Häst med latetalt hovbensfraktur fram som hoppar ur hagen.

Estivuz

Trådstartare
Ja ni läste rätt, min eminenta hopphäst, nu 4 har fått en hovbensfraktur efter att ha gått omkull på asfalten på långfredagen.
Åkte till vet på tisdag som trodde det satt högt... Efter ytterligare två veckor ville jag ha en ny tid och då konstaterades en hovbensfraktur hö fram latetalt, ej in i leden.

Dels suger det att veterinären inte började med att släcka lågt för att utesluta men det är spelade kort, han fick galoppera i större sjukhage och busa i nästan 3 veckor istället och en kvarts promenad 1-2 gånger dagligen.

Nu skodd med ringsko och 2 sidokappor samt 2 traktkappor och gips. Går i minimal hage men har tagit sig ur tre gånger. Idag bevittnade en stallkamrat hur det gick till, han har ett kort galoppsprång på sig sen hoppar han. Ja han gör ju iaf själv för sina toppenpoäng åå treårs men det är helt fel tillfälle.

Känner mig så uppgiven nu. Kommer frakturen sprida sig till leden? Bildas Spiralfraktur? Kommer han ens kunna bli bra? ( nu står han enbart på box efter dessa incidenter) att leda till och från hagen går han som en hund.

Finns det någon som varit med om något liknande? Kan inte sluta tänka på detta. Detta är mitt livs häst och så händer det här.

Har bett om tid nästa vecka, skulle egentligen dit först i juni men klarar inte väntan.


Någon som har några peppande ord eller liknande erfarenheter?
Planen var att det skulle bli fälttävlanshästhäst av honom men nu känns det enormt långt borta.
 
@Estivuz Har inga pepp utan svarar mer utifrån problematiken du beskriver ang hur hästen beter sig i rehab.

Om den hoppar sjukhagen är det ju ett jätteproblem .
Det går ju inte att ha hästen ute i den hagen isåfall . Hänt 3 gånger ?

Endera måste ju bättre sjukhage förhållanden finnas eller så måste den stå på Box .

Ang hur hoppandet och hagsprängnigar påverkat skadan osv går det ju inte att svara på alls . Bra är det ju definitivt inte men utöver det kan ju ingen här erbjuda något relevant för dig i din oro alls.

Prata med och fråga din behandlande veterinär ?
 
Senast ändrad:
Har ingen erfarenhet av lateral hovbensfraktur, men tänker att du kan kräva lugnande till hästen ifall den börjar hoppa och fara i boxen med. Hade def INTE släppt ut den i hagen öht, lätt att dom hoppar och blir skrämda av allt möjligt utomhus och då spelar det ingen roll hur liten sjukhagen är.
Vid boxvila så har jag alltid hästen på box och sen skrittar jag för hand. Ger även lugnande i fodret för att hålla hästen så still som möjligt.
 
Vad gäller hovbensfraktur får de inte ens Skrittas för hand.

Jag fick info om att han hoppat ut flera gånger, hade jag sett det hade jag självklar vidtagit åtgärder. Nu box. Röntgen snart. Vill bara veta om allt är kört nu.
 
Vad gäller hovbensfraktur får de inte ens Skrittas för hand.

Jag fick info om att han hoppat ut flera gånger, hade jag sett det hade jag självklar vidtagit åtgärder. Nu box. Röntgen snart. Vill bara veta om allt är kört nu.
Jag sällar mig till de som är hoppfulla, hoven är ju fixerad och det kan ha gått ok. Särskilt om du inte märker att han försämrats efter hoppen?
Förstår din oro och håller tummarna tills du kan få nya plåtar!
 
Hade en sådan häst som hoppade ur sjukhagen. Blev instängd i box, då hoppade han över boxdörren och stod nöjd och glad och sov vi en av de öppnade havretunnorna. Gipset söndertuggat med.
 
Min hoppade ut ur sjukhagen dock med annan skada, rev inte upp den. Nu bygger jag aldrig sjukhage lägre än två meter... :p
 
Tack alla för era peppande ord! :love:
GODA nyhter. Hoppehästens fraktur läker som den ska trots hans höga hopp ur hagen. Även veterinären var lite chockad. Däremot är han instängd i box nu, vågar inte riskera. Det är ett helvete både för honom och mig. Han tar det galet bra men vill ju bara uuuut och leka och han vill ha uppmärskamhet hela tiden. Matte mår nog sämre än vad han gör.
Nu ska han vara på box 2 veckor till sen åker han äntligen på "bete" (liten sjukrutai en beteshage) hos min förra häst. Lugt och med vettigt kunnit folk som bor på gården. Har fått lugnande också att ge i början.

Men gud vilken cool häst jag har. Jag är ute och betar honom dagligen i grimma och grimskaft. SÅ duktig. :love:

Hyfsat lika "mina" två fuxar. Blir mysigt att ha dem på samm ställle i juli.

Finaste sjuklingen Allan:
20170619083411-2a00:801:21a:4bc0:d76d:b380:5ebb:e7f5.jpg


Finste gammelfuxen Yawarro som nu ska agera barnvakt åt Alladin. :)
Gick inte att infoga bild, den blev sned så skickar länken istället: http://www.bilddump.se/bilder/20170619083228-2a00:801:21a:4bc0:d76d:b380:5ebb:e7f5.JPG
 

Liknande trådar

Hästvård Den 1 juli hittade jag mitt Islandssto i hagen blockhalt på höger bakben. De första tankarna var hovböld och hovslagare var snabbt på...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 113
Senast: Bufera
·
Hästvård Suck, har en tuff 3 åring som visade sig bli en svårare nöt än vi trott. Vi har nämligen ett stort problem och det är hagrelaterat...
Svar
16
· Visningar
2 541
Senast: zoomzom
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
5 776
Senast: Lobelia
·
Hästvård I juli 2008 fick min häst en hovbensfraktur h. bak. Efter ca 3 månader på box med ringsko och gips över skon, släppte jag ut honom i...
Svar
8
· Visningar
3 346
Senast: Nebraska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp