Häst med klåda

katja

Trådstartare
Har en gammal häst (fjordning) snart 33 år som i vinter börjat klia sig. Har lokaliserat klådan till främst under magen, men eftersom det är svårt att komma åt där så kliar hon sig lite överallt känns det som. Hon är annars i god vigör, pigg, glad och hungrig. :)

Hon är riktig ”isbjörnspäls”, står inne på natten (innetemp. ca 2-3 garder). Äter foder likt hon gjort de senaste åren – Hösilage + lite müsslie + mineraler + glukosaminprepart för sina leder.

Jag har kollat igenom noga på de ställen där hon kliar och då speciellt under magen (virvel) och kan ej se något som skulle kunna irritera. Fin i huden – inga krustor och hittar igen ohyra. Hon har tidigare haft pälsätare men hittar igen sådant denna gång. Det enda som jag kan se är att hon har ganska mycket stöv i botten i pälsen. Man blir lite ljusgrå om fingrarna när man pillar. Hon borstas dagligen, men svårt att komma åt djupt ner i denna tjocka päls. :(

Har pratat med veterinär och han rekommenderade att prova med Switch (hade det hemma), om det va ohyra skulle de hjälpa. Va en vecka sedan jag tog på det och hon kliar fortfarande. Jag skulle kontakta veterinären igen på måndag.

Funderar på vad klådan kan bero på:
1. Kan det vara så att hon har fått tätare päls nu när hon är äldre, så att den är för tät. Upplever henne väldigt varm och nästan lite svettfuktig i hårbotten. Lite fet i pälsen. I så fall skulle hon behöva klippas.
2. Att hon blivit allergisk för något. – hur vanlig är detta?

Någon som haft liknande problem med sin häst? :confused:
 
Har en gammal häst (fjordning) snart 33 år som i vinter börjat klia sig. Har lokaliserat klådan till främst under magen, men eftersom det är svårt att komma åt där så kliar hon sig lite överallt känns det som. Hon är annars i god vigör, pigg, glad och hungrig. :)

Hon är riktig ”isbjörnspäls”, står inne på natten (innetemp. ca 2-3 garder). Äter foder likt hon gjort de senaste åren – Hösilage + lite müsslie + mineraler + glukosaminprepart för sina leder.

Jag har kollat igenom noga på de ställen där hon kliar och då speciellt under magen (virvel) och kan ej se något som skulle kunna irritera. Fin i huden – inga krustor och hittar igen ohyra. Hon har tidigare haft pälsätare men hittar igen sådant denna gång. Det enda som jag kan se är att hon har ganska mycket stöv i botten i pälsen. Man blir lite ljusgrå om fingrarna när man pillar. Hon borstas dagligen, men svårt att komma åt djupt ner i denna tjocka päls. :(

Har pratat med veterinär och han rekommenderade att prova med Switch (hade det hemma), om det va ohyra skulle de hjälpa. Va en vecka sedan jag tog på det och hon kliar fortfarande. Jag skulle kontakta veterinären igen på måndag.

Funderar på vad klådan kan bero på:
1. Kan det vara så att hon har fått tätare päls nu när hon är äldre, så att den är för tät. Upplever henne väldigt varm och nästan lite svettfuktig i hårbotten. Lite fet i pälsen. I så fall skulle hon behöva klippas.
2. Att hon blivit allergisk för något. – hur vanlig är detta?

Någon som haft liknande problem med sin häst? :confused:
Min häst kliar sig vid oklippt päls därav klipper jag henne. Hon har extremt tät och fet päls. Ingen ohyra eller annat. Därav min teori att pälsen kliar, hon bli år lixom för varm även utan täcke. Förstår att du kanske inte vill klippa hästen din men kanske värt att testa? :) alt täcka, så pälsen håller sig torr. Min häst torkade långsamt vid nederbörd så det var nog också en anledning till kliande, fukt.
 
Hm, ja det är min tanke att det är pälsen som orsakar problem.
Hade helst sluppit och klippa henne, föredrar att ha pälsen kvar. Men eftersom det är på sidor och magen som kliar värst så hjälper ju inte täcke.
Får nog fundera på att klippa ändå. Bättre de än att hon går med klåda.
 
Det kan nog vara av den anledningen @Elisha säger. Jag skulle testa att klippa där för säkerhets skull. Det skadar ju inte.

Sedan minns jag en häst på ridskolan för mer än 30 år sedan som började klia sig på vintern. Han fick ryck i spiltan och steppade och slog upp benen i magen och sedan var det bra.
Det tog några veckor innan de hittade löss, och de hade koncentrerat sig under magen av någon anledning.

Så, klippa och kanske switch. Inget av de skulle väl påverka annat än eventuellt positivt och sedan kan man åtminstone utesluta det.
 
Klipp mage o hals. Vet flera hästar som gick ute mycket och var klippta så utan att frysa.
 
Testa klipp magen och under halsen. Lite grann bara så kan hon fortfarande gå utan täcke. Sen kan du tvätta noga de partierna.

Min häst får jätteklåda när hon blivit svettig och jag inte spolar av henne. Kanske blir din häst fuktig under pälsen så det orsakar klåda?
 
Har en gammal häst (fjordning) snart 33 år som i vinter börjat klia sig. Har lokaliserat klådan till främst under magen, men eftersom det är svårt att komma åt där så kliar hon sig lite överallt känns det som. Hon är annars i god vigör, pigg, glad och hungrig. :)

Hon är riktig ”isbjörnspäls”, står inne på natten (innetemp. ca 2-3 garder). Äter foder likt hon gjort de senaste åren – Hösilage + lite müsslie + mineraler + glukosaminprepart för sina leder.

Jag har kollat igenom noga på de ställen där hon kliar och då speciellt under magen (virvel) och kan ej se något som skulle kunna irritera. Fin i huden – inga krustor och hittar igen ohyra. Hon har tidigare haft pälsätare men hittar igen sådant denna gång. Det enda som jag kan se är att hon har ganska mycket stöv i botten i pälsen. Man blir lite ljusgrå om fingrarna när man pillar. Hon borstas dagligen, men svårt att komma åt djupt ner i denna tjocka päls. :(

Har pratat med veterinär och han rekommenderade att prova med Switch (hade det hemma), om det va ohyra skulle de hjälpa. Va en vecka sedan jag tog på det och hon kliar fortfarande. Jag skulle kontakta veterinären igen på måndag.

Funderar på vad klådan kan bero på:
1. Kan det vara så att hon har fått tätare päls nu när hon är äldre, så att den är för tät. Upplever henne väldigt varm och nästan lite svettfuktig i hårbotten. Lite fet i pälsen. I så fall skulle hon behöva klippas.
2. Att hon blivit allergisk för något. – hur vanlig är detta?

Någon som haft liknande problem med sin häst? :confused:

Min häst som hade ppid fick väldigt tjock päls och han kliade sig väldigt mycket. Han var inte svett och behövde täcken, men pälsen var så tät att det nog blev väldigt instängd mot huden och det är även omöjligt att hålla rent när pälsen är så tät. Jag helklippte honom några gånger om året så att han hade lagom tjock päls och då kliade han sig inte. :)

Men klipp inte om du inte har tjocka täcken att klä på hästen, en så gammal häst får absolut inte bli kall.
 
Idag på morgonen, ingen klåda under magen där hon är klippt. Så klippning verkar hjälpa.
Däremot klåda på sidor där hon ha päls kvar. Lutar mot mer klippning....Ska bara fixa ett tjockt uteställe som passar först.
Jäkla päls!
 
Idag på morgonen, ingen klåda under magen där hon är klippt. Så klippning verkar hjälpa.
Däremot klåda på sidor där hon ha päls kvar. Lutar mot mer klippning....Ska bara fixa ett tjockt uteställe som passar först.
Jäkla päls!

Kanske ska du kolla om den har PPID för säkerhets skull? Tänkte på det när jag såg @Centaur s inlägg. Gammal häst med supermycket päls. Det kanske behövs medicineras.

Det behöver ju inte vara det. Jag har haft hästar själv (fjording) som med den päls hon hade blev för varm i ett varmare stall. Det blev rakning på halsen som var fokus för kliandet.
 
Jo, jag har funderat på PPID.

Men hon är ju pigg och fin för övrigt. Ska prata med veterinären och se vad de säger.
Pälsen kanske kan ändras på grund av ålder oxå?
Tycker det borde finnas fler tecken annars...
 
Jo, jag har funderat på PPID.

Men hon är ju pigg och fin för övrigt. Ska prata med veterinären och se vad de säger.
Pälsen kanske kan ändras på grund av ålder oxå?
Tycker det borde finnas fler tecken annars...

Det är ett enkelt blodprov så kan ju vara bra att kolla eftersom den är väldigt gammal. Oftast har de inte alla symptom utan det är ett eller två som dominerar.

Men kallblod kan såklart ha massa päls utan att vara sjuka. :)
 
Min gammelman med PPID (blev 31 år) hade klåda. Året runt...
Klipptes året runt - Höst/vinter halvklippning Vår/Sommar helklippning
Åt Prascend för sin PPID.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 063
Hästvård Vårt kallblod utreds för klåda. Det började med att man ville utesluta hovskabb då han visade lite sådana symtom när han kliade sig...
2
Svar
36
· Visningar
3 083
Senast: caballus
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 366
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 350
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp