Häst kort/stel i fram

Noranovala

Trådstartare
Hej,
Finns tips på hur man mjukar upp hästen fram? Min häst är stel/kort i båda fram i början av passet. Känns typ halt pga kort/stel.

Obs, hästen är kollad ua på klinik. Råd från veterinär att galoppera innan jag börjar trava men tycker det hjälper sådär. Har även haft olika kiropraktor/equiterapuet ute där hästen är spänd vid bogarna så jag stretchar som underhåll.

Men tänker mer om det finns några övningar tex? Detta är bara i början av passen, det försvinner helt efter galopp jobb. (Men känns sådär att galoppera det första man gör, hästen är fortfarande stel men blir mjukare snabbare)
- jag skrittar alltid fram länge kan tilläggas.
- hästen är genomkollad på klinik, att tilläggas igen.
 
Hej,
Finns tips på hur man mjukar upp hästen fram? Min häst är stel/kort i båda fram i början av passet. Känns typ halt pga kort/stel.

Obs, hästen är kollad ua på klinik. Råd från veterinär att galoppera innan jag börjar trava men tycker det hjälper sådär. Har även haft olika kiropraktor/equiterapuet ute där hästen är spänd vid bogarna så jag stretchar som underhåll.

Men tänker mer om det finns några övningar tex? Detta är bara i början av passen, det försvinner helt efter galopp jobb. (Men känns sådär att galoppera det första man gör, hästen är fortfarande stel men blir mjukare snabbare)
- jag skrittar alltid fram länge kan tilläggas.
- hästen är genomkollad på klinik, att tilläggas igen.
Galopp är lösgörande så det är förklaringen.
 
Det är inga konstigheter alls att börja med galopp. Efter ordentlig framskrittning förstås men det gäller ju oavsett.
 
Det är inga konstigheter alls att börja med galopp. Efter ordentlig framskrittning förstås men det gäller ju oavsett.
Jo men hästen är ju fortfarande stel om jag börjar med galopp. Men bara att den blir snabbare mjuk i fram. Jag vill ju helst få bort huvudproblemet innan hästen ansträngs 🙈 Är ju så nojjig att hästen känns ofräsch i början . Men är kollad
Brukar galoppera flera varv i bägge varven i lätt sits. Och det blir bättre men ibland behöver jag galoppera ännu mer för att lossa i fram..
 
Jo men hästen är ju fortfarande stel om jag börjar med galopp. Men bara att den blir snabbare mjuk i fram. Jag vill ju helst få bort huvudproblemet innan hästen ansträngs 🙈 Är ju så nojjig att hästen känns ofräsch i början . Men är kollad
Brukar galoppera flera varv i bägge varven i lätt sits. Och det blir bättre men ibland behöver jag galoppera ännu mer för att lossa i fram..
Låter ju inte så bra att hästen känns ofräsch. Kanske behöver den utredas vidare?
 
Låter ju inte så bra att hästen känns ofräsch. Kanske behöver den utredas vidare?
Hästen känns inte halt. Men ofräsch, pga stel/kort fram. Veterinären tyckte inte de va konstigt pga den var spänd runt vänster bog. Därav ordinerade han mig att galoppera innan jag börjar jobba den för att få den mjukare.
Tycker dock det är ngt som skulle bli bättre med tiden men de blir de inte

Hästen är ordentligt utredd, det som är problemet
 
Jo men hästen är ju fortfarande stel om jag börjar med galopp. Men bara att den blir snabbare mjuk i fram. Jag vill ju helst få bort huvudproblemet innan hästen ansträngs 🙈 Är ju så nojjig att hästen känns ofräsch i början . Men är kollad
Brukar galoppera flera varv i bägge varven i lätt sits. Och det blir bättre men ibland behöver jag galoppera ännu mer för att lossa i fram..
Hur noga är den utredd då?
Om du fortfarande är orolig kanske du kan be om fördjupad utredning eller byta klinik?
 
Hästen känns inte halt. Men ofräsch, pga stel/kort fram. Veterinären tyckte inte de va konstigt pga den var spänd runt vänster bog. Därav ordinerade han mig att galoppera innan jag börjar jobba den för att få den mjukare.
Tycker dock det är ngt som skulle bli bättre med tiden men de blir de inte

Hästen är ordentligt utredd, det som är problemet
Den gången jag hade något liknande var det en sticka som kapslat in sig mellan två muskler i bogen - innan vi hittade den jobbade vi mycket med lösgörande arbete och massage med liniment (måste ha gjort jävelusiskt ont)
 
Säger samma sak som dom andra, där finns inget annat att göra än att åka till en annan klinik. Om dom får problem i bogen är det ju ofta pga dom avlastar från något annat. Eftersom hästen känns ofräsch då hade jag tagit det vidare personligen.
 
Jag hade en häst som var stel i början av passen. Inte ofräsch men lite stel.

Men honom jobbade jag sidvärtes i skritt och slalombågar i skritt. (Jmf sidvärtes över bommar i WE) Svagt centrerade framdelsvändningar och bakdelsvändningar. Efter tio minuters skrittjobb var han mjukare.
Inget tvång, bara mjukgörande arbete.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 086
Senast: AbCdE
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 096
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 740
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 059

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp