Häst med inåtställda hovar och hoppning?

S

sandrahedman

Nu är det så att jag har haft en sköthäst i ungefär ett år, ett halvblodssto, som har varit som mer än en sköthäst då det bara har varit jag som ridit - fast då utan att betala något. Hur som helst blev hon såld för några månader sedan till en "tjejfamilj" med väldigt små kunskaper för att kunna hantera en sådan het häst.. (Tjejen i familjen som är "bäst" på rida kan knappt galoppera kontrollerat på henne och familjen är i övrigt väldigt försiktig). Fråga mig inte hur dom tillät dem att köpa henne för det kan jag inte ge svar på. Hur som helst så älskar den här hästen att hoppa och det har funkat alldeles utmärkt att hoppa med henne! Hon har hursomhelst hovar som är inåtställda (vad är namnet för det? hmm..) aja. Så nu har dom nya ägarna bestämt att dom aldrig ska hoppa med henne (Alltså ALDRIG, inte ens "hinder" på 40cm vid få tillfällen) för att dom har hört av någon som inte sett hennes hovar att hon inte kommer må bra av det. (OBS, hon har aldrig mått dåligt av det förut och som sagt verkligen älskar att hoppa). Så nu till min fråga: är det på något sätt farligt att hoppa henne? Har jag gjort helt fel nu den här tiden jag har tagit hand om henne? Hon har aldrig visat på att hon skulle vara öm eller liknande och jag har alltid haft skydd på henne när jag har hoppat. Jag blir så rädd att jag ska ha gjort min älskling illa :confused:
 
Sv: Häst med inåtställda hovar och hoppning?

sandrahedman skrev:
Nu är det så att jag har haft en sköthäst i ungefär ett år, ett halvblodssto, som har varit som mer än en sköthäst då det bara har varit jag som ridit - fast då utan att betala något. Hur som helst blev hon såld för några månader sedan till en "tjejfamilj" med väldigt små kunskaper för att kunna hantera en sådan het häst.. (Tjejen i familjen som är "bäst" på rida kan knappt galoppera kontrollerat på henne och familjen är i övrigt väldigt försiktig). Fråga mig inte hur dom tillät dem att köpa henne för det kan jag inte ge svar på. Hur som helst så älskar den här hästen att hoppa och det har funkat alldeles utmärkt att hoppa med henne! Hon har hursomhelst hovar som är inåtställda (vad är namnet för det? hmm..) aja. Så nu har dom nya ägarna bestämt att dom aldrig ska hoppa med henne (Alltså ALDRIG, inte ens "hinder" på 40cm vid få tillfällen) för att dom har hört av någon som inte sett hennes hovar att hon inte kommer må bra av det. (OBS, hon har aldrig mått dåligt av det förut och som sagt verkligen älskar att hoppa). Så nu till min fråga: är det på något sätt farligt att hoppa henne? Har jag gjort helt fel nu den här tiden jag har tagit hand om henne? Hon har aldrig visat på att hon skulle vara öm eller liknande och jag har alltid haft skydd på henne när jag har hoppat. Jag blir så rädd att jag ska ha gjort min älskling illa :confused:


Det beror på hur intåad den är bla. Risken att den slår sig eller felbelastar är ju större än för en häst med korrekt beställning. Men om det inte är extremt (och dår förstår jag inte att någon köpte henne) så visst kan hon hoppa "normlat", dvs inte svårklass men lite småhinder som du gjort.
Benen brukar när de växer kompensera med att bilda överben om den arbetas. Jag har sett hästar som galopptränats som varit intåade. Och där utsätts benen för betydligt högre påfrestning. Men visst är benet mer utsatt än ett korrekt ben.

Om den skruvar benet in landningen sliter det, men vi hade en d-ponny som var rätt intåad som tävlade både dressyr, hoppning och fälttävlan. En ganska känd uppfödare köpte henne sen för avel (ridponny) trots skevheten.

Så lite skutt kan inte skada, om det nu är därför den inte får hoppa?
 
Sv: Häst med inåtställda hovar och hoppning?

tack så mycket för svaret! Jag har aldrig hoppat mer än det som skulle då kallas för lätta klasser (fast inte tävling dåra, men i höjd ungefär) och som sagt så har det gått jättebra. Av det vi har sett under t.e.x. löshoppning så ser det inte ut som om hon "skruvar benen" och hon slår sig aldrig. Jag blir bara så ledsen när jag vet att hon verkligen älskar att hoppa och att hon då inte kommer att få göra det..
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 216
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
693
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 882
Senast: Sirap
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 384
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp