Häst med okänd härstamning

Jag har två ponnyer där den ena har helt okänd stam i passet och andra har sin nor registrerad.

På den med okänd stam i passet vet jag hela stammen på. Men på den andra vet jag bara modern samt att en varmblodstravare kom lös in till stonas hage men man registrerade inte honom i passet och namnet har försvunnit mellan ägarbytena
 
Ponnyn sa jag "okänd härstamning men troligtvis irish cob och lite connemara", baserat på varifrån hon kom, utseende, och vad folk som är kunniga på raserna (och området hon kom ifrån) sa.
Hästen säger jag "okänd härstamning men förmodligen en salig blandning av travare, halvblod och lite fullblod" eftersom det är vad jag hört från tidigare ägare.
 
Jag slår ihop mina till shettisar. Det är dock bara två av de tre som har ordentlig stamtavla. Den tredje ponnyns mamma visade sig ha fel pappa när hon skulle registreras, så han fick registreras i ”slasken” hos ASRP.

Men när jag talar om dem blir det ”shettisar”, även om en rent tekniskt sett inte är det. Blir lättare så. Men om någon frågar vad just den ponnyn är, så berättar jag. Han är 110 hög och har en lite märklig exteriör så där är nog mer än shettis.
 
Beror på vem som frågar. Står som okänd och "korsningshäst" I passet. Försäkringsbolaget anser hon är en halvblodskorsning.

Mitt enkla svar är korsning av halvblodstyp eller halvblod. Det förklarar vilken typ av häst ser är när man pratar kring stallplats och liknande. Har jag lust att förklara så förklarar jag att ingen aning om ras, det är helt okänt, men att hon ser ut som ett halvblod av lite äldre modellen.
 
Jag har en spansk import med okänd härstamning. Enligt utsago är båda föräldrarna registrerade PRE, och en sån ser han också ut som. Men jag brukar säga spanjoren, eller andalusier som används mycket här i landet när man talar om okända spanska importer.
 
Blandras. Men det kanske är ett ord som mer används bland hundfolk?

”Lite allt möjligt” funkar också :D
 
Det beror på vem som frågar. Är det någon hästkunnig säger jag okänd korsning men förmodligen islandshäst. Är det ingen hästkunnig som frågar säger jag bara okänd korsning. En av mina tidigare hästar sa jag bara okänd ponnykorsning om. Han såg ut som ett dressyrhalvblod men i mindre storlek.
 
Min första egna häst var en ponny med okänd härstamning, den kallade jag rätt och slätt för korsningsponny.
Min andra egna häst var en stor häst med okänd härstamning. Den kallade jag nog för halvblod, eftersom halvblod i sig inte är en "ras" utan en korsning - ursprungsdefinitionen på halvblod är väl egentligen "till hälften fullblod", även om det fallit bort längs vägen.

Efter detta (vilket var på 1980-talet...) har jag inte haft några hästar med okänd härstamning, även om en av dem reggades utan stam av rent praktiska (och ekonomiska) skäl. Den var tillverkad och född hos mig, så jag visste ju vad det var...
 

Liknande trådar

Gnägg Det var i en annan tråd jag fick lära mig att det vita på en skäck är brist på pigment och inte någon skimmelgen(?). Spännande! Sedan...
Svar
18
· Visningar
1 535
Senast: Time Lord
·
  • Artikel
Hästnyheter Fyra hästar som blivit omhändertagna av Länsstyrelsen är nu till salu. Samtliga hästar har bra härstamning och är efter mycket bra...
Svar
0
· Visningar
146
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En häst har blivit ihjälhuggen av en okänd gärningsperson i Sundsvall. Nu ber polisen om tips kring händelsen. – Det ska ha varit i...
Svar
0
· Visningar
351
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 601

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp