Häst med kolik som inte ville dö

sarapara

Trådstartare
Hittade gamla fjordingen liggandes på sidan i hagen igår eftermiddag. Hon verkade inte pigg men reste sig och gick med in i stallet för att sedan lägga sig i boxen. Kontakt med veterinären som säger att hon ska ut och gå och vila, ut och gå och vila osv. Läget förblir oförändrat ett tag för att framåt kvällen bli värre, mer smärta i magen, försöker rulla och blir flåsig osv, vanliga koliksymtom. När man är ute och går med henne är hon pigg och framåt. Vill inte äta eller dricka, helst bara ligga i boxen. Veterinären kommer sent på kvällen, hästen har 39 i feber och hon hör få tarmljud. Hästen har under eftermiddagen bajsat 2 gånger. Veterinären undersöker rektalt och hittar inget som skulle tyda på något dåligt.
Hästen får kramplösande, smärtstillande och vitamin.
Sedan får hon vatten och olja i sond. Sedan promenad, vila osv.

hästen blir bättre och vill inte ligga ner längre och natten är lugn även om hon ligger stundtals. Morgonen är detsamma, hon ligger allt mer sällan. Vill dock inte äta eller dricka.
framåt förmiddagen blir hon lite sämre, vill ligga och veterinären kommer vid lunch då hästen blivit sämre och ligger helst. Vid promenad är hon fortfarande pigg och framåt. Veterinären hör få tarmljud och hästen har 38 i temp.
Hon undersöker rektalt, finner ut att det är mycket gaser i tarmarna. Hästen har under förmiddagen bajsat lite en gång. Veterinären ger mer kramplösande och stoppar sonden i näsan. När den når magen kommer bassa vätska upp, mer än vad hon fick kvällen innan. Hon tömmer och häller i mer olja och vatten, mycket kommer tillbaka. Hon anser att det är stopp eller att tunntarmen vridit sig.
Vi får som alternativ att åka till Slöinge med hästen eller avliva. Hästen är 21 år och lite skröplig så det bestäms att hon ska avlivas. Hon står apatiskt medan hon rakas på halsen, veterinäer sätter fast kanylen och man ringer till kommunen för att få tillstånd att gräva ner hästen.
Börjar säga hejdå osv till hästen. Alla förberedelser är klara och vi går sakta neråt till platsen där hon ska avlivas, som ligger en bit bakom och nedanför stallet. När vi kommer ner dit och veterinären tar fram första sputan kör hästen ner huvudet i gräset och börjar obekymrat beta till allas förvåning. Precis samtidigt kommer gubben från kommunen med tillstånd om att gräva ner hästen. Vi står som frågetecken allihopa och anser att vi inte kan ta bort henne utan att ge det en chans. Så vi går tillbaka till stallet och väl där början hon äta hö precis som vanligt. Hon känns inte helt hundra nu på sen-eftermiddagen men betydligt bättre. veterinären kom ut igen ikväll och gav mer smärtstillande och dropp. Nu är det promenad en gång i timmen som gäller.
Någon som varit med om liknande? Hoppet var ute, och hade hon väntat 30 sekunden med att börja beta hade det varit försent. Hästen ville nog inte dö idag.
 
Sv: Häst med kolik som inte ville dö

Fast så länge veterinären inte har röntgensyn kan denne ju inte avgöra om tunntarmen vridit sig. Antagligen blev hästen feldiagnostiserad.
 
Sv: Häst med kolik som inte ville dö

Fast om tunntarmen "vridit sig" avgör man inte på röntgen - det är något man känner samt ser i olika stadier av buköppning (död/levande). Det det kan ha blivit stopp i tarmen, omvridning, eventuellt pga ett lipom med tanke på hästens ålder, eller upphörd tarmaktivitet så man får en mycket vätskefylld tunntarm eller någon missuppfattning från djurägaren om ett felläge i grovtarmen osv...
Men, hur som helst - det går inte att de på röntgen. Så hästen behöver inte alls ha blivit feldiagnostiserad. Saker ändrar sig hela tiden med levande djur, det kallas biologi, sannolikt löste sig problematiken iaf tillfälligt.

Hoppas det går bra med hästen fortsatt TS. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Häst med kolik som inte ville dö

Låter skrämmande likt en häst i stallet där jag rider. Han hade precis samma symptom. Började på lördagen och när jag va där på tisdagen va veterinären där för andra gången och slangade och satte dropp. Hästen är 20 år gammal. Han mådde betydligt bättre efter han fått smärtstillande.Veterinären vet inte heller vad det kan va. Han pratade något om fettflikar i tunntarmen?

Ska dit idag så kan jag uppdatera hur det gått sen om nån är intresserad.
 
Sv: Häst med kolik som inte ville dö

Min erfarenhet är dock att för att diagnostisera kolik ordentligt behöver hästen åka in till klinik där de har ordentlig utrustning.

Har en häst i samma stall som åkte akut till HBG i söndags med kolik. Distvet kunde inte säga så mycket mer än att det var kolik (utmärkt diagnos), i HBG kunde de med röntgen/ultraljud konstatera att tarmarna var fulla av sand.
 
Sv: Häst med kolik som inte ville dö

Jag har varit med om liknande.

Min ponny fick diagnosen tarmvred och det var ett rejält. Då var klockan 15.30. Valde att behandla hemma. Fick kramplösande, smärtstillande, sondades osv, fick dropp och hela den baletten. Gick med ponnyn en halvtimme med en timmes mellanrum. Tydligt påverkad. Vid 01.00 trodde jag att han skulle dö, det hördes på andningen att han hade det väldigt tungt. Under hela natten varvade han mellan att ligga ner och att stå med rumpan mot boxväggen och gunga fram och tillbaka. Jag fortsatte att gå ut med honom hela natten, samma intervaller under hela natten. Framåt 06.00 märkte jag en skillnad - han började kolla lite i hinkarna i stallgången. Vid 07 åt han de små stråna som fanns i boxen :)

Veterinärwn var ute vid 23. Vad hen inte berättade var att min häst verkligen var döende. Proverna visade att kroppen hade börjat stänga ner organen. Här snuddade vi vid djurskyddet, men hen ville ge ponnyn en chans men var redo att komma ut och avsluta lidandet direkt om han blev försämrad. Nu repade sig ponnyn utan några som helst komplikationer. Veterinären hade aldrig varit med om en häst som varit så nära döden och överlevt, dessutom utan komplikationer. Vi trodde först att gifterna som släpps ut när hästen "dog" skulle ställa till det, men nej. Han var dålig i magen i två dagar, det var allt :D
 
Sv: Häst med kolik som inte ville dö

Min förra häst hade väldigt skumma koliksymptom under nästan en hel vecka. Han hade symptom som sen släppte och han åt och bajsade, sen symptom igen, sen pigg som vanligt en dag och så där höll det på. När vi trodde han var bra blev han plötsligt sämre igen. Veterinären var ute flera gånger och gav bla dropp för vätskebalansen men hittade inget specifikt. Eftersom symptomen var skumma, det gick fram och tillbaka och veterinären inte hittade något åkte vi akut in med honom till klinik när han blev dålig igen. De hittade tillslut att han hade förstoppning i blindtarmen. På en häst är ju den ca: 1m och rymmer 20 liter. Är det stopp där blir det koliksymptom men det kan ändå passera saker i tarmarna och de kan tom äta osv om jag fattat det hela rätt.
Han stod i alla fall på klinik en vecka utan mat och under observation innan han fick han komma hem.
(För övrigt var det enda gången han bitit mig under de 16 år jag hade honom. Han var verkligen världens genomsnällaste häst och riktigt ett matvrakt, men när vi skulle hämta hem honom efter en vecka utan mat var han smal som ett sugrör och på så fruktansvärt dåligt humör. Jag gick fram och skulle klappa honom, då bet han mig i överarmen. Jag blev så förvånad att jag nästan blev tvungen att sätta mig ner... ;) )

Så det kan ju vara bra att vara extra uppmärksam ifall symptomen återkommer eller om du får någon konstig kombo av koliksymptom och häst som äter/bajsar.
 
Sv: Häst med kolik som inte ville dö

Min erfarenhet är dock att för att diagnostisera kolik ordentligt behöver hästen åka in till klinik där de har ordentlig utrustning.

Har en häst i samma stall som åkte akut till HBG i söndags med kolik. Distvet kunde inte säga så mycket mer än att det var kolik (utmärkt diagnos), i HBG kunde de med röntgen/ultraljud konstatera att tarmarna var fulla av sand.

Just röntgen är tveksamt hur mycket man kan se på (är inte som på hund och katt). Möjligtvis en sandförtoppning, men det är nog det enda. Tunntarmsslyngor, förvridningar, lipom osv kan man oftast inte se. Men däremot ultraljud används riktigt mycket och är väldigt bra för att diagnostisera orsaken till koliken.
 
Sv: Häst med kolik som inte ville dö

*gåshud på hela kroppen*
Vilken upplevelse! :eek:
Hoppas pålle repar sig fint nu!!
 
Sv: Häst med kolik som inte ville dö

Jag hade en 32 årig som fick tarmvred och som åkte in till djursjukhus.. Där konstaterades fel läge på tarmen och jag fick som svar att inget kundegöras..
Jag grät och svor för att vår långa tidihop skulle sluta så här..
Jag höll om min vän och tackade för alla dessa år ihop, har haft hono hela mitt liv..
Veterinären som tyckte det var fantastiskt av mig som ägare att komma in med en sådan gammal häst istället för att bara avliva som enligt honom alla andra gör så skulle de ge honom natten och försöka allt, buköppning var ju inte ett alternativ pga hans ålder..
Dagen efter ringde de från djursjukhuset och undrade om jag var ägara till hästen som heter så och så och jag sa jag. De sa att de hade ettett eddelande till mig och jag bröt ihop och bara grät..
De sa att hästen hade efter att jag lämnat dem (var tvungen att köra för att mata de andra hästarna)
Så hade min häst gnäggat och liksom bara stått.. Sen hade han efter någon timme börjat ska efter hö .. han hade ju inget såklart.. Men faktum att ens gjorde det fick dem att göra om undersökningen v tarmarna igen och.. Tarmen hade " hoppat" tillbaka från sitt felläge..
veterinären sa att det var större chans att vinna på lotto än att det skulle hända..
Min häst fick komma hem igen!!

Vi fick 4 underbara år till ihop..
Så, visst, det fins hästar som bara inte vill ge upp :-)

Hoppas det gått bra med din!
 
Sv: Häst med kolik som inte ville dö

Har egentligen inte med detta att göra kanske, bara en berättelse om koliksymptom som inte vill försvinna. Min shettis fick koliksymptom 1998, veterinären gav olja och kramplösande, blev bättre, återkom nästa dag, samma igen , blev bättre. Detta fortsatte i tre dagar tills vi insåg at hon bara blev sämre och sämre, avlivade till slut henne och veterinären gjorde en obduktion (vän till familjen, hade ägt hästen tidigare och obducerade henne i graven innan de grävde igen) Det var blindtarmen som hade släppt längst ner i sitt fäste och sakta men säkert vänt sig ut och in, som en mössa liksom, ochh därmed kunde inte maten gå genom den. Hästar använder ju sin blindtarm som första grovhacket har jag för mig, så hon hade inte klarat sig oavsett. På Skara hade dom DÅ fått in fem konstaterade fall på 25 år när han pratade med dom. Kan säkert vara detta vid många kolikfall där hästen dött, och inte blivit obducerad.
 
Sv: Häst med kolik som inte ville dö

Min mammas nordsvensk åkte också in akut till HBG djursjukhus för ett antal år sedan med vad veterinären bedömde som kraftig kolik. Var någon form av stopp i tarmarna och han slangades och fick mag och tarmkanalen sköljd åtskilliga gånger innan han efter en vecka kunde åka hem igen. Någon buköppning blev det inte så exakt vad det var vet vi fortfarande inte, men det var stopp någonstans.
 
Sv: Häst med kolik som inte ville dö

*kl*

vilken ångest jag fick av att läsa era historier..mycket glad för er skull men jag fick ta bort min "gamla" ponny(23år) för 3 veckor sen pga kraftig kolik och nu tänker jag om jag hade fått ut annan veterinär eller åtminstone vågat ge henne kramlösande kanske hon funnits kvar hos mig! :cry::(
men enligt vet. fanns inget att göra. hon kunde i och för sig inte ens stå upp utan smärtstillande och lugnande, hjärtat och lungor lät inte heller bra men ändå! :( och ett tag så trodde vi hon dog..blundade och slutade andas för nån sekund..
hade även djurambulansförare på plats men han körde inte ens in hästar till djursjukhuset i sånt dåligt skick som min var i.
men TÄNK om det inte var så farligt som det såg ut??! får jag aldrig veta då jag bara ville hon skulle slippa lida..
veterinären sa nämligen att vi kunde prova kramplösande men hon var 99% säker att så fort smärtstillandet gått ur så skulle hon få lika ont igen och då vågar man ju inte chansa att dom ska slänga sig i smärtor igen och ha ont :(
men jag ångar mig att jag inte gav det en chans... hon var mitt allt! min underbara ögonsten..
 
Sv: Häst med kolik som inte ville dö

Jag tycker inte du ska ångra någonting. Din häst var 23 år. Livet har ett slut oftast mycket tidare än så, tillslut, oavsett hur det går till. Vad ska du ångra? Hur många år hade du räddat kvar din häst till?

Jag tycker det är bra att ta bort ett djur innan det lider alltför mycket. Lidandet som bara ökar i slutskedet ser jag inte som ett värdigt liv.

Ta ditt fall; till 99 % sannolikhet hade hästen endast lidit mer, till 1 % blivit bättre. Sannolikheten att just din häst endast fått lida mer om du avvaktat är då 99 %. Även om det finns hästar som tillhör de 1 % som blev bra - är det verkligen rätt att inte avliva de 99 % som bara lider ytterligare??

Om en häst är 23 år och blir sjuk, är det inte barmhärtigt att sätta en punkt då? Det viktiga är väl att djuret inte utsätts för onödigt lidande (djurskyddslagen), och efter den åldern vet jag inte vad nödvändigt lidande är...

Jag förstår att du saknar din häst, men det var nog bra att det blev som det blev ändå.
 
Sv: Häst med kolik som inte ville dö

Kan berätta att hästen nu mår bra och är precis som vanligt:-) Känns helt otroligt.
 
Sv: Häst med kolik som inte ville dö

Låter som de vore min häst natten mellan den 29 och 30/11.

hon fick kramplösande och smärtstillande och slangades med ca 2 liter vatten och vet lät de komma ut igen och hon tyckte de såg bar ut. Hon fick ingen olja. Hon gjorde så 4 gånger. Min häst kändes normal vid rektalundersökningen.

Hon blev piggar och började äta och bajsa, drack gjorde hon hela tiden. På Torsdag kvällen hittade jag henna död i hagen :cry::cry::cry::cry::cry:
 
Vi har en fjordingdam och en islandsherre på runt 20 år och dom får Mash varje dag för att minimera risken för kolik. Om hon inte vill äta höet så kan man hälla Mashen ovanpå. Kraft har Mash i sitt sortiment och funkar precis lika bra som de dyrare sorterna, vi har testat bägge typerna. Vårat fjordsto kan vara känslig men det har hjälpt. I år är det många hästar som får jord/sandkolik pga att marken inte är frusen eller täckt med snö. Försök att få tag på hö från abdraskörden så är det inte så mycket näring i och ge gärna fri matning då minskas risken både för fång och kolik
Lycka till
Du får gärna höra av dig om du undrar över något
 
Vi har en fjordingdam och en islandsherre på runt 20 år och dom får Mash varje dag för att minimera risken för kolik. Om hon inte vill äta höet så kan man hälla Mashen ovanpå. Kraft har Mash i sitt sortiment och funkar precis lika bra som de dyrare sorterna, vi har testat bägge typerna. Vårat fjordsto kan vara känslig men det har hjälpt. I år är det många hästar som får jord/sandkolik pga att marken inte är frusen eller täckt med snö. Försök att få tag på hö från abdraskörden så är det inte så mycket näring i och ge gärna fri matning då minskas risken både för fång och kolik
Lycka till
Du får gärna höra av dig om du undrar över något
Tråden är från 2011.
 
Sv: Häst med kolik som inte ville dö

*kl*

vilken ångest jag fick av att läsa era historier..mycket glad för er skull men jag fick ta bort min "gamla" ponny(23år) för 3 veckor sen pga kraftig kolik och nu tänker jag om jag hade fått ut annan veterinär eller åtminstone vågat ge henne kramlösande kanske hon funnits kvar hos mig! :cry::(
men enligt vet. fanns inget att göra. hon kunde i och för sig inte ens stå upp utan smärtstillande och lugnande, hjärtat och lungor lät inte heller bra men ändå! :( och ett tag så trodde vi hon dog..blundade och slutade andas för nån sekund..
hade även djurambulansförare på plats men han körde inte ens in hästar till djursjukhuset i sånt dåligt skick som min var i.
men TÄNK om det inte var så farligt som det såg ut??! får jag aldrig veta då jag bara ville hon skulle slippa lida..
veterinären sa nämligen att vi kunde prova kramplösande men hon var 99% säker att så fort smärtstillandet gått ur så skulle hon få lika ont igen och då vågar man ju inte chansa att dom ska slänga sig i smärtor igen och ha ont :(
men jag ångar mig att jag inte gav det en chans... hon var mitt allt! min underbara ögonsten..
 
Frågan är ju hur mycket det är värt det när hästen är så dålig, hade den 1% på att blivit bättre varit värt det när hästen var så dålig och att till 99% riskera att utsätta hästen för det igen.
Som jag förstått det hade hästen även andra problem sedan tidigare.

Vi är skyldiga som ägare att säga farväl när ens djur inte längre mår bra, allra helst lite innan men svårt när skada eller sjukdom kan komma fort.

Tog själv bort 2 hästar 2015 var av ena var nära sitt tredje fånganfall och den andra dåliga tänder, det var tungt att ta bort dom när dom inte var akut dåliga någon av dom. Hade varit värre om jag väntat tills båda var riktigt risiga för då hade det bara varit för att jag inte kunde släppa taget och inte för djurens skull.
 

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
Svar
19
· Visningar
813
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 205
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 983
Senast: Twihard
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp