa en bra kontakt med ett försäljningsstall som tar emot hästen på enbart provision utan månadskostnad, men inte ens ett försälningsstall kan garantera att de finns om 5 år. Eller ens nästa år. Svårt att planera framtiden när man är 100% beroende av andra.
”Svårt att planera framtiden när man är 100% beroende av andra”. Huvudet på spiken. Vi är väl alla beroende av andra på något sätt men min situation är ganska extrem: jag är frisk (!) och stark, hyfsat hästkunnig, mycket ledig tid eftersom jag är sjukskriven, bor på en hästgård med flera mycket kunniga människor omkring mig. Kort sagt den perfekta hästägaren. Men, jag vet att det tar slut ganska snart, förmodligen mindre än ett år. Nej, jag satsar på att antingen skaffa en tillsammans med någon, eller hitta en att ha på foder och som kan få bo kvar hemma hos sig själv så blir det inte så stor apparat när jag inte klarar det längre. Detta har jag nu kommit fram till med er hjälp, tack för all er feedback! ❤️❤️❤️❤️❤️
 
Jag fick en tanke. Är du ute efter att rida avancerad dressyr eller bara ut och lulla i skogen eller kanske mittemellan?

Om man är ute efter att lulla i skogen och ta lite lektioner och utbilda så är det tämligen lätt att rida in en väl inkörd nordsvensk och börja träna med den. Även en stor nordsvensk är fullt ridbar och går att träna upp till L:a på något/några år.
Tänkte på din svägerskas nordsvenskar.

Eller är det helt enkelt en utpräglad ridhäst som redan kommit en bit?
 
Jag fick en tanke. Är du ute efter att rida avancerad dressyr eller bara ut och lulla i skogen eller kanske mittemellan?

Om man är ute efter att lulla i skogen och ta lite lektioner och utbilda så är det tämligen lätt att rida in en väl inkörd nordsvensk och börja träna med den. Även en stor nordsvensk är fullt ridbar och går att träna upp till L:a på något/några år.
Tänkte på din svägerskas nordsvenskar.

Eller är det helt enkelt en utpräglad ridhäst som redan kommit en bit?
Jag har ingen direkt erfarenhet av Nordsvensk (lite travare) så jag kan inte säga varken bu eller bä om det. Det kan säkert vara ett alternativ. Problemet är väl kanske att jag inte har tiden. Allt jag vill göra måste ske nu, om bara några månader kan det vara försent.
 
Jag har ingen direkt erfarenhet av Nordsvensk (lite travare) så jag kan inte säga varken bu eller bä om det. Det kan säkert vara ett alternativ. Problemet är väl kanske att jag inte har tiden. Allt jag vill göra måste ske nu, om bara några månader kan det vara försent.

Om du inte lyckas köpa en häst är detta mitt råd:

Leta upp en Medryttare sökes/finnes grupp på Facebook i ditt närområde och skriv vad du letar efter. Som du skrivit här. Jag har hittat medryttarhäst i sån grupp båda gångerna jag letat. Den första hade jag fått ha som min egen 7 dagar i veckan om jag hade velat.
 
Om du inte lyckas köpa en häst är detta mitt råd:

Leta upp en Medryttare sökes/finnes grupp på Facebook i ditt närområde och skriv vad du letar efter. Som du skrivit här. Jag har hittat medryttarhäst i sån grupp båda gångerna jag letat. Den första hade jag fått ha som min egen 7 dagar i veckan om jag hade velat.
Jag har gått med i två sådana grupper (eller, försökt. Den ena verkar död.) Hittills inget toppen-napp, men några mellanlösningar (dem jag har nu). Jag fortsätter hålla koll!
 
Jag har gått med i två sådana grupper (eller, försökt. Den ena verkar död.) Hittills inget toppen-napp, men några mellanlösningar (dem jag har nu). Jag fortsätter hålla koll!
Finns det någon hästgrupp för där du bor? Jag bor i Södermanland och här finns både för Södermanland och för någon stad, kanske fler.
Jag kan tänka mig att det finns en hel del folk som har några hästar hemma på sin egen gård som skulle tycka det vore nice med lite avlastning. Jag har stått i flera sådana stall där folk gärna har låtit någon som bara är lite hyfsat kunnig rida mycket etc mot lite hjälp med skötsel av häst och ev någon fodring etc.
Och om du dessutom talar om din situation med att du inte vet hur lång tid du har kvar och att det här är din dröm så tror jag många skulle vilja göra det bara just därför.
Hade jag bott närmre och haft lämplig häst hade jag gärna försökt bidra till något sådant. Och det känner nog fler.
Så om sådan grupp finns och liksom inte är inriktad på medryttare/fodervärd kan det vara värt att fråga iaf.
Kan vara värt att fråga i random hästgrupper öht.

Oavsett hoppas jag verkligen du hittar en bra lösning!
 
Tack för era fina svar! Jag läser och gömmer dem i mitt hjärta. Och fortsätter läsa annonser..
En del av de lösningar som föreslås är rätt dyra och det är jag rädd att jag inte har ekonomi till. Jag har en stabil ekonomi men inte så fet. Har även lite sparade pengar men jag vill ju också lämna NÅGOT efter mig till barnen. Men, jag har kontakter och jag är angelägen så kanske dyker det där perfekta läget upp: den som vill ha lite paus från sitt hästeri några månader, inom rimligt avstånd (jag kan absolut tänka mig att låta ev. häst stå kvar "hemma"). Typ.
Nu är tråden halvgammal och jag vet inte hur det gått men en sak vill jag säga som svar på detta:

Jag har hellre en nära anhörig som levt lycklig sin sista tid i livet än att få några sparade slantar som denne lagt undan för att jag ska ärva. Det jag eventuellt värdesätter högre är saker som jag kan koppla direkt till personen. Ett smycke som personen tyckte mycket om, en prydnad eller liknande. Jag förlorade två nära anhöriga tidigt och det jag har kvar av dem är saker. Pengarna var supertrevligt men en väldigt kort tid men nu ~15 år senare är jag glad att jag har saker.
 
Detta har hänt:
Jag hittade en fin men väldigt gammal häst att vara medryttare åt. Ägaren och jag har kommit bra överens och nu vill hon att jag tar över honom 😳. Jag har fått en stallplats på gården där jag bor (skulle se honom från mitt fönster) till en billig penning, får med mig all utrustning, hon kör hit honom. Han är som sagt väldigt gammal, 26 år, men än så länge frisk. OM han kommer till mig blir det i så fall hans sista hem och vi vandrar den sista biten tillsammans. Detta är en livslång dröm som kan gå i uppfyllelse, ändå tvekar jag.. Tänk om jag inte klarar det? Tänk om han mår dåligt av flytten och blir vild och farlig 🙄? Tänk om jag inte klarar det ekonomiskt? Det finns inte mycket att förlora, för alternativet är avlivning. Jag hade helst tagit honom på prov någon månad men det vill inte ägaren, hon vill ”bli av” med honom direkt då hon har en häst till som hon vill satsa på. Så antingen kommer han till mig eller somnar in. Så det är ju klockrent, öppet mål, eller hur? Ändå.. 😳. Men det lutar mot att jag tar honom. Att min oro mest handlar om att jag är låååååångt utanför min bekvämlighetszon.
 
Detta har hänt:
Jag hittade en fin men väldigt gammal häst att vara medryttare åt. Ägaren och jag har kommit bra överens och nu vill hon att jag tar över honom 😳. Jag har fått en stallplats på gården där jag bor (skulle se honom från mitt fönster) till en billig penning, får med mig all utrustning, hon kör hit honom. Han är som sagt väldigt gammal, 26 år, men än så länge frisk. OM han kommer till mig blir det i så fall hans sista hem och vi vandrar den sista biten tillsammans. Detta är en livslång dröm som kan gå i uppfyllelse, ändå tvekar jag.. Tänk om jag inte klarar det? Tänk om han mår dåligt av flytten och blir vild och farlig 🙄? Tänk om jag inte klarar det ekonomiskt? Det finns inte mycket att förlora, för alternativet är avlivning. Jag hade helst tagit honom på prov någon månad men det vill inte ägaren, hon vill ”bli av” med honom direkt då hon har en häst till som hon vill satsa på. Så antingen kommer han till mig eller somnar in. Så det är ju klockrent, öppet mål, eller hur? Ändå.. 😳. Men det lutar mot att jag tar honom. Att min oro mest handlar om att jag är låååååångt utanför min bekvämlighetszon.
Det låter ju toppen! Heja dig! Det kommer gå bra!
 
Detta har hänt:
Jag hittade en fin men väldigt gammal häst att vara medryttare åt. Ägaren och jag har kommit bra överens och nu vill hon att jag tar över honom 😳. Jag har fått en stallplats på gården där jag bor (skulle se honom från mitt fönster) till en billig penning, får med mig all utrustning, hon kör hit honom. Han är som sagt väldigt gammal, 26 år, men än så länge frisk. OM han kommer till mig blir det i så fall hans sista hem och vi vandrar den sista biten tillsammans. Detta är en livslång dröm som kan gå i uppfyllelse, ändå tvekar jag.. Tänk om jag inte klarar det? Tänk om han mår dåligt av flytten och blir vild och farlig 🙄? Tänk om jag inte klarar det ekonomiskt? Det finns inte mycket att förlora, för alternativet är avlivning. Jag hade helst tagit honom på prov någon månad men det vill inte ägaren, hon vill ”bli av” med honom direkt då hon har en häst till som hon vill satsa på. Så antingen kommer han till mig eller somnar in. Så det är ju klockrent, öppet mål, eller hur? Ändå.. 😳. Men det lutar mot att jag tar honom. Att min oro mest handlar om att jag är låååååångt utanför min bekvämlighetszon.
Inget att förlora, en livslång dröm som går i uppfyllelse - bara gör det!!!! :heart
 
Detta har hänt:
Jag hittade en fin men väldigt gammal häst att vara medryttare åt. Ägaren och jag har kommit bra överens och nu vill hon att jag tar över honom 😳. Jag har fått en stallplats på gården där jag bor (skulle se honom från mitt fönster) till en billig penning, får med mig all utrustning, hon kör hit honom. Han är som sagt väldigt gammal, 26 år, men än så länge frisk. OM han kommer till mig blir det i så fall hans sista hem och vi vandrar den sista biten tillsammans. Detta är en livslång dröm som kan gå i uppfyllelse, ändå tvekar jag.. Tänk om jag inte klarar det? Tänk om han mår dåligt av flytten och blir vild och farlig 🙄? Tänk om jag inte klarar det ekonomiskt? Det finns inte mycket att förlora, för alternativet är avlivning. Jag hade helst tagit honom på prov någon månad men det vill inte ägaren, hon vill ”bli av” med honom direkt då hon har en häst till som hon vill satsa på. Så antingen kommer han till mig eller somnar in. Så det är ju klockrent, öppet mål, eller hur? Ändå.. 😳. Men det lutar mot att jag tar honom. Att min oro mest handlar om att jag är låååååångt utanför min bekvämlighetszon.
Tänk inte så mycket, bara kör, du har inget att förlora.
 
Detta har hänt:
Jag hittade en fin men väldigt gammal häst att vara medryttare åt. Ägaren och jag har kommit bra överens och nu vill hon att jag tar över honom 😳. Jag har fått en stallplats på gården där jag bor (skulle se honom från mitt fönster) till en billig penning, får med mig all utrustning, hon kör hit honom. Han är som sagt väldigt gammal, 26 år, men än så länge frisk. OM han kommer till mig blir det i så fall hans sista hem och vi vandrar den sista biten tillsammans. Detta är en livslång dröm som kan gå i uppfyllelse, ändå tvekar jag.. Tänk om jag inte klarar det? Tänk om han mår dåligt av flytten och blir vild och farlig 🙄? Tänk om jag inte klarar det ekonomiskt? Det finns inte mycket att förlora, för alternativet är avlivning. Jag hade helst tagit honom på prov någon månad men det vill inte ägaren, hon vill ”bli av” med honom direkt då hon har en häst till som hon vill satsa på. Så antingen kommer han till mig eller somnar in. Så det är ju klockrent, öppet mål, eller hur? Ändå.. 😳. Men det lutar mot att jag tar honom. Att min oro mest handlar om att jag är låååååångt utanför min bekvämlighetszon.

Tror du kommer få det jättebra med den hästen :heart
Hade du köpt en ny så hade ju den också fått flytta. Denna känner du iaf sen innan
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 409
Senast: Sootie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
3 981
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
676
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp