Häst med "ätstörningar".. *bilder*

Sv: Häst med "ätstörningar".. *bilder*

Jag hade en äldre "gentleman" uppstallad hos mig en tid och han var ordentligt tunn när han flyttade in. Det som fungerade på honom var att sätta upp en höhäck så att han inte trampade runt i höet.
Utöver detta fick han även drygt 0.5 dl olja till varje kraftfodergiva.

Men, viktigt är naturligtvis att hästen är ordentligt veterinärundersökt.

Lycka till!


Mvh San
 
Sv: Häst med "ätstörningar".. *bilder*

Hej
Han ser ut som min häst gjorde för 18 månader sedan. Hon ville inte heller äta sitt hö. När vi bytet stall fick jag möjlighet att testa hösilage vilket hon tycker är betydligt godare men äter faktiskt hö oxå utan problem numera. Hon har haft magproblem/stressmage. Bra resultat fick vi dem Eddie Bloms M-kur. Innan dess körde vi fiberplex 1 månad som hon även svarade bra på men det är dyrt ca 500 sek i månaden och vi hade behövt fortsätta. M-kuren kostade ca 350 sek för en 2 månaderskur. Nu är hon jättefin i hullet och vi har även lyckats få upp muskler. Lycka till
 
Sv: Häst med "ätstörningar".. *bilder*

Han vill hellre ha torrt hö än ensilage, han har börjat äta lite bättre nu. Fick Equion i våras och då tog han sig lite, men han åt inte mer för det.
Men som sagt, nu käkar han upp nääääästan allt hö! :)
 
Sv: Häst med "ätstörningar".. *bilder*

Vet du om det finns ngn anlys på höet?
Hur är det hygieniskt?
Hur fodras han? På marken, i hönät eller höhäck och hur många gånger/dag?

Ni kunde kanske prova att byta ut en del hö mot lusern, ekonomiskt borde det väl gå jämt ut om han ändå bäddar med hälften av höet och inte äter det...

Äter han av halmen?
 
Sv: Häst med "ätstörningar".. *bilder*

Emersson skrev:
min första häst var oxå jättesmal vad jag än gav henne för mat, några år senare blev hon sjuk (inte av att hon var mager) och vi avlivade henne, då visade det sig att hon var full med bandmask, trots att vi såklart avmaskat henne efter konstens alla regler. så prova avmaska med dubbel dos, det rådet fick vi (tyvärr lite försent då)


Man ska INTE avmaska slumpmässigt...
Maskarna kan bli resistenta. Ta ALLTID träckprov före avmaskningen.
 
Sv: Häst med "ätstörningar".. *bilder*

Parantesunge skrev:
Tack för alla svar!

Vimsan: Han är ett halvblod på 14 år, står på ridskola.

Tänder är kollade, men det här med magen vetehundan alltså... Han kan gå och norpa av de andra hästarnas hö och ger man honom en hökaka åt gången så äter han det, men som agt, han ser ut som om han inte får nån mat.

Ang. energin han gör av med så är det inte mycket. Han står på ridskola och går sammanlagt en och en halv timme om dagen utan överskottsenergi. Höet är det inget fel på, alla andra hästarna äter det och har bra med hull. Ridhuschefen blir inte heller klok på honom. Han var så redan när han kom till oss för flera år sedan. Ska försöka övertala dom att kolla magen på honom. Kan han inte ha hög ämnesomsättning annars? Han bajsar mycket, men "gömmer" det under halmen, av nån konstig anledning.. :crazy:

Min förra häst hade "fel" på ämnesomsättningen. Han tog bara upp en viss % av näringsämnena. För att komma fram till den diagnos som han hade tog vi prover på alla möjliga sätt(träck, blod, urin och så var dom ner i magen och kollade).
Efter diagnosen tog det nästan 1 år innan han var i perfekt hull. Det var pga honom som jag blev tvungen att lära mig att räkna på foderstater.
Jag berättar gärna mera men jag har tyvärr inte tid att skriva mera här just nu.
 
Sv: Häst med "ätstörningar".. *bilder*

Han avmaskas före och efter betet.

Han fodras med hö på marken 3 ggr/dag, det blir det samma som fri tillgång för honom.

Ja, han äter av halmen.
 
Sv: Häst med "ätstörningar".. *bilder*

E-vitamin ingår i Tokosel, just eftersom de jobbar med varandra. Därför behövs inget extra E-vitamin tillskott. Enligt min veterinär.
 
Sv: Häst med "ätstörningar".. *bilder*

Jag hoppas att de tips jag har att ge dig leder till någon form av positiv förändring.
1. Se till att hästen är avmaskad
2. Ta ett blodprov, för att kunna se om det är något som saknas i kroppen och ev om han har en latent infektion eller inflammation.
3. Kolla magsäcken
4. Fodertips:
Hösilage ger ett bättre resultat än hö, när det gäller att lägga på hull, men det får inte vara för blött. Ge honom max 6 kg hö på kvällarna endast. Se till att han står på halm, gärna korn- eller råghalm. Ge honom 50 ml ShyFeeder med en sköljspruta direkt i munnen en gång om dagen, i 10-15 dagar. Detta för att få igång aptiten. När det gäller foder, kombinerar du KRAFFTS finhackade lucern/ alt lucernpellets som du blöter upp, med korn och sojamjöl. Börja försiktigt, utöka vartefter. Dodson & Horrells Mare and youngstock Mix brukar ge en snabbare skjuts. Jag har haft en häst som får din att se ut som en fettsäck i jämförelse! Resultatet som jag har prövat mig fram till gav en väldigt positiv effekt.
Se till att din häst är täckad, så han inte gör av med onödig energi på att värma upp sig själv. Kombinera gärna foderstaten med morötter. Som pricken över i:t tillsätter du en dl majsolja i kvällsmaten. Innan du ger fodret, se till att det är ordentligt blandat, så han inte kan sortera ut godsakerna.
Lycka till, vi håller tummarna!
 
Sv: Häst med "ätstörningar".. *bilder*

Jo vissa bilder ser han ju för small ut på. Den sista bilden däremot tycker jag var kannonsnygg.

Som alla har sagt tidigare kolla upp magproblem å avmaskning.

Seddan kanske han är en sådan där som inte tycker om att äta från golvet på boxen när det har blivit lite utrampad. Min totalvägrar äta upp sådant så dras det runt minimalt så petar hon inte på det. Hönät funkade bra för mig då + att hon älskar det, tycker det är svin kul att hålla på med.

Å så har du fått lite bra tips av krafftfoder för hästar som behöver gå upp i vikt. Men det finns ju fler som är mina totala favoriter. Så som vetekli ska vara bra, dock ska man blöta det fast det kan man göra precis före fodringen. Seddan finns ju fibergi som är en väldigt fett fodervarian. Men hästar älskar det. Det finns olika blandingar där.

SEddan kan det ju även vara stressrelaterat, vet inte hur erat stall är om det är stort å det är många människor där elelr inte.
 
Sv: Häst med "ätstörningar".. *bilder*

Ardnas skrev:
E-vitamin ingår i Tokosel, just eftersom de jobbar med varandra. Därför behövs inget extra E-vitamin tillskott. Enligt min veterinär.

Det stämmer, efter vad jag har hört.

Shit vilken cool avatar du har :banana:
 
Sv: Häst med "ätstörningar".. *bilder*

Ibland kan det vara så lätt som hans placering i stallet. Vissa vill han lugn och ro, vissa vill "vara med" ;) .

Du nämnde att han stod på ridskola - står han mitt i centrum med massa människor kring fötterna hela dagarna, radio som skränar, ungar som skriker, grannar som sparkar o skriker? Han kanske vill ha lugn och ro och äta ifred?

Eller tvärtom - om han står "gömd i ett hörn" så kanske han vill vara närmare händelsernas centrum osv.

Annars har du fått en himla massa bra tips i denna tråden - håll oss gärna uppdaterade med någon mer bild i framtiden :) .
 
Sv: Häst med "ätstörningar".. *bilder*

han har hullat upp sig lite grann av Tocoselen och av någon anledning har han börjat äta mer av höet. Kanske känner att det är dags nu när det blir vinter? :crazy:

Ang. hans placering: Han står lite sådär mittemellan, vårt stall är ganska litet och inte så stökigt, dessutom får de mat på "lugna" tider.
Han är en sån där ledartyp som ska ha koll på allt. På sommarbetet jagar han hellre de andra hästarna än äter... höhö!

Ska se om han låter mej ta nån ny bild på honom imorgon så lovar jag att lägga upp den! =)

Tack så jättemycket för allt!!!
 
Sv: Häst med "ätstörningar".. *bilder*

ett äldre sto i vårat stall va också mager o ingen större aptit på hö! Vi tog ut veterinär o kolla tänderna o hon sa att vi skulle ge korn,lusern o olja. Om hästen inte vill äta upp allt hö så byt ut lite mot lusern"!
 
Sv: Häst med "ätstörningar".. *bilder*

hej det finns ett muskel uppbygande medel som heter muscel up från TRM. sedan har spillers ett jätte bra foder som heter conditioning and showing mix eller pellets du hittar mer info samt återförsäljare: www.ka-trading.se
 
Sv: Häst med "ätstörningar".. *bilder*

Plåtat lite snabbt, inga megabra bilder än så länge. Har ingen som kan ta bra helbilder på honom.
men såhär ser hästkräket ut nu:

1099551.jpg
1099552.jpg
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 113
Senast: AbCdE
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 784
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 071
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 839
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik
  • Boende bredvid fjäderfäfarm och grisfarm

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp