Häst mamma

W

Wes

hur länge kan man rida stoet normalt efter betäckning fram till fölning.. nåt man ska tänka på.. speciellt i början..?
Hur gör ni andra..? var så länge sen jag hade fölsto..=/
 
Nu är det ju visserligen första gången "jag" kommer o få föl..mitt sto är betäckt o beräknad fölning är i mitten av maj 04. Jag kommer o motionera henne "som vanligt" så länge hon själv vill... :) om vanligt, dvs lite dressyr,ridtureri skogen på runt en timme i normalt tempo.
Men med tanke på att man får starta trav o andra tävlingar fram tom 5:e dräktighetsmånaden så kan man ju tänka sig hurpass hårt man kan rida... Jag väljer dock att mitt sto får avstå från tävlingar o ansträngande arbete under hela dräktigheten... :)
 
lite fel där på travet får de bara vara 120 dagars dräktiget ... och i ridningen 5 månader . Själv rider vi våra som vanligt så länge de själva vill men skrittar dem hela tiden fram till fölning då mår de bra fast i slutet brukar det ju bli barbacka :banana: :banana:
 
Ok...hovis var här o skodde i förra veckan o han är travkusk o sa 5:e månaden så det var därför jag trode det... :smirk:
 
man ska vara försiktig i början av dräktigheten, fölet kan lättare "lossna" (kommer inte ihåg exakta veckor) sen så kan man rida som vanligt tills inte sadeln passar längre typ, fast det är väll de tre sista månaderna som fölets huvudsakliga tillväxt sker och då kan ju hästen bli lite väl stor och klumpigt för att hon ska tycka att det är kul att bära på föl och dig.
 
Sv: Häst mamma

Jag red mitt sto som vanligt jag red henne till hingsten sedan red jag henne hem det var 2 mil.
Sedan i månad 3 då missfall är som störst tog vi det lugnare.. det vill säga jag gjorde inget som jag viste att hon vart stressad av..
Så vet man med sig att sitt sto blir tokstressad av att åka släp så gör inte de när hon är dräktig i början och gör det helst inte alls om hon inte måste typ blir sjuk eller så!

Mitt sto jag hade var mkt lugn och trygg och älskade att åka släp så det var inge fara.Jag tävlade henne upp till månad 5 sedan höll jag mig hemma. När hon gick över till högdräktig så fick hon välja själv om hon ville galoppera eller inte...

Jag red fram tills 3 -4 veckor innan fölningen och då bockade honoch valde galoppen helt själv så hon klarade det.
Sista månaden vart hon dock för tung samlade på sig vatten och ja vart riktigt "gravistjock" så då fick hon komma ut och bara gå lite.

Sedan började jag skritta på henne efter 3 veckor efter fölningen...


Men de är ju från sto tillsto.. precis som det är med människor.. vissa människor har inge problemalls knappt jocka medans andra får foglossningar och andra allvarliga besvär och ligger på sjukhus 5 månader av 9.


Så det är helt klart fall till fall...
 

Liknande trådar

Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 160
Senast: Teilani
·
Hästvård Hej! Går runt och grunnar lite på foderfickor/inpackningar. Av ren nyfikenhet har jag lite frågor kring detta.🤔 Snart sprängs ju skallen...
Svar
8
· Visningar
771
Senast: Magnum
·
Hästvård Hej 💁🏼‍♀️ Min häst har dåliga hovar så tänkte börja ge biotin och se om det hjälper. Frågan är bara vilken man ska välja? Nu vet man ju...
Svar
4
· Visningar
551
Katthälsa Jag och sambon adopterade en honkatt från ett katthem för en månad sen. Hon är cirka ett år gammal och vi vet inget om hennes bakgrund...
Svar
2
· Visningar
590
Senast: DeCloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp