Häst kom lös efter anfall av hund: "Det är mitt ansvar"

Stämningen var hätsk på Solvalla under onsdagskvällen.
En hund råkade i luven med en häst som blev biten, kom lös – och vann sedan sitt lopp.
Polis tillkallades till stallbacken.
– Det jag vill få fram är att det inte är en produkt av oansvarigt hundägande utan olyckliga omständigheter som bakades ihop till något ännu olyckligare, säger hundägaren.
 
Om man gör det utan att tänka, ja. Med planering är den risken rätt liten.
Hur fort tar sig den lösa hästen till utgången när den är längst ifrån, hur fort går det att på ett säker sätt att öppna för att ta ut en häst och sedan stänga och detta utan att någon riskerar att hamna mellan den lösa hästen och väggen, kommer alla hästar bara att traska ut i den stress dom är i.

Men visst det är lite som att välja mellan pest eller kolera.
 
Tittat på filmen igen, vart länge sedan.

Första hästen blir på sprungen för att en kastar sig och får tag på tömmen,
Andra hästen för ett hästen vill undvika att springa på en snubbe som står och blockerar hästen väg och så fortsätter det.
Varför inte bara göra som speakern säjer, samlas i mitten och efter ett tag försök hålla hästen på utsidan av ringen och ändå är det idioter som springer ut och viftar med armar så den lösa springer in i andra hästar och folk:banghead:
 
Men blir det inte lite konstigt att spekulera kring hunden? Att det kanske är en problemhjnd o.s.v. Står det nånstans att det är en gatuhund eller om det t.ex. är en greyhound, vilka absolut inte brukar ha några problem att anpassa sig (tvärtom). Irland har rätt hög omsättning greyhounds tyvärr.
 
Hur fort tar sig den lösa hästen till utgången när den är längst ifrån, hur fort går det att på ett säker sätt att öppna för att ta ut en häst och sedan stänga och detta utan att någon riskerar att hamna mellan den lösa hästen och väggen, kommer alla hästar bara att traska ut i den stress dom är i.

Men visst det är lite som att välja mellan pest eller kolera.

Nej, ska man leda en häst med vagn fastsatt från banans bortre delar och har dörren öppen hela tiden, så visst. Planerar man det bättre så går det troligen mycket bättre. Men såklart, det gick ju kanon att ha alla hästar ståendes kvar på banan, inga blev påsprungna och inga kom lös. Eller nä...
 
Nej, ska man leda en häst med vagn fastsatt från banans bortre delar och har dörren öppen hela tiden, så visst. Planerar man det bättre så går det troligen mycket bättre. Men såklart, det gick ju kanon att ha alla hästar ståendes kvar på banan, inga blev påsprungna och inga kom lös. Eller nä...
Nu jämför du ett planerat och välgjort utförande av det ena alternativet med ett totalkatastrofalt genomförande av det andra. Det man gjorde i filmen var de facto inte att samlas i mitten och låta hästen springa fritt längs ytterkanten så då kan det inte vara ett bevis för att det alternativet är dåligt.
 
Sen är ju frågan om det är lämpligt att ha så mycket hästar och vagnar och stolar och människor och attiraljer på en så pass liten yta :crazy:
 
Men blir det inte lite konstigt att spekulera kring hunden? Att det kanske är en problemhjnd o.s.v. Står det nånstans att det är en gatuhund eller om det t.ex. är en greyhound, vilka absolut inte brukar ha några problem att anpassa sig (tvärtom). Irland har rätt hög omsättning greyhounds tyvärr.
Att det är en Irländsk gatuhund är ju känt. Sen finns det ju folk här som kan ha varit på plats och själva sett eller som känner folk eller hur?
 
Nu jämför du ett planerat och välgjort utförande av det ena alternativet med ett totalkatastrofalt genomförande av det andra. Det man gjorde i filmen var de facto inte att samlas i mitten och låta hästen springa fritt längs ytterkanten så då kan det inte vara ett bevis för att det alternativet är dåligt.

Precis som att en ogenomtänkt tömning av banan inte är samma sak som en välplanerad sådan då?
 
Lite spinoff men Jag förstår öht inte tanken med adoption av gatuhundar och rescuedogs öht. Det är en industri som bygger på folks blåögdhet. Tack vare detta "utbyte" riskerar vi även att adoptera parasiter och sjukdomar vi inte har i Sverige. Kan inte för mitt liv förstå att det är tillåtet.
Om man vill hjälpa så finns det gott om hundar att adoptera inom landet. Och rent krasst - en död hund lider inte. Men det gör de facto en hel del av de adoptionsstackare jag varit i kontakt med.
Tror redan parasiterna är här sen länge. Så länge som det pågått.
 
Precis som att en ogenomtänkt tömning av banan inte är samma sak som en välplanerad sådan då?
Jag säger bara att dina argument inte styrker det som du påstår att de gör.

Eftersom utfallet lika gärna kan spegla enbart att en planerad, lugn och välordnad åtgärd blir bätttre (oavsett vilken sort det är) så säger din jämförelse inget om ifall tömning skulle vara ett bättre alternativ generellt.
 
Jag säger bara att dina argument inte styrker det som du påstår att de gör.

Eftersom utfallet lika gärna kan spegla enbart att en planerad, lugn och välordnad åtgärd blir bätttre (oavsett vilken sort det är) så säger din jämförelse inget om ifall tömning skulle vara ett bättre alternativ generellt.

Filmen jag postade visar rätt väl utfallet när folk lyssnar på speakern, som själv behåller lugnet till skillnad från den i filmen med körhästarna.
 
Tror redan parasiterna är här sen länge. Så länge som det pågått.
Faktiskt inte i någon större omfattning. Viruset som drabbat en rumänsk gatuhund att få en STD tumör är inte endemisk o har inte funnits hos någon annan hund, mygg/loppan som sprider lechmania (stavning) finns ännu inte i Sverige. Samt en massa annat skit.
 
Okej. Jag såg inte att det stod i texten så jag har ju verkligen ingen aning.

Samt:

"– Vad som hände var en liten chock för mig med, jag har aldrig sett henne göra ett utfall. Hon kommer från svår uppväxt men att hon inte flyttar på sig när det flög hovar i luften är inte normalt. "
 

Liknande trådar

Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
34 257
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Först och främst: jag undrar inte på grund av att en risksituation uppstått, utan "bara" på grund av att det är en hel del hundar i...
Svar
5
· Visningar
2 006
Senast: Happimess
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 228
Senast: QueenLilith
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
1 808
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp