Häst med diverse problem, bronkit, hovspricka, gallor mm

NotlikeI

Trådstartare
Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi att stå med hästen. Hästen har nog vandrat runt en del, väldigt outbildad så har troligtvis hamnat hos oerfarna ryttare och fått stå i omgångar då ingen "orkat med" henne. Ingen problemhäst dock, men var bufflig och kunde gå över folk lite som hon ville, så har väl gjort folk osäkra på det viset.
Enligt min vän som haft hästen sedan i höstas så hade hästen mildare hosta under vintern, kunde ha lite "tung andning" i början av ett pass innan hon hade hostat ett par gånger. Men inget värre än så, nu på sommaren visades inget trots ridning i dammigt ridhus, samt ridning vid annat tillfälle ute när det var som mest pollen (medveten om att det brukar vara mindre besvär för bronkithästar på sommaren) Hästen var i vintras installad på box i stall med lågt tak och ingen extra ventilation, dessutom många hästar på liten yta (äldre stall med smal gång, lågt tak, dålig ventilation)
Hästen kommer i min ägo stå i väldigt öppet stall/lösdrift, lösdriften är byggd i en ladugårdsbyggnad, säkert 10 meter till nocken iaf, eller ungefär så högt i tak som en mindre ridhus? (hur högt det nu kan vara) God naturlig ventilation, mycket öppet dessutom, hö ges under tak ute, får i princip aldrig hö inne. Dock halmbädd inne i lösdriften, men de är knappt där inne. Eftersom hästen inte har symptom nu, hade ni väntat med undersökning av just detta? Känns som det kanske inte finns mycket att se, samt att hästen kanske kommer ha bättre förutsättningar denna vinter så att symtomen inte kommer bli lika kraftiga? Såklart svårt att säga om det kommer hjälpa men det brukar väl vara grej nummer ett med bronkithästar, bra ventilation och foder av bra kvalitet, känns som att det inte finns något att behandla just nu? Eller hur tänker ni?:confused:
Hästen har även en hovspricka från marken och upp ca 1,5 cm. Denna har ej blivit värre, utan håller sig så (spricker helt enkelt upp lite lite sakta efter man verkat men aldrig längre än så) Den sitter centrerat på tån, så är troligtvis pga ökad belastning/för lång tå. Har bokat godkänd hovis (jordbruksverket) och får se vad denna säger. Men tror ni att det kommer bli ett jätte problem? (mest så man vet hur man ska lägga sin budget närmsta halvåret:p iaf) Medveten om att det kan behövas skäras upp och rengöras, ev nitas ihop med en plåt eller plastas (om det ej är problem med röta) samt kanske hitta på någon lösning för att avlasta. Tänker mer om en spricka som betett sig så brukar vara väldigt allvarlig (in på klinik och karva bort halva hoven, gipsa mm style) söker främst erfarenheter och tankar.
Hästen gick genom besiktning i vintras (för att kunna ta försäkring, OBS! Bara veteranförsäkring pga ålder, innan oförsäkrad) vi valde att bara ta över den för det finns inga andra försäkringar och inget som hade visat sig på en ny besiktning hade täckts av försäkringen ändå. Därför valde vi att inte besiktiga nu. Vi kan inte se någon hälta på olika underlag eller böjt spår, visst kan det finnas något ändå. Men hästen har mest blivit promenad riden tills 2-3 månader sedan. Då lite mer igångsatt, så några extrema förslitningsskador hade förhoppningsvis visat sig vid detta lag och om det inte finns några gamla förslitningar så känns det inte troligt att den skulle blivit helt utsliten på den tiden och dragit på sig något nytt. Men såklart en chansning det är vi medvetna om.
Mjuka gallor bak, rätt stora men inte helt oväntat på en häst som inte har en fullt balanserad foderstat, ev problem med tänder (kanske inte kan mala höet som hon ska) och hovar som inte är optimala i form/vinklar. Samt med den åldern och värmen som var de dagarna jag kollade på hästen. Gallor bak har jag stött på en hel del som haft. Men när tycker ni man ska ta det som en riktig varning? När kan de gå från "hyfsat ofarliga" till att besvära hästen?
Vi vet att detta kan kosta betydligt mer än det kanske kommer smaka. Samtidigt realistiska med att det inte kommer handla om att köra igång några stora hältutredningar, bukoperationer eller liknande pga försäkring inte täcker sådant. Då får hon somna in, vilket såklart kan låta hemskt för vissa. Men vi kommer ändå ge en chans som denna häst väldigt troligt inte hade fått annars. Hovis kommer ut, tandläkare ska bokas (ska återkomma med lediga tider så är på g) vet ska börja grund vacc. I Augusti. Hon kommer få lite vila. Mest miljötränas,lasttränas och börja tömköra i skritt, detta bettlöst såklart tills munnen är fixad och för att troligtvis kommer det behövas 2-3 gånger av hovis innan hovarna är "bra nog" för mig innan jag vill börja rida. Just för att slippa felbelasta mer än nödvändigt (alltså med ryttarensvikt utöver)
Som grädde på mosen har hon lite börjat utveckla "hunters bump" av vad jag kan se, gått med sadel som ej passar så bra. Så är omusklad i överlinjen. Är lite orolig för kissing spines (inga direkta tecken på det nu dock, men inte alltid hästen visar direkt smärta med ks men kan ändå ha problem pga det) , men om man "rehabbar" lugnt som tusan, ser till att orsakerna till smärta/spänningar inte finns (ont i munnen/ont i ryggen pga sadeln) ger bättre förutsättningar i form av bra foderstat och hovvård. Jobbar från marken och ev motionskörning i vettig form och vettigt tempo.Finns det chans för denna kraken att få några bra år utan att ruinera oss helt tror ni?
Ni som tycker att vi är dumma i huvudet som skaffar hästen om vi inte har råd att ta in den på klinik och röntga och spruta här och var får tycka det (som sagt finns ingen försäkring som täcker detta!) Men då kan ni gärna tipsa om någon som vill ha ovanstående häst och som har 100 000 sparat på ett konto redo att punga ut i vet.kostnader.
Men åsikter och tankar mottages oavsett!
 
Du vet ju vad du tar hem, är beredd på att det kan gå åt skogen och har en plan. Så tycker inte du är dum - tvärtom.

Sprickor är svåra sia om utan att ha sett och beror lite på hur djupa de är men av det du beskriver är den troligen inget som kommer ge stora problem. Med reservation för att det kan gömma sig stora saker under en liten spricka.

KS är hanterbart men viktigt veta att en KS-häst blir sämre av vila och dålig muskling.

Hunters bump är ofta SI-ledsproblem.

Gallor så går de bort med rörelse är de sällan besvär utan mest tecken på sämre cirkulation. Enkelsidiga gallor, hårda konstanta gallor och gallor som kommer eller ökar av rörelse är varningstecken.

Viktigaste anser jag med en sådan här häst är öppna ögon och realism, pengar och vilja samt att - viktigt - vad man har för förväntningar på att den ska klara. Promenadhäst, hopphäst, dressyr, rida i timmar över stock och sten etc?

Jag skulle om jag tagit hem den tagit ut gdk hovslagare, veterinär utbildad på tänder, tagit träckprov, sett över vaccinationsstatus samt om vet ger klartecken en kiropraktor. Sen tar man det därifrån :)
 
Personligen hade jag inte tagit mig an hästen. Men du verkar fullt medveten om riskerna så det är bara du som kan avgöra om du vill chansa. Dock tycker jag det låter vettigt med att inte lägga ut obegränsat med pengar på den. Har du tur får ni glädje av varann några år.
 
Jag hade - som jag alltid gör - tagit in hästen på klinik för genomgång inkl. tänder. Då får jag också lite råd och tips om vad som kan vara bra att tänka på, hur gommen ser ut (bett som passar), om något är värt att hålla koll på. Den kollen gör vi ändå årligen på hästarna. Passar på att vaccinera och spruta långtidsverkande vitaminpreparat också.
 
Du vet ju vad du tar hem, är beredd på att det kan gå åt skogen och har en plan. Så tycker inte du är dum - tvärtom.

Sprickor är svåra sia om utan att ha sett och beror lite på hur djupa de är men av det du beskriver är den troligen inget som kommer ge stora problem. Med reservation för att det kan gömma sig stora saker under en liten spricka.

KS är hanterbart men viktigt veta att en KS-häst blir sämre av vila och dålig muskling.

Hunters bump är ofta SI-ledsproblem.

Gallor så går de bort med rörelse är de sällan besvär utan mest tecken på sämre cirkulation. Enkelsidiga gallor, hårda konstanta gallor och gallor som kommer eller ökar av rörelse är varningstecken.

Viktigaste anser jag med en sådan här häst är öppna ögon och realism, pengar och vilja samt att - viktigt - vad man har för förväntningar på att den ska klara. Promenadhäst, hopphäst, dressyr, rida i timmar över stock och sten etc?

Jag skulle om jag tagit hem den tagit ut gdk hovslagare, veterinär utbildad på tänder, tagit träckprov, sett över vaccinationsstatus samt om vet ger klartecken en kiropraktor. Sen tar man det därifrån :)

Ja gdk hovslagare har jag kontakt med (de är inte helt enkla att få tag på bara ) som har sagt att han kan ta hästen. Så får jag hålla tummarna att han är duktig och kan lösa det bra. Det där med sprickor är klurigt. Men hon har förövrigt ingen röta, barfota bak och chansen att man hade sett ett hålrum vid sprickan är ju hyfsat stor om sprickan nu skulle vara full med röta tycker man?

Åh SI-Leden det där kan bli besvärlig... hmmm. Får höra med vet om de tycker att det är ok att testa med djävulsklo i kombination med equiterapuet. Tänker att det är antiinflammatorisk samt att om hästen nu har mycket smärta där i från ser man ju skillnad i rörelsemönstret så vet man iaf om problemet sitter där. Dock hade hon sist (ca 3 veckor sedan jag kollade på henne sist, första gången var i början av Juni) bra rörlighet i höfterna. Har fått lite info från en som behandlat min medryttarhäst hur man kan se om de är snea/låsta just vid höft/kors då medisen har haft lite bekymmer med att det roterar och han blir öm i musklerna. Musklerna vill ju dra tillbaka allt hela tiden men nu har det börja släppa, nu har han till och med bytt vilken sida som är starkast förhoppningsvis bara tillfälligt tills allt börjar bli helt stabilt. Men men!

Ja vi har ju en plan och speciellt sparat pengar till avlivning om det skulle visa sig att hon har för ont för att ens klara promenadridning.
Jag hade - som jag alltid gör - tagit in hästen på klinik för genomgång inkl. tänder. Då får jag också lite råd och tips om vad som kan vara bra att tänka på, hur gommen ser ut (bett som passar), om något är värt att hålla koll på. Den kollen gör vi ändå årligen på hästarna. Passar på att vaccinera och spruta långtidsverkande vitaminpreparat också.
Vad är det för typ av genomgång, blodprover?Böjprov? Eller vad gör dem på kliniken? Eftersom hon är svårlastad så är det inget jag kan göra direkt. Har inte lust att stressa upp hästen så pass utan vill hinna lastträna lite. Tandläkaren är veterinär som sedan gått extra utbildning med inriktning på tänder, så hon kan både ge vitamin (tänker kanske främst på b-vitamin som man brukar ge i spruta) samt vacc på plats, utöver att ge lugnande, spola foder fickor, slipa vassa kanter, dra vargtänder, plocka spolmask larver i munnen samt ge tips om bett då hon även inriktat sig på det. Så känner mig hyfsat trygg när det kommer till den biten. Hon har väldigt mycket lovord och folk som varit nöjda me henne i många år (märks på priset hon kan ta för det också.. folk hade inte betalt den summan om det inte gav bra resultat) Därför nyfiken på vad det är som de kollar vid en "genomgång" som jag tror jag nämnde så kommer jag inte stå och röntga och spruta leder mm. Det blir för kostsamt att börja med en sådan utredning. Visst hade jag önskat att jag kunde det, men skiter tyvärr inte pengar liksom :p vill bara ge hästen en sista chans, kanske är det inte ens så illa som jag tror och hon kan få gå som "hobbyhäst" några år till.
Tanken är (om det går) att hon ska köras med rockard någon dag, ta något dressyrpass i veckan, tränas från marken och ridas i skog och mark. Så förväntar mig inte att få ut någon hopphäst eller tävlingshäst av det hela precis :D
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 792
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
713
Senast: Habina
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp