Häst med Kissing spines

Äger2hästar

Trådstartare
Hej!
Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu.
Uppfödaren och ägare nr 2 är de som tsm hittade Kissing spinsen.
Detta var ca 2014, och till de som är lite märkligt hästen är tävlad från 3-5års ålder upp till 130cm med goda resultat.
De är först när hästen ska till vidare utbildning till den som senare kommer bli ägare nr 2.
Ägare nr 2 vill sälja hästen till usa då hon ser potential i hästen. Hästen röntgas och då hittas kS. Vi har varit i kontakt med folk som tävlar och tränat hästen under dessa år och har aldrig märkt att hon varit stel, inte velat arbeta, haft ont .etc.
De är först när man hittar detta och ska göra ridprov som ”hästen” börjar fatta korsgalopp, inte vill börja på kroppen, blir svullen i benen, får sadeltvång .mm

Detta var alltså en häst med topp stam, högt poängsatta gångarter och super fin hoppteknik och förmodligen värd över 200.000kr som bara för man hittade KS inte ska få ha sadel på ryggen mer.

Jag har kollat på röntgenbilderna efteråt och jag skulle säga att hon inte har någon hög grad av KS de är inga som vuxit över någon annan eller likande, de är ändats två st som ligger något närmare varandra och en som stuckit ifrån lite. Hästen har aldrig visat att hon haft ont, hon har aldrig fattat korsgalopp.
De ända man kan anmärka på är att hon kan ha svårt för galoppombyten när hon inte har någon hjälpbom detta tror jag också kan bero på att ryttaren inte har den erfarenheten.

Även om hästen inte har ont får hon värmande linement på ryggen för bättre blodcirkulation och massage med maskin 2-7gånger i veckan för förebyggande syfte.

Hon är t-märkt på grund av detta så hon kommmer aldrig mer kunna göra en tävling eller likande så sån ridning kommer det aldrig att bli igen men så som hon var när hon kom tror jag hon mår mycket bättre av att röra på sig, rätta mig om jag har fel?

Har ni några bra tips på olika övningar för förebyggande så bara kom med dom!
Inget hat elr kränkande kommentarer
 
Alltså, en häst blir inte t-märkt bara för den har KS. Finns massor med hästar som har KS och fungerar ypperligt. Särskilt om hästen har varit i den prisklassen du skriver över. Där finns ju nog en anledning till den har haft 6 olika ägare och nu är T-märkt. Troligen pga problem som varit rätt rejäla! Varken veterinär eller försäkringsbolag T-märker hästar bara sådär. Att utdöma hästar kostar mycket tid och pengar- oftast en sista utväg så dom inte skall få lida under ridning.

Det låter mycket som hästen som det har varit inlägg om innan. Om hästen är t-märkt så skall den inte tränas hårt eller hoppas alls. Om man vill ha en tränings/tävlingshäst så köper man detta. En sån häst bör ha ett lugnt liv med lite skogsridning och så, förstår inte syftet med att skriva massa inlägg för att någon skall säga att man minsann bör rida och "hålla igång" denna hästen.

Tips på övning: gå promenader i skogen med din häst för hand. Lättare ridning som inte belastar ryggen.
 
Håller med om att hästen absolut inte skall tränas hårt eller mot tävling.

MEN. KS är just en sådan diagnos som oftast behöver att man håller igång hästen och jobbar med ryggmuskulaturen. Tex genom backträning, vattenträning, bomjobb (ffa i skritt), tömkörning osv.
 
Om hästen håller för att tränas lätt tycker jag absolut att den ska göra det. Jag tycker ägaren ska rådgöra med den veterinär som i huvudsak undersökt/behandlat hästen och diskutera vilken typ av träning som h*n anser är lagom för hästen utifrån hästens förutsättningar. Jag skulle nog vilja påstå att många hästar som har diverse fysiska problem mår bra av att använda kroppen och bibehålla någon slags muskulatur istället för att bara stå i en hage och falla ur helt precis som att vi människor ofta är hjälpa av anpassad träning när vi är skadade eller sjuka. Sen får man givetvis anpassa träningen efter hästen och se till att hästen jobbar på ett bra sätt utifrån sina förutsättningar.
 
Detta var ca 2014, och till de som är lite märkligt hästen är tävlad från 3-5års ålder upp till 130cm med goda resultat.
Jag läste resten också och håller med om att ägaren gör bäst i att rådgöra med behandlande veterinär, men hängde också upp mig på detta. 130 är väl det högsta en femårig häst får starta? Och en treåring får väl inte starta alls. Hoppas du bara råkade skriva fel, TS! :)
 
Jag hade en häst med ks i 12,5 år. Träning, träning och åter träning helt och hållet med sikte på hållbarhet och uppbyggnad av muskulatur. Täcke var ett måste och under den tiden jag hade honom (han var hos mig tills han blev utdömd av annan sjukdom) så vilade han max 2-3 dagar i sträck.
Det är ett heltidsjobb att ha en ks-häst, som med alla djur och människor med specialbehov och extra krav för att må bra.
 
Om hästen håller för att tränas lätt tycker jag absolut att den ska göra det. Jag tycker ägaren ska rådgöra med den veterinär som i huvudsak undersökt/behandlat hästen och diskutera vilken typ av träning som h*n anser är lagom för hästen utifrån hästens förutsättningar. Jag skulle nog vilja påstå att många hästar som har diverse fysiska problem mår bra av att använda kroppen och bibehålla någon slags muskulatur istället för att bara stå i en hage och falla ur helt precis som att vi människor ofta är hjälpa av anpassad träning när vi är skadade eller sjuka. Sen får man givetvis anpassa träningen efter hästen och se till att hästen jobbar på ett bra sätt utifrån sina förutsättningar.
Håller med dig till 100%, hästen har aldrig visat att den har ont, de har varit ute massörer, behandlare, veterinärer och likande och hon beter sig inte annorlunda vid bedövning, tryck över rygg och likande saker.
Hon blir en mer positiv höst när hon för arbeta med kroppen och har en stark vilja.
 
Jag hade en häst med ks i 12,5 år. Träning, träning och åter träning helt och hållet med sikte på hållbarhet och uppbyggnad av muskulatur. Täcke var ett måste och under den tiden jag hade honom (han var hos mig tills han blev utdömd av annan sjukdom) så vilade han max 2-3 dagar i sträck.
Det är ett heltidsjobb att ha en ks-häst, som med alla djur och människor med specialbehov och extra krav för att må bra.
Vad hände efter 12,5år😱 hon har täcke på sig när det regnar även om det är bra temeratur ute
 
Jag läste resten också och håller med om att ägaren gör bäst i att rådgöra med behandlande veterinär, men hängde också upp mig på detta. 130 är väl det högsta en femårig häst får starta? Och en treåring får väl inte starta alls. Hoppas du bara råkade skriva fel, TS! :)
Hästen har tävlat upp till 130cm vet inte exakt ålder bara ett ungefär på årtal, hon är tävlad ca 11 gånger (sommarhalvåret) de sista året innan hon blev T-märkt och då var de många stabila rundor med bra tider och lite fel och sen bara fallerar allt, själv tror jag att dätta handlar om pengar och inte hästens mående om ni förstår (all respekt till hästen om de nu är så) men hennes ägare har varit i kontakt med uppfödare men det blir lite ”no comment’s” Och inga svar på frågor kring hästen (”top secret”)
 
Alltså, en häst blir inte t-märkt bara för den har KS. Finns massor med hästar som har KS och fungerar ypperligt. Särskilt om hästen har varit i den prisklassen du skriver över. Där finns ju nog en anledning till den har haft 6 olika ägare och nu är T-märkt. Troligen pga problem som varit rätt rejäla! Varken veterinär eller försäkringsbolag T-märker hästar bara sådär. Att utdöma hästar kostar mycket tid och pengar- oftast en sista utväg så dom inte skall få lida under ridning.

Det låter mycket som hästen som det har varit inlägg om innan. Om hästen är t-märkt så skall den inte tränas hårt eller hoppas alls. Om man vill ha en tränings/tävlingshäst så köper man detta. En sån häst bör ha ett lugnt liv med lite skogsridning och så, förstår inte syftet med att skriva massa inlägg för att någon skall säga att man minsann bör rida och "hålla igång" denna hästen.

Tips på övning: gå promenader i skogen med din häst för hand. Lättare ridning som inte belastar ryggen.
Har läst om ett liknande fall där man hoppar högt och tänker på sig själv mer än hästen låter de som 🤯

Hon har ett kanon liv, vi vill mest bara veta saker man kan göra i förebyggande syfte.
Och hur man ska hantera denna situation
Tack för svar!
 
Håller med dig till 100%, hästen har aldrig visat att den har ont, de har varit ute massörer, behandlare, veterinärer och likande och hon beter sig inte annorlunda vid bedövning, tryck över rygg och likande saker.
Hon blir en mer positiv höst när hon för arbeta med kroppen och har en stark vilja.
Ibland kan det vara en tuff omställning för en häst som är van att vara aktiv och jobba mycket att plötsligt från en dag till en annan sluta jobba helt och bara stå i hagen. Ibland mår de så dåligt av att göra ingenting att man får överväga om det kanske är bättre att låta hästen somna in ifall den verkligen inte håller för någon typ av träning.
 
Även jag tycker att det låter väldigt likt en häst som varit uppe på tal innan. Och en triangelmärkt häst får inte tränas, möjligtvis att den kan ridas ut eller likande. Men det hade jag enbart gjort efter att ha pratat med veterinären som faktiskt t-märkt den, aldrig annars. Speciellt om det är en arbetsvillig häst, de jobbar ju gärna och gör sitt bästa trots att de har ont.
 
Även jag tycker att det låter väldigt likt en häst som varit uppe på tal innan. Och en triangelmärkt häst får inte tränas, möjligtvis att den kan ridas ut eller likande. Men det hade jag enbart gjort efter att ha pratat med veterinären som faktiskt t-märkt den, aldrig annars. Speciellt om det är en arbetsvillig häst, de jobbar ju gärna och gör sitt bästa trots att de har ont.

Nu tänker jag märka ord.

Självklart kan en triangelmärkt häst tränas! Men den skall inte träna för tävling. Men att träna upp kropp/styrka/smidighet för att hålla/må bättre är inte fel och skall absolut inte undvikas.
 
Vad hände efter 12,5år😱 hon har täcke på sig när det regnar även om det är bra temeratur ute
Han var en riktig sjukhushäst.
Köpte honom som 7-åring. Efter 3 veckor började jag utreda honom då något kändes fel. Ks. Började få kloss ryggen så han kom till arbete genom hela ryggen och då rök kotorna fram en efter den andra. Sen knäledsinflammation båda bak. Efter det cancer där det blev två rätt rejäla operationer med två månaders mellanrum.

Sen höll det sig lugnt några år (han behövde sprutas några gånger i kotorna fram) till han fick ringkota fram när han var 19,5. För första gången gav min livsbejakande och arbetsvilliga häst upp och då bokade jag tid för avlivning.

Det var mitt löfte till honom, den dagen han inte orkade mer skulle han få slippa. Som jag saknar min älskade Opal! :heart
 
Även jag tycker att det låter väldigt likt en häst som varit uppe på tal innan. Och en triangelmärkt häst får inte tränas, möjligtvis att den kan ridas ut eller likande. Men det hade jag enbart gjort efter att ha pratat med veterinären som faktiskt t-märkt den, aldrig annars. Speciellt om det är en arbetsvillig häst, de jobbar ju gärna och gör sitt bästa trots att de har ont.
Jag tycker också det låter som samma häst som tidigare varit på tal där användaren heter snarlikt TS. Samma grejer som gås igenom igen typ. T-märkt häst, korsgalopp, kissing spines, blir inte dräktig, många hem, duktig hopphäst osv.
 
Nu tänker jag märka ord.

Självklart kan en triangelmärkt häst tränas! Men den skall inte träna för tävling. Men att träna upp kropp/styrka/smidighet för att hålla/må bättre är inte fel och skall absolut inte undvikas.
Håller med dig!
Jag tror inte en häst med KS mår bra av att inte göra något
Jag tror dom ska ha en hyfsad kondition och få jobba med ryggen
 
Jag tycker också det låter som samma häst som tidigare varit på tal där användaren heter snarlikt TS. Samma grejer som gås igenom igen typ. T-märkt häst, korsgalopp, kissing spines, blir inte dräktig, många hem, duktig hopphäst osv.
Jo jag har läst den också, denna hästen har vad jag vet aldrig varit dräktig? Då man inte vetat om hon hållit för de och om avkommor kommer få samma problem
 
Han var en riktig sjukhushäst.
Köpte honom som 7-åring. Efter 3 veckor började jag utreda honom då något kändes fel. Ks. Började få kloss ryggen så han kom till arbete genom hela ryggen och då rök kotorna fram en efter den andra. Sen knäledsinflammation båda bak. Efter det cancer där det blev två rätt rejäla operationer med två månaders mellanrum.

Sen höll det sig lugnt några år (han behövde sprutas några gånger i kotorna fram) till han fick ringkota fram när han var 19,5. För första gången gav min livsbejakande och arbetsvilliga häst upp och då bokade jag tid för avlivning.

Det var mitt löfte till honom, den dagen han inte orkade mer skulle han få slippa. Som jag saknar min älskade Opal! :heart
Åh, blir så tråkigt när de ska hända så mycket
 
Håller med dig!
Jag tror inte en häst med KS mår bra av att inte göra något
Jag tror dom ska ha en hyfsad kondition och få jobba med ryggen

Nej och ja.

Släpp tanken på kondition. Det är inte relevant. Det är styrka och smidighet och avslappning av ryggen som är grejen.

(mycket av arbetet kring KS hästar sker därför, oftast, inte på ryggen utan på marken.)

Sen finns det många, många hästar med KS som funkar som ridhästar med inga till vissa anpassningar. Men är hästen T-märkt pga kissing spines så skall den inte vara *ridhäst*. Men träna ryggen, definitivt.
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 003
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 911
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 331
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp