Häst med åsikter

Lovisaastenlund

Trådstartare
Hej jag har en häst med mycket åsikter. Han är dösnäll i all hantering och inget bråk eller stön där men i ridningen har han lite åsikter och ska tycka till om saker. Han är en otroligt positiv och glad häst är aldrig sur eller arg iprincip. Han är också världens största mammagris och har en enorm personlighet och tror fortfarande att han är en 5 åring när han är 14. Gör alltid sitt bästa men har fortfarande alltid något att säga till om när man rider. Jag vill gärna veta vad ni tycker om sånna hästar både positivt och negativt.
 
Min är likadan, känns "valpig" trots sina 13 år:meh:
Tror bara att han är sådan, inte blivit någon större skillnad på dessa 3 år som han bott hos mig förutom att jag lärt mig rida han lite bättre :D
 
Hej jag har en häst med mycket åsikter. Han är dösnäll i all hantering och inget bråk eller stön där men i ridningen har han lite åsikter och ska tycka till om saker. Han är en otroligt positiv och glad häst är aldrig sur eller arg iprincip. Han är också världens största mammagris och har en enorm personlighet och tror fortfarande att han är en 5 åring när han är 14. Gör alltid sitt bästa men har fortfarande alltid något att säga till om när man rider. Jag vill gärna veta vad ni tycker om sånna hästar både positivt och negativt.

Jag vet inte vad du menar med ”åsikter”.
Jag tycker det låter som en väldigt samarbetsvillig och trevlig häst. Om hästen tänker självständigt och inte är som en klocka i allt så tycker inte jag det betyder något negativt alls . Snarare brukar sådana hästar vara väldigt tacksamma att jobba med när ryttaren förvaltar det på ett bra sätt 👍😄
 
Det låter mest som att du inte hittat rätt i ridningen.
Eller kanske smärta, eller utrustning som är obekväm.
 
Förstår inte riktigt hur du menar med att han har åsikter, i vilka sammanhang?

Min häst är också världens mammagris och beter sig som 10 år yngre, och verkligen ett STO. Passar något inte henne så får man veta det, och det rejält. Det ställer rätt höga krav på mig att "göra rätt", men å andra sidan så är hon GULD när man är överens :heart Även om jag ibland vill gråta rakt ut i frustration så är det min favorittyp av häst, för de utvecklar en som ryttare också och man har så sjukt mycket kul ihop när man gör rätt!
 
Skönt att det hann gå några inlägg innan någon tog upp smärta eller obehag. ;)

Jag tycker om hästar med åsikter. Som travmänniska så är man ganska van vid diverse egensinniga eller humörstinnahästar som dessutom blir bortskämda med att få göra som dom vill.

Vi har ett par sådana och vi låter dem hållas, så länge de inte utgör en risk för någon. Funkar för dem och funkar för oss. Fast jag tror att en NH-tränare hade fått en stroke om hen hade träffat dem. :D

I slutändan är det den sorten som är mest tacksamma att jobba med, tycker jag. Så väldigt mycket mer kommunikativa, expressiva och ärliga än andra hästar. De tänker själva, njuter oftast av livet, och har så otroligt mycket att ge när man hittar rätt och samarbetar på riktigt.
 
Vill jag ha något som inte har åsikter så är en cykel eller moped en bättre investering än en häst. Jag har uppfostrat mina hästar till att ha åsikter. Den röda har anammat konceptet rejält (mors dotter) grålle (valack) fungerar lite annorlunda men du tar honom inte där du ställde honom. Hon är mer envis och ska diskutera eller göra som hon vill medan livet för honom mest är en lek.
 
MIn är tvärtom, har väldigt mkt åsikter på backen men är fantastisk att rida. Jag har aldrig förr haft problem med att få hästar såpass uppfostrade som jag vill ha dem, men har fått ge upp med denna. Enda regeln är att inte sparka eller bita mig, men den diskuteras i princip dagligen vid rykt. Med andra personer är han snäll, tack och lov. Dock har han tagit det lugnt ett tag nu, och det gör alltid saken värre. Men jag står ut, då han är så fantastisk att rida!
 
Hej jag har en häst med mycket åsikter. Han är dösnäll i all hantering och inget bråk eller stön där men i ridningen har han lite åsikter och ska tycka till om saker. Han är en otroligt positiv och glad häst är aldrig sur eller arg iprincip. Han är också världens största mammagris och har en enorm personlighet och tror fortfarande att han är en 5 åring när han är 14. Gör alltid sitt bästa men har fortfarande alltid något att säga till om när man rider. Jag vill gärna veta vad ni tycker om sånna hästar både positivt och negativt.
Det är härligt med färgstarka personligheter. Att få veta vad hästen tycker om olika saker är bra, för då får man lära känna sin häst mer. Försök hitta något som hästen gillar. Lyssnar man på dem i det så öppnar de sig på ett fantastiskt sätt och fortsätter att förmedla sig. Det är trevligt att få göra något för hästens skull, att få göra den nöjd.
 
Rätt praktiskt med hästar som säger ifrån när något är fel också. Har alltid klarat mig ifrån ledinflammationer och liknande trots att jag har haft häst i över 20 år och det är nog inte pga att jag är en fantastisk ryttare som alltid rider hästarna i perfekt balans utan för att jag alltid har haft hästar som har sagt ifrån om något inte varit bra eller börjat göra ont så att vi har kunnat kolla upp det eller byta utrustning innan det blivit ett ordentligt problem.
 
Min nya är en färgstark personlighet. Han är världens mysigaste kille, vill gärna vara med och pussas och gosas när täcken, rykt och liknande pågår. Lägger gärna huvudet på axeln på en och vilar där. Men tycker han något är tråkigt, för lätt eller bara allmänt liknar skit enligt honom så kommer han tala om de med besked. Hämtade honom i September förra året och nu börjar vi lära varandra men samtidigt måste han få utrymme att utrycka sin ”rädsla” för tex läskiga saker så länge han inte sticker sin kos eller om han tycker något är tråkigt. Numera stannar han oftast och stirrar på de han inte tycker om eller försöker visa med små vinkar att de här tycker jag vi kan strunta i 😏 Men han är också väldigt valpig trots sina fyra år så egentligen är han som en 2-3 åring i hantering.
 
Hästar är ju inga robotar, klart det är bra att de har åsikter! Sedan var du syftar på just i ditt fall är ju omöjligt att veta och därmed försöka svara på.

Men generellt så självklart ÄR det bra! Vi ska ju inte lobotomera dem och ha en envägskommunikation så allt som gör det lättare för oss att förstå dem är ju per automatik bra.
 
Vill ha stor personligt och att hästen visar tydligt när något inte stämmer eller passar den, smarta ston som vet vad dom vill är min typ av häst.
Det är ett djur jag vill ha och ingen robot.
 
Hej jag har en häst med mycket åsikter. Han är dösnäll i all hantering och inget bråk eller stön där men i ridningen har han lite åsikter och ska tycka till om saker. Han är en otroligt positiv och glad häst är aldrig sur eller arg iprincip. Han är också världens största mammagris och har en enorm personlighet och tror fortfarande att han är en 5 åring när han är 14. Gör alltid sitt bästa men har fortfarande alltid något att säga till om när man rider. Jag vill gärna veta vad ni tycker om sånna hästar både positivt och negativt.


Det är ju en levande varelse som du sitter på... såklart ska han ha nåt att säga till om när det gäller hans egen kropp och vad han ska göra med den. :)

Tycker det är klart värre med hästar som är helt mentalt avstängda och aldrig uttrycker något. Det är ett tecken på ohälsa för mig.
 
Beror på vad du menar med åsikter?
Viss personer syftar på att hästen har för mkt "åsikter" när hästen egentligen talar om att den har ont..

En häst som är frisk och sund får gärna tycka till om olika saker vi gör, tex visa att det är kul att hoppa osv för min del men jag drar alltid åt mig öronen av att höra tex om hästar som bits eller sparkas när de borstas eller hanteras. Det är inte ett sunt beteende.
 
Beror på vad du menar med åsikter?
Viss personer syftar på att hästen har för mkt "åsikter" när hästen egentligen talar om att den har ont..

En häst som är frisk och sund får gärna tycka till om olika saker vi gör, tex visa att det är kul att hoppa osv för min del men jag drar alltid åt mig öronen av att höra tex om hästar som bits eller sparkas när de borstas eller hanteras. Det är inte ett sunt beteende.
För några år sedan hade jag hållt med dig men har efter att lärt känna min nuvarande häst, fått tänka om. Det går inte att borsta henne hur som helst, hon har en enorm integritet och väldiga åsikter om allt. Hon påminner om hästen som @zarmino beskriver. Jag älskar min häst och hon har lärt mig enormt mycket men det förpliktigar också ett ansvar och hitta den där veterinären och hovslagaren som visar förståelse och som kan låta det ta en minut längre än vanligt. :)
 
För några år sedan hade jag hållt med dig men har efter att lärt känna min nuvarande häst, fått tänka om. Det går inte att borsta henne hur som helst, hon har en enorm integritet och väldiga åsikter om allt. Hon påminner om hästen som @zarmino beskriver. Jag älskar min häst och hon har lärt mig enormt mycket men det förpliktigar också ett ansvar och hitta den där veterinären och hovslagaren som visar förståelse och som kan låta det ta en minut längre än vanligt. :)

Du syftar på att din häst är kittlig?
Tror du missförstår lite. Jag vet själv inte ngn häst som uppskattar en snabb/stressad veterinär/hovslagare men det är inte heller riktigt det jag syftade på.
 
Du syftar på att din häst är kittlig?
Tror du missförstår lite. Jag vet själv inte ngn häst som uppskattar en snabb/stressad veterinär/hovslagare men det är inte heller riktigt det jag syftade på.
Nja, det handlar nog mer om att min häst är väldigt reaktiv och känslostyrd. Hon överdriver sin reaktion med ett hugg eller en spark för att hon känner sig trängd av att någon vänligt lägger en hand på hennes rygg. Jag håller med dig om att man måste vara lyhörd och inte vifta bort när hästen visar ovilja, med att den har mycket humör.

Hade jag inte haft min häst från hon föddes så hade jag absolut trott att hon hade dåliga erfarenheter av människor. Men hon gillar fysisk beröring bara när hon tar initiativet och har kontroll. Detta är något vi har och jobbar mycket på för jag tror att hennes liv blir enklare om hon lär sig att släppa kontrollen och slappna av. Mig accepterar hon men hon behöver ju också kunna klara av andra människor utan att få spader :grin:
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Min valack som jag ägt i fem år nu har plötsligt blivit jätterädd för allt när jag är ute med honom När jag leder honom så kastar...
Svar
13
· Visningar
1 657
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 331
Senast: liiinnea
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 514
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp