Häst med klämd ischiasnerv?

Hannah.h

Trådstartare
Hej!

Jag har en femåring efter Ampére 1225. Hon kastar sig vid longering och när jag har suttit på henne. Hon är ej inriden då detta har varit ett problem. Hon är inte dum utan jag märker det är något som stör henne. Vid longering har jag märkt att hon inte riktigt trampar under sig med h.b. Hon har även svårt med sidvärtsrörelse. Hon är sent tagen på grund av detta och att hon inte var mogen i huvudet. Hon är röntgat på höger bakben men visade inget. Jag tänkte om det kan vara att ischiasnerven kan vara ikläm? Tänkte på patella men isåfall skulle det blivit bättre när hon rör sig och det blir sämre ju mer jag håller på med henne. Hon tappar även bakbenet och hela bakdelen ibland och ingenting är relaterat till ridningen då hon gör det i hagen och i boxen också.

 
Eftersom det inte är ridrelaterat så kanske ni borde göra en grundligare utredning av det som stör. Och inte ge sej förrän man fått någon orsak. Det är ju trots allt en oriden häst som inte kommer kunna ridas förrän den är utredd tänker jag.

Vet inte hur halskotpelaren påverkar just bakdelen men balansen kanske?
 
Eftersom det inte är ridrelaterat så kanske ni borde göra en grundligare utredning av det som stör. Och inte ge sej förrän man fått någon orsak. Det är ju trots allt en oriden häst som inte kommer kunna ridas förrän den är utredd tänker jag.

Vet inte hur halskotpelaren påverkar just bakdelen men balansen kanske?
Hon går ganska långt med huvedet. Men vet inte om det är för att avlasta ryggen eller riktigt vad det är. Hon kan lyfta båda bakbena och inte direkt några problem med det. Det är vår egna uppfödning och hon kommer troligtvis inte gå att lasta. (Väldigt rädd av sig, och får hon panik går hon inte att ta kontakt med). Så funderar på om någon kommer ut, men det är svårt?
 
Hon går ganska långt med huvedet. Men vet inte om det är för att avlasta ryggen eller riktigt vad det är. Hon kan lyfta båda bakbena och inte direkt några problem med det. Det är vår egna uppfödning och hon kommer troligtvis inte gå att lasta. (Väldigt rädd av sig, och får hon panik går hon inte att ta kontakt med). Så funderar på om någon kommer ut, men det är svårt?
Tänker att det inte är helt normalt, jag hade absolut inte velat låta bli en mer omfattande utredning.
Och jag hade inte satt mej upp på hästen (igen) innan den utretts.


kanske går att lasta i lastbil? Annars är det nog värt att börja lastträna, ev med proffs, så ni kan ta er iväg och felsöka.
 
Det du beskriver låter väldigt likt min unghäst som jag hade.
Hon hade dock väldigt trasiga haser, plus en del ryggproblem som kommit av smärtan i benen och gick inte att rädda. Men det kan ju vara massor av saker som ger dessa problem. Men hon vart inalla fall väldigt stressad och svår att hantera när hon hade ont. Märkte stor skillnad när hon gick på smärtstillande och inte. Att åka transport gjorde ont för henne men vi var ju tvungen för att kunna ta henne till veterinär. Så det var bara till att lastträna.
 
Det du beskriver låter väldigt likt min unghäst som jag hade.
Hon hade dock väldigt trasiga haser, plus en del ryggproblem som kommit av smärtan i benen och gick inte att rädda. Men det kan ju vara massor av saker som ger dessa problem. Men hon vart inalla fall väldigt stressad och svår att hantera när hon hade ont. Märkte stor skillnad när hon gick på smärtstillande och inte. Att åka transport gjorde ont för henne men vi var ju tvungen för att kunna ta henne till veterinär. Så det var bara till att lastträna.
Jag beklagar, tråkigt att höra! Så det satt alltså i hasorna?
 
Tänker att det inte är helt normalt, jag hade absolut inte velat låta bli en mer omfattande utredning.
Och jag hade inte satt mej upp på hästen (igen) innan den utretts.


kanske går att lasta i lastbil? Annars är det nog värt att börja lastträna, ev med proffs, så ni kan ta er iväg och felsöka.
Kan även nämna hon har genomgått av en kiropraktor som kände genom henne, hon sade att hon kände något men kunde inte riktigt gå genom henne då min häst är väldigt reserverad för nya människor. Har ingen möjlighet till lastbil :( Hon är absolut inte sutten på sedan dess :)
 
Kan även nämna hon har genomgått av en kiropraktor som kände genom henne, hon sade att hon kände något men kunde inte riktigt gå genom henne då min häst är väldigt reserverad för nya människor. Har ingen möjlighet till lastbil :( Hon är absolut inte sutten på sedan dess :)
Då hade jag lasttränat och så bokat tid till en bra klinik.
Kanske samtala med veterinär innan så den är beredd på att det är känslig häst och att undersökning därför kan ta tid.
 
Hej!

Jag har en femåring efter Ampére 1225. Hon kastar sig vid longering och när jag har suttit på henne. Hon är ej inriden då detta har varit ett problem. Hon är inte dum utan jag märker det är något som stör henne. Vid longering har jag märkt att hon inte riktigt trampar under sig med h.b. Hon har även svårt med sidvärtsrörelse. Hon är sent tagen på grund av detta och att hon inte var mogen i huvudet. Hon är röntgat på höger bakben men visade inget. Jag tänkte om det kan vara att ischiasnerven kan vara ikläm? Tänkte på patella men isåfall skulle det blivit bättre när hon rör sig och det blir sämre ju mer jag håller på med henne. Hon tappar även bakbenet och hela bakdelen ibland och ingenting är relaterat till ridningen då hon gör det i hagen och i boxen också.

Att hästen är så rädd är ju också ngt som är mkt vanligt hos hästar med smärta. De är redan uppe i stress med de hormonpåslag som gör att flykt triggas. Och att den är reserverad mot folk kan också vara tecken på smärta. Det är mkt i texten som tyder på smärta.
En sund häst har inte svårt att röra sig i sidled. Och visst kan hästar vara oliksidiga i olika grad. Men är den oliksidig och visar så mkt andra tecken på smärta är alternativ för vad man gör rätt få.
Jag hade sett till att utreda på klinik. På ngt sätt måste ni få dit hästen.
Kontakta problemlösare för hjälp om det inte går annars.
 
Kan även nämna hon har genomgått av en kiropraktor som kände genom henne, hon sade att hon kände något men kunde inte riktigt gå genom henne då min häst är väldigt reserverad för nya människor. Har ingen möjlighet till lastbil :( Hon är absolut inte sutten på sedan dess :)
En kiropraktor får inte behandla hästen om den är i behov av veterinär.
 
Jag beklagar, tråkigt att höra! Så det satt alltså i hasorna?
Ja, lösa benbitar som inte syntes på röntgen som gjordes i samband med inridning och försäljning. Enligt min veterinär så är de bilderna tagna ur en ovanlig vinkel vilket gjorde att de lösa benbitarna inte syntes. Min veterinär kunde ana dom sedan när hon viste vad hon skulle titta efter. Benbitarna hade orsakat så stor skada att det inte fanns något att göra.
Hästen blev spänd, ”tappade” bakbenen och då framför allt höger som var värst, stegrade när jag skulle sitta upp så jag åkte i backen ordentligt med bla hjänskakning osv. När vi skulle sätta igång henne efter behandling och smärtstillande så la hon sig ner på ridbanan för att hon hade så ont. Gick inte ta hand om då hon helt plötsligt sparkade med främst höger bak pga smärta, även i hagen, ramlade omkull i hagen då benet bara vek sig.
Efter mycket tjafs med fb gick det som dolda fel. De menade först på att lösa benbitar uppkommer vid 1-2 års ålder och då var hästen inte försäkrad för ens hälften av den summan jag hade köpt henne för eller hade henne försäkrad för och ville bara betala ut det livvärdet hästen hade vid 1 års ålder. Men tillslut när deras veterinär fick se de bilder som togs vid inridningen i södra sverige så beslutade dem att det var dolda fel eftersom att bitarna inte syntes på de bilderna.
 
Låter helt klart som hästen behöver en grundlig utredning.
Problemet kan ju sitta i nacken, ryggen, neurologiskt, SI-ledern, något av bakbenen (från höften ner till hoven).

Det går absolut att ta hem veterinär för enklare utredning, men eftersom din häst verkar ha ganska omfattande problem tror jag verkligen klinik utredning är det bästa, ev om kan man prova ge något lugnande för att iaf kunna få på hästen på transport så man kan köra den till veterinären.
 
Hej!

Jag har en femåring efter Ampére 1225. Hon kastar sig vid longering och när jag har suttit på henne. Hon är ej inriden då detta har varit ett problem. Hon är inte dum utan jag märker det är något som stör henne. Vid longering har jag märkt att hon inte riktigt trampar under sig med h.b. Hon har även svårt med sidvärtsrörelse. Hon är sent tagen på grund av detta och att hon inte var mogen i huvudet. Hon är röntgat på höger bakben men visade inget. Jag tänkte om det kan vara att ischiasnerven kan vara ikläm? Tänkte på patella men isåfall skulle det blivit bättre när hon rör sig och det blir sämre ju mer jag håller på med henne. Hon tappar även bakbenet och hela bakdelen ibland och ingenting är relaterat till ridningen då hon gör det i hagen och i boxen också.

Skulle definitivt felsöka henne. Det måste inte vara SI-leden som spökar kan vara annat också men det är ju svårt att veta bara såhär. Sitter det högre upp eller längre ner får de kolla upp.
 
Hej!

Jag har en femåring efter Ampére 1225. Hon kastar sig vid longering och när jag har suttit på henne. Hon är ej inriden då detta har varit ett problem. Hon är inte dum utan jag märker det är något som stör henne. Vid longering har jag märkt att hon inte riktigt trampar under sig med h.b. Hon har även svårt med sidvärtsrörelse. Hon är sent tagen på grund av detta och att hon inte var mogen i huvudet. Hon är röntgat på höger bakben men visade inget. Jag tänkte om det kan vara att ischiasnerven kan vara ikläm? Tänkte på patella men isåfall skulle det blivit bättre när hon rör sig och det blir sämre ju mer jag håller på med henne. Hon tappar även bakbenet och hela bakdelen ibland och ingenting är relaterat till ridningen då hon gör det i hagen och i boxen också.

Okej att Ampere hästar kan vara känsliga men som de andra skriver så behöver hästen felsökas så den kan få hjälpen den behöver. Jättesvårt att säga om nerven är i kläm, det bästa är att du bokar en veterinärundersökning för att gå igenom hästen.
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 913
Avel Då en häst jag tidigare skött fick spatt och ännu används i avel så blev jag lite nyfiken och började forska mer på denna sjukdom...
Svar
2
· Visningar
1 093
Senast: Welsh
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 473
C
Hästvård Hej! Under våren har jag haft en medryttare på min häs p.g.a att jag har varit borta och pluggat. Det har gått jätte bra för dom, men...
Svar
2
· Visningar
845
Senast: Smalle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp