Häst med Bockhov!?

P

pirol

Hej allihop!
Jag har en fundering kring bockhov på hästar och skulle vara jätteglad om någon kunde svara. Hittar inge på nätet nämligen.

Jag har funderat på att köpa en häst och har fått reda på att den hade bockhov som föl, men opererats mot detta. Ägaren säger att det inte kommer påverka honom i vuxen ålder. oc jag tror inte heller att det kommer göra det. Men kan man verkligen rida och träna ganska hårt om den haft bockhov? :confused: Eller kan det komma tillbaka!?
Är nämligen intresserad av att träna och tävla och vill ha en häst som man vet håller.

Tack för svar!
// Pirol :rofl:
 
Sv: Häst med Bockhov!?

Är hästen opererad i tid som föl och hoven ser fin ut i dag ska det vara en bra prognos för framtida träning och tävling. Det finns exempel på hästar som tävlar höga klasser både hoppning och dressyr efter en sådan operation.
Du kan väl ringa och prata med någon duktig hästveterinär för att få råd. Gärna på det sjukhus där hästen är opererad och där journalerna finns. ( Du måste ha tillstånd av ägaren för att få ta del av journalen )
 
Sv: Häst med Bockhov!?

Hejsan!
Jag äger en häst som är opererad för bockhov som föl. Vid vetbesiktning innan köp nämnde vet inget om det och jag frågade om hästen skulle hålla och dom sa att det inte skulle påverka hästen negativ vad det gäller hållbarhet.
Hon tränas i msv dressyr och jag har aldrig märkt av att hon skulle ha ont av det utan tränas och tävlas som vilken annan häst som helst.
Lycka till med ditt hästköp!!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 115
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 196
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 247
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp