Häst med kolik som inte ville dö

Vi har en fjordingdam och en islandsherre på runt 20 år och dom får Mash varje dag för att minimera risken för kolik. Om hon inte vill äta höet så kan man hälla Mashen ovanpå. Kraft har Mash i sitt sortiment och funkar precis lika bra som de dyrare sorterna, vi har testat bägge typerna. Vårat fjordsto kan vara känslig men det har hjälpt. I år är det många hästar som får jord/sandkolik pga att marken inte är frusen eller täckt med snö. Försök att få tag på hö från abdraskörden så är det inte så mycket näring i och ge gärna fri matning då minskas risken både för fång och kolik
Lycka till
Du får gärna höra av dig om du undrar över något
Det här är så fel så trots att inlägget är malplacerat vill jag svara. Fjolårshö har tappat sitt vitamininnehåll, alla andra värden är exakt detsamma som när det skördades. Det är väldigt gammal kunskap det där och numera vet man att fjolårshö inte är något positivt att ge på det sättet som man trodde förr. Årets hö kan vara betydligt magrare, av analysen får man svaret.

Att fritillgång skulle minska risken för fång är helt absurt. Risken för fång ökar med övervikt och ju fler gånger och ju längre perioder hästen tillåts vara överviktig desto mer ökar risken för fång både just då men även senare i hästens liv. Risken för fång är som störst sommaren efter hästen tillåtits vara överviktig även om hen hålls i normalvikt då.

Fritillgång kan i vissa fall minska risken för kolik men det viktiga är inte att hästen kan äta hela tiden utan att hen inte står utan foder i en massa timmar.
Risken för sandkolik minskar om man ser till att inte fodra direkt på marken och i lera och att man då och då under året ger kurer med loppfrön.
 

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 598
Senast: Sirap
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 387
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 492
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 118
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp