Häst med okänd härstamning

Jag säger "Okänd härstamning men troligtvis väldigt mycket fullblod".
 
Europeisk korsningshäst (svenskt, ungerskt och polskt halvblod) eller helt enkelt halvblodskorsning.
 
Ni som har hästar med okänd härstamning, vad svarar ni på frågan om ras på hästen?
Det beror väl på hur okänd härstamningen är?

Jag hade en vbl-travare som inte registrerades när den var föl. Jag köpte den för ridning när den var tre år, och sedan kom pass-obligatoriet och hästen behövde registreras.
Hästen var liten, så den blev registrerad i ASRP som "ponny av korsningstyp" eller hur formuleringen nu var.
Okänd stam i passet, även om jag hade fått veta stamtavlan.

När folk frågade sade jag ju som det var: oreggad vbl-travare.
 
Ni som har hästar med okänd härstamning, vad svarar ni på frågan om ras på hästen?
Min fd häst var ett grövre halvblod med okänd härstamning. Sades vara hannoveranarkorsning men ingen aning om det stämde. Brukade säga halvblod med okänd stam, helt enkelt. Hade varit jättespännande att få reda på exakt varifrån han kom, varit med om samt vad han faktiskt hade för stam.

Tyvärr hade hans pass försvunnit på vägen (eller med flit förväxlats) till Finland, inget chip heller så vi kunde inte reda ut hans historia. Fick göra ett nytt pass med åldersuppskattning.
 
Registrerad som Svensk Ridponny men troligen travare/arab brukade jag svara om min ponny...
Eftersom det är en alltför vanlig missuppfattning, att alla hästar som har ASRP-stämpel på passet är "svensk ridponny", så undrar jag - vilka är de två första siffrorna i din ponnys registreringsnummer? (XX - XX - XXXX)
OM det står 43 eller 93 är det en svensk ridponny, står det något annat så är den registrerad som något annat.

ASRP administrerade tidigare även "slaskregistret" för alla korsningar och övriga okända som inte är ridponnyer. Ridponny är en egen ras, med vissa godkända inkorsningsraser. En häst/ponny med okänd härstamning brukar inte räknas som ridponny.
 
Det stod 93 (eller 99?) har jag för mig, men hon var född 90 och tillhörde den första gruppen, då typ vad som helst registrerades som Ridponny. Efter ett tag styrdes det där upp, och hon skulle med all säkerhet inte blivit registrerad som det om hon var född nu, min lilla slaskponny.
 
Jag svarade ingen aning på den frågan fram tills jag fick tag på uppfödaren som kunde berätta vad det var för raser i henne. Kallblodstravare (rasen heter väl inte så, är inte insatt) och Arab. Så då sa jag helt enkelt de två raserna när jag visste :)
 
Jag svarade ingen aning på den frågan fram tills jag fick tag på uppfödaren som kunde berätta vad det var för raser i henne. Kallblodstravare (rasen heter väl inte så, är inte insatt) och Arab. Så då sa jag helt enkelt de två raserna när jag visste :)

Jo det heter just kallblodstravare och inget annat.
 
Jag svarade ingen aning på den frågan fram tills jag fick tag på uppfödaren som kunde berätta vad det var för raser i henne. Kallblodstravare (rasen heter väl inte så, är inte insatt) och Arab. Så då sa jag helt enkelt de två raserna när jag visste :)

Jo det heter just kallblodstravare och inget annat.
 
Min är dansk import som fick sitt pass precis innan hon importerades till Sverige som vuxen. Massören trodde det är fullblod i blandningen pga låren
 
Ni som har hästar med okänd härstamning, vad svarar ni på frågan om ras på hästen?

Jag tycker det är knepigt. I min hästs pass (utländskt) står det att hon är registrerad som en ras i en klubb. Dock finns inte denna "ras" som erkänd i Sverige eller resten av världen...

I Sverige fick hon bli registrerad som korsning.

När folk frågar säger jag olika hela tiden >.<
 

Liknande trådar

Gnägg Det var i en annan tråd jag fick lära mig att det vita på en skäck är brist på pigment och inte någon skimmelgen(?). Spännande! Sedan...
Svar
18
· Visningar
1 600
Senast: Time Lord
·
  • Artikel
Hästnyheter Fyra hästar som blivit omhändertagna av Länsstyrelsen är nu till salu. Samtliga hästar har bra härstamning och är efter mycket bra...
Svar
0
· Visningar
202
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En häst har blivit ihjälhuggen av en okänd gärningsperson i Sundsvall. Nu ber polisen om tips kring händelsen. – Det ska ha varit i...
Svar
0
· Visningar
355
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp