Häst kom lös efter anfall av hund: "Det är mitt ansvar"

Stämningen var hätsk på Solvalla under onsdagskvällen.
En hund råkade i luven med en häst som blev biten, kom lös – och vann sedan sitt lopp.
Polis tillkallades till stallbacken.
– Det jag vill få fram är att det inte är en produkt av oansvarigt hundägande utan olyckliga omständigheter som bakades ihop till något ännu olyckligare, säger hundägaren.
 
Jag är inte vansinnigt imponerad av hans förklaring... plus att jag är i grunden emot sk "rescues" och har man en sådan får man anta att den har ett bagage och kan vara oberäknelig. Dvs man tar definitivt inte med den till jobbet oavsett var man jobbar.

Däremot hade jag varit skogstokig om det hade varit min häst...



Enklast tilllåt inga hundar på stallbacken. Oavsett om hunden är inständ i ett rum eller inte ska inte hubden kunna ta sig ut lös. Räcker att hoppa på dörrhantaget om dörren är olåst.

Jag blev blivit skogstokig När det min häst som blev jagad förnågra sedan.

De hundarna från irland är många avlade för jakt och de ska jaga. De har ofta mycket med sig i bagaget. Har en väninna med sådan hund och sett bilen med burar i flera våningar på höjd och hur adoptionen går till. Det gjorde hembesök mm
Nu är det ofta någon form av vinthund i irländarna. Medans många i hundstallet är kamphunds korsningar.
 
Jag har inte läst artikeln, bara trådstarten. Hur kunde hästen få starta om den blivit biten? Även om den redan klarat vet check så borde man väl inte (få) starta en häst som är skadad? Vet inte om jag är helt bekväm med att starta en häst som råkat ut för en trauma precis innan heller. Å andra sidan verkar den ju ha klarat det bra ...
 
Jag har inte läst artikeln, bara trådstarten. Hur kunde hästen få starta om den blivit biten? Även om den redan klarat vet check så borde man väl inte (få) starta en häst som är skadad? Vet inte om jag är helt bekväm med att starta en häst som råkat ut för en trauma precis innan heller. Å andra sidan verkar den ju ha klarat det bra ...
En häst kan ju bli biten utan att vara "skadad". Bedömer veterinären att den är i skick att starta så får den det. Och den var ju bevisligen i skick, då den senare vann loppet.
 
Jag har inte läst artikeln, bara trådstarten. Hur kunde hästen få starta om den blivit biten? Även om den redan klarat vet check så borde man väl inte (få) starta en häst som är skadad? Vet inte om jag är helt bekväm med att starta en häst som råkat ut för en trauma precis innan heller. Å andra sidan verkar den ju ha klarat det bra ...
Det står
Trots att hästen kom lös klarade han sig utan skador och kunde starta senare under kvällen vilket dessutom slutade med seger.
– Efter omständigheterna gick det jättebra och det tack vare hästen otroliga lugn och mentalitet. Fel typ av häst och det hade gått riktigt illa.

Och på sulkysport
Hästen klarade sig med småsår och kontrollerades av veterinär i stallet efter incidenten

Så hästen blev kontrollerad efter incidenten men innan loppet och incidenten skedde efter värmning och det kan ha varit en bra stund kvar till loppet, för många gånger kör man väl en värmning och sedan får hästen gå in i box ett par timmar innan det är dags för loppet?
 
Jag tolkade det här med att den blev biten som mer än små nafs (hugg i luften?) som det verkar ha varit (vilket inte ursäktar eller förringar det som hände).
 
Det står
Trots att hästen kom lös klarade han sig utan skador och kunde starta senare under kvällen vilket dessutom slutade med seger.
– Efter omständigheterna gick det jättebra och det tack vare hästen otroliga lugn och mentalitet. Fel typ av häst och det hade gått riktigt illa.

Och på sulkysport
Hästen klarade sig med småsår och kontrollerades av veterinär i stallet efter incidenten

Så hästen blev kontrollerad efter incidenten men innan loppet och incidenten skedde efter värmning och det kan ha varit en bra stund kvar till loppet, för många gånger kör man väl en värmning och sedan får hästen gå in i box ett par timmar innan det är dags för loppet?
Nja, ett par timmar är nog att ta i. Men 45min-drygt en timme är nog vanligare.
 
Jo, jag jobbar som funktionär på två travbanor och när hästarna kommer lös med vagn så kan det gå riktigt åt skogen!O_o
Nu har jag en helt annan fundering, när en häst kommer lös med vagn på banan så skickar man ju ut alla andra ekipage ur säkerhetssynpunkt och stänger grindarna men gör inte det att den lösa hästen stressar upp sig ännu mer när den blir helt själv :confused: I USA har man väl alltid en outrider på plats?
Hur ofta sker det att en häst kommer lös med vagn under en tävlingsdag? Det kanske inte är så ofta med tanke på hur många lopp som körs i Sverige?
 
Nu har jag en helt annan fundering, när en häst kommer lös med vagn på banan så skickar man ju ut alla andra ekipage ur säkerhetssynpunkt och stänger grindarna men gör inte det att den lösa hästen stressar upp sig ännu mer när den blir helt själv :confused: I USA har man väl alltid en outrider på plats?
Hur ofta sker det att en häst kommer lös med vagn under en tävlingsdag? Det kanske inte är så ofta med tanke på hur många lopp som körs i Sverige?
Nja, ofta så börjar en lös häst med vagn skena och då brukar dom inte bry sig om andra hästar. Och en häst med vagn är farlig lös då vagnen kan ställa till med mycket. Det bästa brukar vara att den får springa sig trött några varv, då brukar det vara ganska odramatiskt.

Jag jobbar ca 30-40 tävlingsdagar per år. Det brukar normalt hända 1-2 gånger att en häst kommer lös. Det här året har varit extremt och jag skulle säga att vi har haft tio lösa hästar. Ingen har skadat sig av att vara lös, några har skadat sig i samband med olycka som gjorde att dom kom lös. Eller, en häst for upp i en snödriva och rev sig lite på skaren/trampade sig lite.

Är det kvar hästar på banan riskerar dom att bli rammade av den lösa hästens vagn. Det finns även risk att dom springer över folk.

En olycka i våras ledde till fyra lösa hästar, varav en vid flera tillfällen var på väg att springa över folk som låg på marken/försökte hjälpa skadade, ingenting fick hästen att byta riktning. Därav tömmer man banan.
 
Jag har inte läst artikeln, bara trådstarten. Hur kunde hästen få starta om den blivit biten? Även om den redan klarat vet check så borde man väl inte (få) starta en häst som är skadad? Vet inte om jag är helt bekväm med att starta en häst som råkat ut för en trauma precis innan heller. Å andra sidan verkar den ju ha klarat det bra ...
Om man undrar det är det väl bara att läsa artikeln?
 
Misslyckades ladda upp dessa i rätt tråd, så provar igen :rofl:

Den här var lugn och fångades på typ en minut, dock ganska ovanligt att dom är så lugna.
 
Och den allvarligaste jag har varit med om. Två kuskar med ambulans, en häst med brutet griffelben. Fyra lösa hästar.
 
Lite spinoff men Jag förstår öht inte tanken med adoption av gatuhundar och rescuedogs öht. Det är en industri som bygger på folks blåögdhet. Tack vare detta "utbyte" riskerar vi även att adoptera parasiter och sjukdomar vi inte har i Sverige. Kan inte för mitt liv förstå att det är tillåtet.
Om man vill hjälpa så finns det gott om hundar att adoptera inom landet. Och rent krasst - en död hund lider inte. Men det gör de facto en hel del av de adoptionsstackare jag varit i kontakt med.
 
Och den allvarligaste jag har varit med om. Två kuskar med ambulans, en häst med brutet griffelben. Fyra lösa hästar.
Den dagen + Jim Frick-kvällen är de värsta minnena jag har inom travet + hästen som sprang in i grinden och blev spettad.... fy fasiken så illa det kan gå... Jobbar också inom travet och för det mesta går det förvånansvärt bra för alla inblandade! Men det gör ont i hjärtat när löshästarna springer varv efter varv :'(
 
Lite OT, men när vi ändå är inne på incidenter där hästar kommer lösa så känns det här som ett grymt exempel på när någon agerar helt rätt när olyckan ändå är framme. Jag tror tusan att min puls SÄNKS av att titta på detta(med ljudet på!).

 

Liknande trådar

Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
33 833
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Först och främst: jag undrar inte på grund av att en risksituation uppstått, utan "bara" på grund av att det är en hel del hundar i...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Happimess
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 036
Senast: QueenLilith
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
1 738
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp