Häst mat svälla länge

Hörde följande historia för ngr år sedan ..
Ridskolans hästar började snubbla och bli ostadiga. Problemet kom och gick och blev värre mot slutet av veckan. Det blev etter värre när det var varmt ute! Mystisk sjukdom? Alla var förbryllade tills ngn kom
på att man lade hela veckans ranson av betfor i blöt på måndagen för att underlätta …
Minns att en stallägare i ett stall jag har stått i, för måånga år sedan, hen brukade blötta på en hel hink (typ 12 liters) med betfor. Där tog hen till sina hästar morgon och kväll. Hen fyllde bara på med mer betfor vart efter det gick åt.
Stank om den hinken...
Hen kunde inte förstå varför jag vill göra ordning min hästs betfor själv varje dag...
 
Nä...? Finns ju snabbvarianter som Kwikbeet och liknande, men vanlig betfor skulle jag aldrig ge efter några minuter. Minst 1 timme skriver de själva på sin egen sida.
Fastr det stämmer inte. Vanlig betfor är färdigt snabbare än så. Men jag håller med om att några minuter låter kort.
 
Nä...? Finns ju snabbvarianter som Kwikbeet och liknande, men vanlig betfor skulle jag aldrig ge efter några minuter. Minst 1 timme skriver de själva på sin egen sida.
30 minuter står det på min säck betfor men faktum är att om jag blötlägger i 10 minuter eller i 2 timmar är det marginellt mer vatten som sugits upp efter två timmar. Blötlägger jag 1 dl betfor i 2 dl vatten så handlar det om mindre än en matsked som skiljer. Det viktiga är att betforn inte suger upp saliven i munnen på hästen och därmed riskerar att hästen får stopp.
 
Fastr det stämmer inte. Vanlig betfor är färdigt snabbare än så. Men jag håller med om att några minuter låter kort.
Om det inte stämmer är det ju konstigt att de skriver det själva? :confused: Hur som helst så skulle inte jag våga chansa i alla fall.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 727
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
859

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp