Häst med ett starkt ego!!

B

Backora

Hej.
Suttit här ca 5 timmar nu och läst om lite allt möjligt. Allt från mugg till A2 virus till jobbiga hingstar och kände bara ett sånt sug att skriva här och se vad jag får för svar och tips.
I de andra forumen och inläggen har de givits så många olika lösningar och förslag, men enligt min mening är det bara 50% som verkligen är sanna och resten påhitt. Ska bli kul och se vad jag ska få för förslag!

Jag har en 3 årig vallack som har ett super starkt ego. Och då menar jag verkligen starkt.
Har kontakt med uppfödaren och de 2 som ägde honom därimellan innan jag köpte honom och alla av dem sålde honom vidare för att ingen kunde hantera honom.
Jag tror inte att han är dum "med vilja", och att uppfostra honom har inte varit lätt och jag har ännu endast knappt kommit halvvägs med att få bort hans ovanor.
Det började med att han hoppade över boxarna här hemma. ca 1-20-1.30, även fast de andra hästarna va inne. Han har sedan börjat springa på folk på sommarbetet och i hagarna. Kommer i full fart men bromsar inte. Han är så himla social och kommer alltid när man ropar, vill alltid leka i hagen, så som unghästar gör, men han förstår inte att vi människor inte leker på samma sätt. för. Att ha 2 framben i luften framför sig är ingen höjdare, men att han är lekfull klandrar jag honom inte för. han är trots allt bara 3 och förstår inte bättre. dessutom är han ganska rolig att titta på. När man är i stallet få vill han hela tiden att man ska bry sig om honom, men när man väl är nära honom så naffsar han lite försiktigt och är aldrig still med skallen. Likadan när man tränsar, men är ju genom svettig innan man är färdig.
Jag säger alltid till nya folk på gården att de ska hålla fingrarna borta från honom men inte förrens de har upplevt honom de första dagarna så ger dem sig och håller med. Han drar folk över halva gården när de ska ta in honom, även med hingst kedja på. Stark som en oxe är han men super fin att rida. Red in honom i våras helt klanderfritt utan problem. Sen fick han sommarvila på betet i 3 månader och nu under hösten har jag haft ett jäkelskap med honom. Börjat bocka som en gris, och då menar jag inte lite, och vid ett tillfälle i september lyckades han äntligen få av mig är vi var ute och red och sedan dess kan jag inte rida ut med honom. Han bara trippar och går upp på bakebenen och bockar hela tiden i hopp om att få av mig igen så han kan springa hem själv. Jag har kollat ryggen på honom och där är inget, vet en orsak till bockningarna, och det är att han protesterar mot mina hjälper. Han ogillar starkt mina skänklar och då jag nästan bara rider med ben så har han en del att protestera mot. Jag har lång erfarenhet av hästar och tävlar själv på hög nivå men jag har aldrig varit på maken med en sån häst som min. Alla hästar har väll någon knäpphet, antingen bits de, eller sparkas eller nått annat dumt, men min "has it all". De enda gångerna som han är riktigt mysig, det är när han blivit riden och är trött. Då är han världens myspelle som man kela med utan att vara rädd för att han ska knäcka näsan på en. Alla som känner mig frågar hela när han ska bli normal o jag har inget svar. Att han är sån här är egentligen inget jätte stort problem för mig men jag får nog erkänna att det är ganska jobbigt i vissa situationer. Han är så himla bakvänd.
Alltid varit super och lyfta bakbenen men frambenen tog jätte lång tid innan han slappna av och slutade veva. När alla andra hästar flyr undan något står han kvar och tycker det är roligt. Han stod ett tag med en presenning i munnen och veva och skrämde livet ur alla andra hästarna, men han njöt. Han är super att lasta. Går in själv och har alltid gjorde det, så i vissa situationer där andra hästar är jobbiga är han en guldklimp, och sådant som är normalt och självklart för andra hästar tycker han är jätte jobbigt.
Jag har provat det mesta. Jag har varit jätte sträng, jag har varit jätte lugn, jag har varit riktigt arg, jag har försökt att ignorera. Ja, allt. Haha, det finns inget hopp. Han bryr sig inte. Även de gånger jag blivit riktigt arg så fösrtsår han inte, fast jag varit övertydlig med mitt budskap. Han psyke är helt enkelt jätte starkt och det kommer ta tid att tygla det.Det enda hoppet finns endast i hans ben och rumpa när vi flyger över hinderna och över åkrarna.
Detta inlägget blev ganska långt och nu när jag läste igenom det så blev det även lite gnälligt, men ikke ikke, jag gnäller inte. Jag älskar min häst över allt och skulle aldrig få för mig att sälja honom eller göra nått annat. Han krävande men.... äHH.. detta är ju ändå mitt jobb. mitt liv!!


Tips och ideér?
Du kanske har en häst som är som min? Hehe, jag vet att han har en helsyster och hon ska tydligen vara likadan.
 
Sv: Häst med ett starkt ego!!

Hejsan! nu vet ja inte om ja kan yttra mej eller nå sånt :) Men min personliga tanke va om han va understimulerad, att han vill jobba, vet hundar brukar ju föra massa hyss för sej när dom inte får jobba mentalt, kanske lika med hästar.
Kanske komma på nå träning som får honom tänka lite.
De va bra en liten idé
 
Sv: Häst med ett starkt ego!!

Hejsan! :)

Hur är det med ledarskapet igentligen?
Har han förstått att det är du som bestämmer, och inte han?

När han leker på det sättet, och springer på dig mm, det visar att han inte har någon som helst respekt för dig.
Att stegra sig framför dig är en av de mest dominanta saker han kan göra.

Ifall han ser dig som sin ledare, följer han dig och går inte före dig när du leder honom, bla.

Att vara en bra (häst)ledare innebär att din följeslagare (hästen) lyder dig, utan att vara rädd för dig. Ber du honom om något, så gör han det för att han gillar dig, och för att han litar på dig.
Det handlar om tillit.

Du kan inte bli hans ledare om inte han utnämner dig till det, därför att han tror att du kan skydda honom mot alla faror och att du faktiskt vill hans bästa.


NH- natural horsemanship/naturlig hästhållning.


// Star:)
 
Sv: Häst med ett starkt ego!!

Kl

det första jag tänkte när jag läste var att ledarskapet är det nog inte så mycket med.
 
Sv: Häst med ett starkt ego!!

Undrar lite stilla om det kan vara samma valack vi hade i stallet ett tag. Ligger ganska nära ditt ställe. Den grabben var hur tjockskallig som helst och där var det inte fråga om brist på ledarskap utan vi undrade hur det stod till i pallet. Hästen var totalt okänslig för det mesta. I början gick det bra att leda honom men efter ett tag började han bråka och han gav sig inte hur och vilka som än försökte. Kanske finns fler exemplar i och för sig men tänkte genast på honom när jag läste detta.
 
Sv: Häst med ett starkt ego!!

Jag tycker att det verkar som att han inte fått lära sig några gränser.

Det är fara för livet med en häst som kommer i full kareta och inte stannar utan hotar att springa över folk. Jag kan överhuvudtaget inte förstå hur du vågar riskera andra människors liv genom att låta dem hantera honom. Tills du fått bort ovanorna bör ingen annan än du hantera hästen.

Det är heller inget roligt med att se en 3-åring stegra och vifta på frambenen mot en, det skulle jag inte ens tillåta mitt 7,5 mån föl att göra!

Ang. uteridningen så får du backa bandet och gå tillbaka till tömkörningen. Sedan bör du lägga om ditt ridsätt, det finns ingen anledning att sitta och rida bara för benen. Lär dig rida för sitsen och anpassa din ridning till att det är en unghäst du har att göra med.

Även jag skulle vara intresserad av att du pm:ade stammen åt mig (avelsintresserad) så kan jag försöka lista ut vem som gett psyket.
 
Sv: Häst med ett starkt ego!!

Han vet mycket väl om var gränserna går. Varje gång han försöker göra något som tex naffsa så kör han fram huvudet snabbt och naffsar till och sen ryggar fort eller drar bort huvet för att han mycket väl vet att det var fel av honom.
Jag har hanterat många hingstar och unghästar förut och vet mycket väl om att lederskapet är A och O i uppfostran och framtida samarbete med häst och jag har verkligen lagt ner min själ och energi, men det når inte fram. Folk har trott han är klapphingst och dittan och dattan men ähh. Det är bara så att han rent mentalt är stark.
Sen med ridningen så är det väll självklart att sitsen är med i ridningen. Hur skulle det annars fungera?


Svar till någon i början av alla inlägg så kan jag berätta att jag inte riskerar någon annans liv.. Jag sköter honom själv. Har satt upp regler på att endast jag hanterar honom. Ingen som får lov att ta in eller ut honom. Lite vett har man.
Nåja som jag skrev i inlägget så är detta inte så stort problem för mig. Så länge han fungerar i ridningen och och gör det jag ber om från marken så är allt bra. Sen att han inte är någon häst man myser med direkt, tjaaa, får väll mysa med grann hästen istället :)
 
Sv: Häst med ett starkt ego!!

Fast han verkar ju inte fungera i ridningen heller "nu under hösten har jag haft ett jäkelskap med honom. Börjat bocka som en gris, och då menar jag inte lite, och vid ett tillfälle i september lyckades han äntligen få av mig är vi var ute och red och sedan dess kan jag inte rida ut med honom. Han bara trippar och går upp på bakebenen och bockar hela tiden i hopp om att få av mig igen så han kan springa hem själv."

Det räknar jag det inte som i alla fall.

Nu verkar det ju vara en herre med humör på alla olika sätt och eftersom han bara är tre år och redan flyttat runt en del vad det lät som på dig här innan, så får man väll hoppas att trägen vinner. DVS du vinner hans förtroende och tillit genom att vara den du är nu och han ser att det inte händer någonting mer. Han får bo kvar, du finns fortfarande kvar där hos honom osv.

Tror du vet vad du gör och jag tror att det kommer ge resultat efter hand.
 
Sv: Häst med ett starkt ego!!

Jaja mensan. Det reder sig nog i slutändan =)
Tack för alla anlägg här. varit en trevlig läs stund!
 
Sv: Häst med ett starkt ego!!

Nu får jag svårare och svårare att förstå dina inlägg?
Hur kan du hävda att han
Han vet mycket väl om var gränserna går.

när du i inlägget tidigare berättat att han
Han har sedan börjat springa på folk på sommarbetet och i hagarna. Kommer i full fart men bromsar inte.
:confused::eek:

Det är väl en solklar indikation på att han inte vet om gränserna.

Jag får heller inte ihop att du plötsligt tycker att han
Nåja som jag skrev i inlägget så är detta inte så stort problem för mig. Så länge han fungerar i ridningen och och gör det jag ber om från marken så är allt bra..
när du i inlägget tidigare skrivit att han bockar som en gris och att du inte längre kan rida ut?

eller att du
"Jag har kollat ryggen på honom och där är inget, vet en orsak till bockningarna, och det är att han protesterar mot mina hjälper. Han ogillar starkt mina skänklar och då jag nästan bara rider med ben så har han en del att protestera mot.

och i senare inlägg

Sen med ridningen så är det väll självklart att sitsen är med i ridningen. Hur skulle det annars fungera?

Uppenbarligen fungerar det INTE och då får du lägga om din ridning och rida mer med sitsen istället för benen.

Du hävdar att
så kan jag berätta att jag inte riskerar någon annans liv.. Jag sköter honom själv. Har satt upp regler på att endast jag hanterar honom. Ingen som får lov att ta in eller ut honom. Lite vett har man.

medan du i tidigare inlägg berättat att
Han drar folk över halva gården när de ska ta in honom, även med hingst kedja på.

Jag börjar tro att du med mig skämtar aprillo.....:angel:

Har du kollat om han möjligen kan vara klapphingst eftersom du inte verkar få någon reda på honom trots att du hävdar att du är erfaren. Många unga hingstar visar tendenser att vilja nypa till direkt man hanterar dem utan att ha full uppmärksamhet på dem.
 
Sv: Häst med ett starkt ego!!

Jobbade i ett tävlings-/försäljningsstall, där fanns det en valack som var odäglig att hantera. Han nafsade och plockade på allt och alla och betedde sig helt respektlöst mot människor. Om man sopade till honom över mulen tittade han bara på en och en halv minut senare nafsade han igen. Blev aldrig rädd oavsett hur arg man blev. Han var dock mycket fin att rida, lydig och känslig för hjälperna. Denna häst var hanterad av profesionella ryttare så det var inte uppfostran det var fel på. Har många gånger funderat över denna häst och tänkte direkt på honom när jag läste ditt inlägg. Hästen såldes till en tävlingsryttare så jag vet inte hur han är idag. Något tips har jag tyvärr inte. Innan jag träffade denna häst trodde jag att det gick att få hyfs på ouppfostrade hästar bara man var tillräckligt tålmodig, bestämd och konsekvent men nu är jag inte så kaxig längre... Hade varit kul att höra om du lyckas med uppfostran av din galning, lycka till!
 
Sv: Häst med ett starkt ego!!

Jag börjar tro att du med mig skämtar aprillo...
Mig hålla med ;)
Det är alldeles för många motsägelser i berättelsen för att man ska tro att det är sant. Först är det massor med problem med hästen, sen är det plötsligt inte något stort problem med honom :cool:
 
Sv: Häst med ett starkt ego!!

Vad i all världen ville du med tråden:eek:
 
Sv: Häst med ett starkt ego!!

Min första tanke: vilken härlig häst! :love: Får man honom att jobba MED en så har man en supercool vän för livet :bow:

Mina tankar:

1. Han behöver aktiveras och få "brottas" lite. Har han någon stark och busig kompis att busa med i hagen?

2. Jag skulle inte rida honom förrän jag fått honom att acceptera mitt ledarskap, då skulle jag tro att bockningar osv är ett minne blott.

3. För att bli hans ledare kan man inte skrämma eller hota, jag skulle tro att man behöver visa honom att man är smart och har en massa roliga ideer åt honom. Ge honom kluriga uppgifter så han måste använda huvudet, detta från marken alltså.

4. När han sedan börjar kännas klar för ridning skulle jag alltid markarbeta en stund innan för att dränera kropp och huvud på överskottsenergi. Jag skulle nog heller inte borsta och hålla på, innan man markarbetat en stund. För som du säger, när han rört på sig och fått ur sig överskottsenergin så är han lugn och fin.

Mina tankar.. hoppas du får ordning på honom, för det blir nog en ball häst :idea:
 
Sv: Häst med ett starkt ego!!

Har haft en liknande herre själv. De sätter en på prov, den saken är säker. Mycket tid ägnades åt funderingar när jag hade honom. Han lärde mig enormt mycket den saken är säker. Jag jobbade honom väldigt mycket från marken. Allt möjligt som olika toleransövningar, rena ledarskapsövningar, tömkörning och longering med bomserier och cavaletti. Han var tvungen att få uppgifter. Han blev urjobbig om han var för sysslolös. Fysiska uppgifter räckte inte. Han var tvungen att få jobba med huvudet. Dessutom var det väldigt viktigt att presentera allt så han förstod ordentligt. Gjorde han inte det trodde han allt var jättesvårt och försökte fly. Jag hade den hästen i två år, men sen fick jag inse att vi inte passade för varandra och jag sålde honom. En utmärkt hopphäst som inte skulle vara hos en dressyrtant som mej.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 231
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
726
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 305
Senast: MiniLi
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 744
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp