Häst med hosta!

Novalisa

Trådstartare
Mitt sto var i somras på betäckning. Där fick hon en lättare förkylning med hosta, snor och lite feber ett par dagar. Kollad av vet som tyckte vi skulle avvakta. Var lite snorig fortfarande när hon kom hem men inte visat något efter det.
Hon har vilat sen i mars pga skada och har nu börjat rida i gång henne igen. Har skrittat henne i 3 v utan problem men nu när vi börjat trava har hon börjat hosta, typ väldigt torrhosta. Hon har inte feber, inget snor eller slem och äter som hon ska och väldigt pigg och framåt. Hon hostar alltså bara vid lite jobbigare ansträngning.
Har aldrig haft problem med hosta eller ens varit förkyld tidigare.
Har pratat med vet som tycker vi ska avvakta lite, vill ju inte göra vilka undersökningar som helst på ett dräktigt sto. Ska man gå ner med slang måste man ju ge lugnande och görs ju helst inte på dräktiga!

Förmodligen har väll inte förkylningen från i somras något med det att göra utan har väll helt andra orsaker.

Kan hästar få hosta pga parasiter? Vet att tex katter får det.
Hon avmaskades i våras innan betäckning och kommer kollas igen när jag stallat in.

Någon som har något tips på vad det kan bero på?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 721
Hundhälsa Min ena utreds sedan två månader för kennelhosteliknande hosta och orsaken gäckar veterinärerna. Hjärtat är kollat (pga tidigare...
Svar
6
· Visningar
830
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
713
Senast: Habina
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
573
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp