Häst med lös avföring

__sofia__

Trådstartare
Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort efter att jag började ha minimala mängder potatisprotein i maten (tänk kryddmått eller del av en tesked) så jag trodde ursprungligen att det hade stört magen och tog bort det. Men jag har inte märkt någon skillnad nu sedan dess.

Hon är som sagt ett år och har fri tillgång till halm och får utöver det hö två gånger per dag. Höet hade relativt bra analysvärden och den stora vuxna hästen kan äta bara det med lite extra mineraler, men lillskruttan som fortfarande växer behöver lite tillskott av protein utöver det - vilket hon har fått som enbart uppblött lusernpellets eller lusernhack tills jag testade att lägga till lite potatisprotein. Självklart fri tillgång till vatten, nu när det är kallt i en termobar. Hon går på lösdrift med sin kompis, men den är tyvärr inte världens största lösdrift och jag vet inte hur mycket de faktiskt rör sig om de får maten på ett och samma ställe - vilket gör att jag spridit ut höet på isen/snön nu när det varit kallt för att försöka få dem att inte bara stå och hänga på ett och samma ställe hela tiden (vilket det känns som om de gör om de får hö, halm och vatten inomhus). Lösdriftshallen är det gamla stallet som tidigare varit två fullstora boxar och nu är omgjort så att de kan gå ut och in som de vill. Hon har massor med tjock päls och har inte visat några tendenser till att frysa. Hon har varit lite bukig i magen, vilket jag tänkt delvis beror på all den halm hon sätter i sig (det har tidvis gått åt ganska mycket halm till de två). Hon är ensam kvar i hagen när kompisen jobbar, vilket hon inte alls verkar vara brydd kring, och hon är själv ute och gör saker några gånger i veckan (tömkörning/promenader i skritt, promenad på nya ställen och i skogen, nu när det är kallt springa av sig i ridhus etc). Jag köpte henne i somras och skulle inte säga att jag känner henne tillräckligt bra än för att märka om det är några mindre onormala förändringar i beteendet, och jag har inte märkt några större förändringar.

I vilket läge skulle ni säga att det är dags att prata med veterinär, eller be dem komma ut och kolla på henne?

Finns det någon som har något tips på vad det är hon kan reagera på, eller vad jag kan göra för att hjälpa till att stabilisera magen?

IMG_20221217_115239_560.jpg
 
Det kan vara så mkt. Allt från att hon pillar i sig skit till att hon inte tåler lucernen eller vad som. Prova ge foderjäst och se om hon blir bättre.
 
Kan också vara mask, om du inte nyligt gjort mask-koll.

Har det inte blivit bättre inom några dagar av enbart grovfoder så ring veterinär och rådgör.

Min räddningshettis blev lös i magen när han inte fick i sig nog med mat (pga rädsla för de andra hästarna) under första tiden hos mig, så för han var lösningen att få gå i egen foderhage några gånger per dygn och äta lusern, betfor och hö ifred.
 
Kan också vara mask, om du inte nyligt gjort mask-koll.

Har det inte blivit bättre inom några dagar av enbart grovfoder så ring veterinär och rådgör.

Min räddningshettis blev lös i magen när han inte fick i sig nog med mat (pga rädsla för de andra hästarna) under första tiden hos mig, så för han var lösningen att få gå i egen foderhage några gånger per dygn och äta lusern, betfor och hö ifred.
Det glömde jag skriva :) Hon avmaskades och samband med köpet i somras, och jag gjorde träckprov i slutet av oktober - varken hon eller kompisen hade då tillräckligt mycket mask för att avmaskas.
 
Det känns ju inte så bra och kan ju faktiskt ställa till det i magarna på dem.
Gör det alltså skillnad om de får hö istället för halm? Jag har fått för mig att det är grovfoder i sig som de ska ha, och att ha så mycket tuggtid som möjligt så ofta som möjligt så att magen inte är tom. Menar du alltså att det gör skillnad för magen vilken typ av grovfoder de äter till lunch och under natten?
 
Ser inga problem med att ha tillgång till halm och ge hö 2 ggr dag. Men halmen ska vara av god hygienisk kvalitet och man ska helst ge en halmgiva varje dag då dom snabbt pillar ut det goda i halmen. En del hästar blir alltid lite halvkassa i magen vintertid. Har testat allt på min häst och det finns inget mirakelmedel.. Men det är skillnad på diarre och lös avföring.
 
Jag fodrar mina shettisar på samma sätt, hö två gånger och dagen och sen halm. Tror det är rätt normalt att fodra halm för att dryga ut grovfodergivan till små..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 073
Senast: CFrisk
·
Hästvård Efter lång vinter med dålig häst har allt varit bra. Första tävlingen avklarad och gjorde denna obsevationen. Normal avföring i boxen...
Svar
9
· Visningar
1 197
Senast: super
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 674
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 857
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp