Häst kom lös efter anfall av hund: "Det är mitt ansvar"

Stämningen var hätsk på Solvalla under onsdagskvällen.
En hund råkade i luven med en häst som blev biten, kom lös – och vann sedan sitt lopp.
Polis tillkallades till stallbacken.
– Det jag vill få fram är att det inte är en produkt av oansvarigt hundägande utan olyckliga omständigheter som bakades ihop till något ännu olyckligare, säger hundägaren.
 
Samt:

"– Vad som hände var en liten chock för mig med, jag har aldrig sett henne göra ett utfall. Hon kommer från svår uppväxt men att hon inte flyttar på sig när det flög hovar i luften är inte normalt. "
Var står det att det är en gatuhund? Det står att den är räddad.därför undrade jag om det är en gatuhund eller tex en greyhound från banan. De är också rescues.
 
Varför spelar det roll? Det är en räddningshund som haft en svår uppväxt.
Jag tyckte det var onödigt att börja spekulera kring gathundar (eftersom det ingenstans stod något om att det är en gatuhund) som har sociala svårheter om det lika gärna kan vara en helt vanlig social och enkel hund som kommit av banan. Det var min poäng.
 
Jag tyckte det var onödigt att börja spekulera kring gathundar (eftersom det ingenstans stod något om att det är en gatuhund) som har sociala svårheter om det lika gärna kan vara en helt vanlig social och enkel hund som kommit av banan. Det var min poäng.

*raderat*

Okej. Utifrån informationen drar iaf jag slutsatsen att det rör sig om en inte helt enkel räddningshund som importerats från Irland. Det är liksom det som står. Jag ser fortfarande inte riktigt vad det gör för skillnad för diskussionen?
 
*raderat*

Okej. Utifrån informationen drar iaf jag slutsatsen att det rör sig om en inte helt enkel räddningshund som importerats från Irland. Det är liksom det som står. Jag ser fortfarande inte riktigt vad det gör för skillnad för diskussionen?
Därför att nån oljade sig över att man tar med en gatuhund till en sån situation.
 
För att förhindra begreppsförvirring.
En räddningshund är en utbildad hund som med sin förare räddar människor som försvunnit, gått vilse osv på engelska kallas de SAR dogs, search and rescue.
Adopterade, räddade hundar är oftast inte utbildade, utan räddade från t ex avlivning som t ex race hundar från Irland eller gatuhundar från kontinenten.
 
För att förhindra begreppsförvirring.
En räddningshund är en utbildad hund som med sin förare räddar människor som försvunnit, gått vilse osv på engelska kallas de SAR dogs, search and rescue.
Adopterade, räddade hundar är oftast inte utbildade, utan räddade från t ex avlivning som t ex race hundar från Irland eller gatuhundar från kontinenten.
Å det där är ingen räddningshund. Det är en blandras.
 
Hade hunden varit normalt funtad, hade den inte anfallit hästen om den rymde.
håller jag absolut med om! Det enda jag vill förtydliga är att det inte var en löshund eller någon som blev tappad av oansvarlig ägare.. utan att den faktiskt var i ett rum, med människor och att den smet som ett spjut när dörren öppnades... tycker lite synd om ägaren... optimal otur
 

Liknande trådar

Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
34 113
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Först och främst: jag undrar inte på grund av att en risksituation uppstått, utan "bara" på grund av att det är en hel del hundar i...
Svar
5
· Visningar
2 005
Senast: Happimess
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 199
Senast: QueenLilith
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
1 803
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp