Häst lägger öronen bakåt i traven och galoppen - har han ont?

Ahberg

Trådstartare
Jag har ett dilemma och känner att jag behöver fler perspektiv.

Jag har en häst som ser väldigt irriterad ut när jag ber om trav eller galopp (oavsett om det är uppsuttet eller från marken). Han har alltid haft bestämda åsikter om hur han vill ha saker, men det här med att lägga öronen bakåt tycker jag har kommit nu de senaste månaderna. Jag har börjat jobba med positiv förstärkning (jag ger honom godis), och tänker att det eventuellt kan vara kopplat till det. Mest är jag rädd för att han har ont någonstans, men han visar inga andra tecken på spänning/obehag förutom just de sura öronen.

Han gnäggar och kommer till grinden när jag kommer för att ta in honom. Han är nöjd i boxen och visar aldrig obehag när jag ryktar, sadlar eller tränsar. Han är fin i alla benen, inte öm någonstans i kroppen. Han äter och dricker som han ska och rullar sig alltid minst en gång i hagen. Han går gärna in i paddocken och står still när jag sitter upp. Det är inte svårt att få honom att trava, på marken behöver jag bara börja springa så hänger han på och uppsuttet kan jag få igång honom i trav med enbart sätet. Jag jobbar som sagt med positiv förstärkning då han varit väldigt omotiverad, och han kan ibland när jag rider bestämma sig för att galoppera utan att jag ber om det (med öronen bakåt) då han lärt sig att han ibland får godis när han ger mig galopp. Han har svårare för vänster galopp, medan höger inte är något problem (utöver de där öronen, då).

Han har haft en illasittande sadel, men den är utbytt och jag rider honom nu med en bomlös istället. Jag rider sparsamt nu eftersom han är så kinkig och jobbar istället mycket från marken, men han är lika kinkig där. Jag har funderat på om han kan ha smärtminnen från den tidigare sadeln, men då borde han ju inte vara så sur från marken?

Just nu vet jag inte hur jag ska gå vidare. Antingen att en veterinär får kolla på honom, men han visar ju inga tecken på smärta/obehag förutom öronen (och öronen kan ju bero på något annat), så jag vet inte ens vad jag skulle be veterinären titta på. Jag har även funderat på att ta ut en equiterapeut, men har ingen erfarenhet av dessa, och jag har förstått att de i regel alltid vill att en veterinär ska ha tittat igenom hästen innan de gör det. Jag funderar även på om det bara är att han spänner sig mentalt och att jag bara ska jobba vidare med avslappningen.

Har ni några bra idéer? Är det befogat att ta ut veterinären (åka till klink vill jag inte utsätta honom för i onödan, då han är otroligt orolig i transporten)? Är det troligt att veterinären hittar något fel, eller är det bättre att satsa på en equiterapeut? Vad är värt att undersöka? Alla tips, råd och erfarenheter är välkomna!
 
Alltså, jag har en ponny som väldigt lätt har öronen bak när han "anstränger sig för att få godis". Orsaken till det vet jag ej, men det blev i samband med att jag började med godis som beröm när vi tränade in galoppfattningar från marken. Jo, en sväng tänkte jag börja klickerträna, och då såg han också ut sådär mycket när han "jobbade" för godiset.
Det försvann tillslut när jag slutade med godis.

Med det sagt skulle jag antagligen ta ut en vet och kolla igenom honom.
Om du slutar med godis och de "sura" öronen kvarstår skulle jag definitivt kolla upp honom.
 
Jag skulle åkt till klinik och kollat upp honom hos en duktig hästveterinär. Anledningen till att jag skulle åka till en klinik direkt är att med distriktsveterinären vet man aldrig riktigt vad man får för veterinär.
 
Hade inte slösat pengarna på en vetcheck hemma om det inte finns ordentliga undersökningsmöjligheter (portabel röntgen, UL, bra löpargång etc).
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fundering, min häst har börjat få skav av schabrakkanten så har bokat tid för sadelkoll och tänkte att jag fram tills...
Svar
5
· Visningar
792
Senast: Buck
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 756
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 023
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 887

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Vinterföräldrar 23/24
  • Påsk pepp

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp