Häst med omväxlande temperament

Nela

Trådstartare
Jag är nyfiken på om det finns andra som har hästar med väldigt omväxlande temperament? Jag har en ny häst sedan ca 4 månader tillbaka som jag försöker förstå mig på. :) Hästen ifråga är en 6-årig trakehner valack. Vissa dagar är han lugn som en filbunke och snarast lat, andra dagar far han i luften när en annan häst frustar... Lite grann verkar det hänga ihop med väder och vind, dvs. när det är svalare och/eller blåsigt är han mer reaktiv än när det är varmt, men det funkar inte heller så alla gånger.

Har ni andra hästar med omväxlande temperament och hur hanterar ni det? Min förra häst - ett sto - hade också ett omväxlande temperament, men den här nya killen är mycket mer extrem! Lite jobbigt att inte veta om det är Dr. Jekyll eller mr. Hyde som väntar på en när en kommer till stallet...:) Jag funderar också på om det helt enkelt kan handla om att han inte är riktigt hemmastadd än och att det kommer att jämna ut sig med tiden?

Han aktiveras 6 dagar i veckan, varav 4-5 dagar uppsuttet, och går i hage hela dagen (12 h), tyvärr dock ensam än så länge (när de går ut på dagsbete får han kompisar). Han äter hösilage, lite havre, samt mineraler. Samma aktiveringsgrad, samma foder, samma utrustning, samma ryttare (beridare och jag) alla veckor.
 
@Nela jag gissar att det spelar roll att hästen är väldigt ny hos dig och ”din” miljö, samt att den får extra energi vissa dagar i kombo med att den går själv i hagen.
Alla hästar har ju mer eller mindre piggare, mer reaktiva dagar då de är ivrigare gällande stimulans och högre i energi mentalt . Om din ligger på ”den lite högre skalan generellt” ang det så kan det säkerligen ge utslag att den dessutom går själv .

Vad går den i för typ av hage?
 
Jag är nyfiken på om det finns andra som har hästar med väldigt omväxlande temperament? Jag har en ny häst sedan ca 4 månader tillbaka som jag försöker förstå mig på. :) Hästen ifråga är en 6-årig trakehner valack. Vissa dagar är han lugn som en filbunke och snarast lat, andra dagar far han i luften när en annan häst frustar... Lite grann verkar det hänga ihop med väder och vind, dvs. när det är svalare och/eller blåsigt är han mer reaktiv än när det är varmt, men det funkar inte heller så alla gånger.

Har ni andra hästar med omväxlande temperament och hur hanterar ni det? Min förra häst - ett sto - hade också ett omväxlande temperament, men den här nya killen är mycket mer extrem! Lite jobbigt att inte veta om det är Dr. Jekyll eller mr. Hyde som väntar på en när en kommer till stallet...:) Jag funderar också på om det helt enkelt kan handla om att han inte är riktigt hemmastadd än och att det kommer att jämna ut sig med tiden?

Han aktiveras 6 dagar i veckan, varav 4-5 dagar uppsuttet, och går i hage hela dagen (12 h), tyvärr dock ensam än så länge (när de går ut på dagsbete får han kompisar). Han äter hösilage, lite havre, samt mineraler. Samma aktiveringsgrad, samma foder, samma utrustning, samma ryttare (beridare och jag) alla veckor.


Det blir säkert stabilare med kompisar i hagen så att han får sitt sociala behov tillfredsställt, och efterhand som han bor in sig. Även efter 4 månader så möter han nya saker - det räcker med att en räv tassar igenom hagen på natten så luktar det skumt på morgonen när han går ut. Min kunde vara väldigt uppjagad om det varit vildsvin i närheten av stallet ex. Det finns triggers som vi som människor inte märker, men som är viktiga för en häst.

Sen är vissa mer känsliga än andra, och behöver mer tid än andra. Jag hade inte lagt så stor vikt vid det just nu utan inväntat kompisgänget och betet.
 
Jag är nyfiken på om det finns andra som har hästar med väldigt omväxlande temperament? Jag har en ny häst sedan ca 4 månader tillbaka som jag försöker förstå mig på. :) Hästen ifråga är en 6-årig trakehner valack. Vissa dagar är han lugn som en filbunke och snarast lat, andra dagar far han i luften när en annan häst frustar... Lite grann verkar det hänga ihop med väder och vind, dvs. när det är svalare och/eller blåsigt är han mer reaktiv än när det är varmt, men det funkar inte heller så alla gånger.

Har ni andra hästar med omväxlande temperament och hur hanterar ni det? Min förra häst - ett sto - hade också ett omväxlande temperament, men den här nya killen är mycket mer extrem! Lite jobbigt att inte veta om det är Dr. Jekyll eller mr. Hyde som väntar på en när en kommer till stallet...:) Jag funderar också på om det helt enkelt kan handla om att han inte är riktigt hemmastadd än och att det kommer att jämna ut sig med tiden?

Han aktiveras 6 dagar i veckan, varav 4-5 dagar uppsuttet, och går i hage hela dagen (12 h), tyvärr dock ensam än så länge (när de går ut på dagsbete får han kompisar). Han äter hösilage, lite havre, samt mineraler. Samma aktiveringsgrad, samma foder, samma utrustning, samma ryttare (beridare och jag) alla veckor.
Jag har också en Trakehnerpojke :love:

Han har ett omväxlande temperament. Jag skulle inte kalla det extremt men en dag är han mycket energisk för att nästa helst vilja stå still och mysa.

Och händer det något utöver det vanliga kan han vara Mr hyde, men då är det typ nyårsafton med mycket smällare.

Han är också väldigt tydlig med att vissa dagar passar det inte alls att motionera på banan utan det är ut som gäller. Andra gånger tvärtom, absolut inte uteritt. Ibland är tömkörning eller longering buskul, andra gånger dötråkigt.

Han är också hyperkänslig för pyttesmå förändringar i mitt humör som jag inte ens märkt av själv.

Min blir jämnare i temperamentet av fasta rutiner, mycket utevistelse i grupp samt samma människor som hanterar honom, på samma sätt, varje dag. Det tar också uppåt ett år för honom att helt anpassa sig till ett nytt stall och en ny kompisflock så att han är 100% trygg.
 
Min är också varierande. Igår red jag honom utan träns och senare på eftermiddagen skulle jag ta ner honom till sjön för att fota lite och då kunde jag knappt hålla honom. Idag lufsade vi ut i skogen i grimma.

För honom är det nog mycket att han tidigare i sitt liv fått mycket stryk och då reagerade med att totalt stänga av = folk trodde han var ”snäll och lugn”. Nu vågar han ge uttryck för det han känner. Han har väldigt bestämda åsikter.
Jag bryr mig inte så mycket; vi gör det vi känner för. Jag planerar inte speciellt utan utgår från vad han vill göra. Det passar mig också för jag har en del ångest så även om jag tänkt ”Imorrn ska jag rida långtur” kanske jag inte alls känner för det. Vi är flexibla helt enkelt. Dagsformen får bestämma.

Sen får han inte bete sig hursomhelst men jag försöker i mångt och mycket undvika stolliga situationer innan de händer. Lyssna in hans små reaktioner innan de blir stora. Dock lätt för mig att säga för han är inte speciellt yvig i sina reaktioner utan det mesta är studsa runt och lätta lite fram, kanske nån bock. Ber man honom arbeta i det läget brukar han glömma bort vad han var arg eller upprörd över.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 112
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 445
Senast: liiinnea
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Enya
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 435
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp