Häst med panik i stallgång

Min gamla häst kunde bete sig sådär den första tiden i nya stall. Jag brukade stå bredvid henne vid bogen och prata lugnande med henne, vilket oftast fungerade. Men jag var ju hennes matte och hon kände mig så därför kunde jag ha lugnande inverkan på henne. Jag kände henne och visste var hennes egna gränser gick så därför blev jag inte rädd eller orolig.

För hästen i TS beskrivning är situationen en annan eftersom h*n inte är hästens trygga person ännu. Däremot tänker jag om det finns något sätt att få hästen lugnare och att acceptera situationen bättre.
 
Jag har nyligen börjat hjälpa till i ett stall och fått ansvar för en nytillkommen häst som blir väldigt stressad av att vara själv i stallet.

Hästen är lite äldre 17 årig valack och har varit i stallet i 3 månader.

Nu till saken, hästen blir skräckslagen av att stå ensam i stallgången. Skrapar med foten, röda ögon, stressbajsar och stegrar sig, svettas orimliga mängder etc och är inte kontaktbar. Ägaren förespråkar den lite hårdare metoden att hästen får helt enkelt vänja sig, min instruktion är att försöka göra i ordning hästen för ridning så snabbt som möjligt (näst intill omöjligt då han slänger sig och småstegrar, men det går) men annars bara strunta i hästens beteende i stallgången. Ägaren (som är väldigt erfaren och har löst sådana här problem tidigare på samma sätt) menar att hästen kommer vänja sig efter några veckor och bli lugn och att det snabbaste sättet att vänja hästen vid stallgången är på detta sätt.

Hästen har varit stressad både vid hantering och ridning när hon kom till stallet, men där funkar det bra nu efter någon månad efter samma metod. Nu får hästen endast panik/blir okontaktbar på det här sättet när hon är ensam i stallet.

Jag har föreslagit till ägaren en mer succesiv invänjning där vi tar det i mindre steg så att hästen inte hamnar i ”panik/chocktillståndet”. Ägaren tycker visserligen att det är en bra metod men han hävdar att det inte finns tid till det och att det inte ska behövas i just det här fallet. Han säger att den här hästen inte är någon ”problemhäst” med dåligt bagage utan bara behöver vänja sig vid den nya miljön och människorna och att hästens beteende kommer gå över av sig själv bara jag fortsätter att vara konsekvent med att ta in honom själv i stallet.

Så min fråga är helt enkelt vad folk tycker om den här ”snabba” metoden? Är den snabbare än ett mer NH perspektiv? På vilket sätt har ni löst liknande problem?
Jag skulle inte valt just den metoden utan skulle sett till att hästen var trygg och tagit det utefter hästens status för dagen. Med andra ord - jag skulle sett till att det fanns lugnt sällskap om hästen skulle göras iordning om den var trygg med det. Andra dagar hade jag tränat på att enbart gå in i stallet - hämtar nått och sedan gått ut igen och sedan ökat det lite gång till gång beroende på om hästen verkar lugn eller inte.
 
En nyfiken fråga bara. (jag förstår att man måste göra så som ägaren säger osv)

Varför vill man inte göra i ordning privathästar i boxen?

(Så slapp man hela frågan?)
 
Min unghäst hade för mycket energi i början, blev för taggad för att få en lugn stund på stallgången. Jag for som en liten vante. Han vart inte sressad men hade banne mig inte tid att vänta på att få komma ut och göra något.

Började med att gå direkt från hagen ut på ridbanan och longera några varv så han fick ut lite energi därefter kunde jag ställa in honom själv på stallgången.

Är han för orolig så tar jag helt sonika in en annan häst som sällskap under tiden för att det ska vara lugnt och en trivsam stund.

Han är fortfarande otålig många gånger och vill komma iväg skrapar med hoven, biter i allt han kommer åt mm mm men det är hanterbart och han ger sig efter en liten stund
 
En nyfiken fråga bara. (jag förstår att man måste göra så som ägaren säger osv)

Varför vill man inte göra i ordning privathästar i boxen?

(Så slapp man hela frågan?)

Kan bara svara för mig själv.

Tycker det är mycket lättare att göra det på¨stallgången. Hästen är uppbunden på var sin sida och kan inte pilla upp grimskaftet lika lätt.
Sen känns det mycket säkrare om man inte känner hästen. Man tar bort risken att bi instängd.
 
En nyfiken fråga bara. (jag förstår att man måste göra så som ägaren säger osv)

Varför vill man inte göra i ordning privathästar i boxen?

(Så slapp man hela frågan?)
Jag är väldigt försiktig med att göra iordning i boxen oavsett häst. Blev sparkad för typ 15 år sen så att min lever sprack och jag hade nog tur att jag inte strök med. Förvisso av en unghäst och det var idioti att ha den lös i boxen vid sadling, men man lär sig av sina misstag. Gör jag iordning en häst i boxen har jag den ändå uppbunden.
 
På en sån här häst är det viktigt att själv inte vara stressad utan ha ”goda vibrationer” från topp till tå. Ignorera vissa beteenden och lyfta fram/berömma andra. Tips kan vara att ha någon annan sjyst häst inne samtidigt. Gärna någon lugn som tex står inne i sin box så inte denna hästen behöver stå i stallet själv just pga hur jobbigt den upplever situationen.
Ta det systematiskt. Prova gärna massera lite. Det kan ofta hjälpa.
 
Många hästar som är oroliga springer ju runt i boxen. Min var som en elvisp. Att ställa dem i gången innebär större säkerhet för både häst och människa.
Ok går inte med grimskaft i boxen?
(för folk springer ju i stallgången och man måste flytta sig varje gång någon häst ska förbi osv)
 
Ok går inte med grimskaft i boxen?
(för folk springer ju i stallgången och man måste flytta sig varje gång någon häst ska förbi osv)
Jag ogillar verkligen att göra iordning hästen i boxen, den är inte gjord för det. Därför har vi i vårt stall med fyra boxar gjort två skötselplatser som inte är i gången och en tredje i reserv i gången - vi är normalt bara två personer i stallet. Min man kratsar alltid hovarna i boxen för att slippa sopa gången, men jag vill ha hästen på skötselplats även för det.
 
Ok går inte med grimskaft i boxen?
(för folk springer ju i stallgången och man måste flytta sig varje gång någon häst ska förbi osv)
Personligen anser jag att risken då hästen bara sitter fast framifrån och ges möjlighet att röra sig mer än när den sitter fast i båda sidorna av grimman är större då det ger hästen mer utrymme att sprätta runt.

Beroende på hur stallet är utformat kan det vara ett ickeproblem att andra ska förbi. Och om hästen bara är orolig när den är ensam i stallet är det ju ingen häst där som vill passera. Med andra hästar i stallet blir hästen lugn och behöver inte stå i gången.
 
Personligen anser jag att risken då hästen bara sitter fast framifrån och ges möjlighet att röra sig mer än när den sitter fast i båda sidorna av grimman är större då det ger hästen mer utrymme att sprätta runt.

Beroende på hur stallet är utformat kan det vara ett ickeproblem att andra ska förbi. Och om hästen bara är orolig när den är ensam i stallet är det ju ingen häst där som vill passera. Med andra hästar i stallet blir hästen lugn och behöver inte stå i gången.

Det beror ju på vad hästen gör. Om den har en tendens att försöka dra i väg och dra sig loss i panik är det säkrare i boxen då den inte kommer någonstans och står uppbunden vänd in mot en vägg/boxgaller. Om hästen bara studsar och går runt är det en annan sak.
 
Det beror ju på vad hästen gör. Om den har en tendens att försöka dra i väg och dra sig loss i panik är det säkrare i boxen då den inte kommer någonstans och står uppbunden vänd in mot en vägg/boxgaller. Om hästen bara studsar och går runt är det en annan sak.
Självklart beror det på vad hästen gör, men med en som stegrar sig är det mycket tryggare i stallgången då man lättare kan komma undan och skydda sig.
 
En nyfiken fråga bara. (jag förstår att man måste göra så som ägaren säger osv)

Varför vill man inte göra i ordning privathästar i boxen?

(Så slapp man hela frågan?)

Jag vill ha bättre ljus (i boxen däremot vill jag ha viloljus), jag vill ha bättre underlag (inget strö), jag vill ha bättre plats (i alla fall framför och bakom).

Tycker det är värdelöst och total nödlösning att behöva göra iordning hästen i boxen.
 
En nyfiken fråga bara. (jag förstår att man måste göra så som ägaren säger osv)

Varför vill man inte göra i ordning privathästar i boxen?

(Så slapp man hela frågan?)
Jag lär alltid hästarna att vara trygga i uppbindning både med enpunkts/framifrån och 2-punkts/sidorna. Så att binda upp var som helst går bra och utan risk för att de sliter sig.
Jag lär dem också att stå still lösa om man ber om det. Så det är inte farligt eller svårt att göra i ordning dem i boxen. Jag vill att allt man kan bli tvungen att göra ska funka.

MEN! Jag själv föredrar att det jag kratsar ur hovar, ev lera och damm etc landar någon annan stans än i boxen(och kan sopas bort).
Plus att det oftast är bättre ljus på stallgång och det underlättar visitation.

Sen är det tyvärr så att få tränar sina hästar att vara helt trygga uppbundna. Så att bara binda upp någon ny random häst hur som helst gör man ju inte. Speciellt inte en som är så pass stressad. Hur man löser det med en häst som i TS är individuellt och något man måste läsa av på plats.
 
En nyfiken fråga bara. (jag förstår att man måste göra så som ägaren säger osv)

Varför vill man inte göra i ordning privathästar i boxen?

(Så slapp man hela frågan?)
Var nog lite otydlig i inlägget, i just det här fallet är hästen lika stressad i boxen som på stallgödsel om den är ensam i stallet.
 
Som jag förstår det är hästen hysterisk när den är ensam i stallet? Det är alltså egentligen inte själva uppbindningen som är det som triggar igång stressen?

Jag skulle inte heller köra "han får lära sig att ta det lugnt-metoden" utan föredrar att ta saker lite pö om pö. Varför ska allt gå så förbannat fort för kan jag undra.... En tråkig inställning till hästuppfostran. Men i en sport där så stor del av inlärningen utgår från negativ förstärkning är det kanske inte så konstigt att man tänker så. Men sorgligt är det.
 
En liten uppdatering: efter lite mer samtal med ägaren har hen tänkt om och planerat om lite och insett att hästen inte kommer behöva bli hanterad ensam i så många fall i den närmsta framtiden, så jag har fått grönt ljus för att ta "ensamhetsträningen" i ett lite långsammare tempo där hästen får vara kortare stunder ensam som förhoppningsvis kan utökas.

Känns som en mycket bättre lösning för mig personligen då jag kan gå in helhjärtat i det. Det "snabba" sättet hade som sagt säkert funkat, men kräver nog en annan sorts person än mig.
 
En nyfiken fråga bara. (jag förstår att man måste göra så som ägaren säger osv)

Varför vill man inte göra i ordning privathästar i boxen?

(Så slapp man hela frågan?)
Sedan jag flyttade min häst till det stall vi står i nu gör jag alltid iordning honom i boxen (tidigare i princip alltid på gången), boxen är närmare sadelkammaren än uppbindningsplatserna. Dessutom finns bara 2 ställen att ställa upp på och det är 15 hästar.

Jag tycker att jag har fått en mycket bättre kontakt/relation med min häst sedan jag började sköta honom i boxen och då har jag ändå haft honom i snart 15 år.
Som tillägg så är det såklart många andra i mitt stall som också gör iordning sin häst i boxen.
 
En nyfiken fråga bara. (jag förstår att man måste göra så som ägaren säger osv)

Varför vill man inte göra i ordning privathästar i boxen?

(Så slapp man hela frågan?)

Och jag fattar inte varför någon vill göra iordning i boxen 😅
Sämre ljus, trångt, gå runt i spån/halm, ut och in ur boxen för att hämta grejer. Blä på allt 😂
Samt att för mig är boxen hästens hem, dör får den vara ifred.

Bäst är helt klart stall på separata uppställningsplatser med sadelhängare, krokar, täckeshängare osv. Allt på plats, inget spring, ordning och reda 😍
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 754
Senast: Sel
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 506
Senast: Masse
·
Hästhantering Har ni med hästar som blir som förbytta under pälsbytet vinter/sommarpäls? Min häst har i samband med pälssättningen o fällningen för...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 260
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hejhej! För ca ett år sedan köpte jag min nuvarande häst, ibörjan ställde jag alltid upp henne i gången när jag skulle göra iordning...
Svar
8
· Visningar
1 845
Senast: Loretta713
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp