Häst med panik i stallgång

Och jag fattar inte varför någon vill göra iordning i boxen 😅
Sämre ljus, trångt, gå runt i spån/halm, ut och in ur boxen för att hämta grejer. Blä på allt 😂
Samt att för mig är boxen hästens hem, dör får den vara ifred.

Bäst är helt klart stall på separata uppställningsplatser med sadelhängare, krokar, täckeshängare osv. Allt på plats, inget spring, ordning och reda 😍
Det beror väl på hur det ser ut i stallet om det är möjligt/praktiskt att fixa med hästen i boxen.

På min gamla ridskola fanns det två uppställningsplatser (där många passerade dessutom). Då var spiltan/boxen det enda rimliga. På samma vis var det i ett privat stall jag stod, de flesta fixade i boxen.

Ytterligare ett ställe jag stod fixade flertalet hästar utomhus där vi hade en uppbindningsplats, i stallet var vi bra när det var uselt väder, men visst borde alla stall ha gott om separata skötplatser.
 
Det beror väl på hur det ser ut i stallet om det är möjligt/praktiskt att fixa med hästen i boxen.

På min gamla ridskola fanns det två uppställningsplatser (där många passerade dessutom). Då var spiltan/boxen det enda rimliga. På samma vis var det i ett privat stall jag stod, de flesta fixade i boxen.

Ytterligare ett ställe jag stod fixade flertalet hästar utomhus där vi hade en uppbindningsplats, i stallet var vi bra när det var uselt väder, men visst borde alla stall ha gott om separata skötplatser.

Har nog aldrig sett ställe där det är praktiskt att fixa med häst i box 😁
Skulle aldrig ställa upp på ridskola med massa folk eller privatstall utan vettiga uppställningsplatser.
Vill ha det lugnt och genomtänkt.
 
En liten uppdatering: efter lite mer samtal med ägaren har hen tänkt om och planerat om lite och insett att hästen inte kommer behöva bli hanterad ensam i så många fall i den närmsta framtiden, så jag har fått grönt ljus för att ta "ensamhetsträningen" i ett lite långsammare tempo där hästen får vara kortare stunder ensam som förhoppningsvis kan utökas.

Känns som en mycket bättre lösning för mig personligen då jag kan gå in helhjärtat i det. Det "snabba" sättet hade som sagt säkert funkat, men kräver nog en annan sorts person än mig.

Så skönt! Jag hade fokuserat på att bibehålla kontakten med hästen och att du känner att det är du som styr känsloläget. På så vis kan du öva i alla situationer. Min häst har till och med lärt sig att när han har en bättre känsla än mig (jag blir tyvärr väldigt lätt stressad av att jag tror att han ska bli stressad, klart dåligt 😅) så kan han påminna mig om att andas. Att ta ett djupt andetag ihop funkar bra båda för att bryta stress och ger tycker jag den bästa belöningen. Är stressen högre än att det inte funkar har man gått lite för långt just då.

Kul med positiv uppdatering o bra du pratade med ägaren!
 
Har nog aldrig sett ställe där det är praktiskt att fixa med häst i box 😁
Skulle aldrig ställa upp på ridskola med massa folk eller privatstall utan vettiga uppställningsplatser.
Vill ha det lugnt och genomtänkt.
Praktiskt och praktiskt, minst opraktiskt är det väl det jag tänker på. På alla större ridskolor jag varit på har det varit spiltan /boxen som gällt. Och alla utom ett privatstall har har det varit gången
 
Har nog aldrig sett ställe där det är praktiskt att fixa med häst i box 😁
Skulle aldrig ställa upp på ridskola med massa folk eller privatstall utan vettiga uppställningsplatser.
Vill ha det lugnt och genomtänkt.
Vi selar alltid våra tävlingshästar i boxen, endast vagnen knäpps på i gången när de tävlar. De måste vara trygga med att man selar i box lika väl som på stallgång. borstar även dem lösa hemma i boxen på morgonen och kvällen ☺️
 
Praktiskt och praktiskt, minst opraktiskt är det väl det jag tänker på. På alla större ridskolor jag varit på har det varit spiltan /boxen som gällt. Och alla utom ett privatstall har har det varit gången

Jag hänger inte på ridskolor 😄
Alla stall jag stått i hat haft skötselplatser, även stallet jag jobbar i 😊
 
Vi selar alltid våra tävlingshästar i boxen, endast vagnen knäpps på i gången när de tävlar. De måste vara trygga med att man selar i box lika väl som på stallgång. borstar även dem lösa hemma i boxen på morgonen och kvällen ☺️

När jag jobbade i travstall gjorde vi iordning i gången.
Att vara trygg med hantering är en sak, det har jag aldrig haft bekymmer med.
Jag vill inte knöla runt i en box av bekvämlighetsskäl.
 
Det viktiga för mig är att hästen är lugn och trygg och står still vid hantering; sen beror det på vad som ska göras var vi är. Det kan vara i boxen, i stallgången, eller lös på gårdsplan eller i hagen. Ska det tex selas på är det smidigast på stallgången med närhet till sadelkammaren. Är det bara ett bandagebyte på betet gör vi det lös i hagen bland de andra, osv. Oavsett så ska det vara lugnt och sansat.
 
Jag hänger inte på ridskolor 😄
Alla stall jag stått i hat haft skötselplatser, även stallet jag jobbar i 😊
Ah ridskolor och privat stall med enklare faciliteter finns inte för du har inte stött på dem,, tråkigt att du har så begränsad erfarenhet och begränsad fantasi att du inte kunde föreställa dig att andra inte har det som du. 🙃

Skämt åsido, det finns stall med mycket skiftande förutsättningar. Det går inte att räkna med att alla har tillgång till skötselplatser. Folk gör så gott de kan utifrån sina förutsättningar. Ridskoleungar är lika värdefulla som privatryttaren som står i värsta lyxanläggningen i min aögon.
 
Ah ridskolor och privat stall med enklare faciliteter finns inte för du har inte stött på dem,, tråkigt att du har så begränsad erfarenhet och begränsad fantasi att du inte kunde föreställa dig att andra inte har det som du. 🙃

Skämt åsido, det finns stall med mycket skiftande förutsättningar. Det går inte att räkna med att alla har tillgång till skötselplatser. Folk gör så gott de kan utifrån sina förutsättningar. Ridskoleungar är lika värdefulla som privatryttaren som står i värsta lyxanläggningen i min aögon.

Va 😅
Jag är mycket väl medveten om att de finns.
De är bara inget för mig pga bekväm 😊
 
Va 😅
Jag är mycket väl medveten om att de finns.
De är bara inget för mig pga bekväm 😊
Möjligen för att du är bekväm, men det som ger dig dessa förutsättningar är tur och/eller gott om pengar. Där jag bor hade jag inte haft råd med ett så pass lyxigt stall.

Sen har folk olika preferenser i och för sig.
 
Möjligen för att du är bekväm, men det som ger dig dessa förutsättningar är tur och/eller gott om pengar. Där jag bor hade jag inte haft råd med ett så pass lyxigt stall.

Sen har folk olika preferenser i och för sig.
Tycker du att det bara är dyra stall som har skötplatser? Den erfarenheten har inte jag, det har funnits även på billigare ställen där jag stått.
 
Tycker du att det bara är dyra stall som har skötplatser? Den erfarenheten har inte jag, det har funnits även på billigare ställen där jag stått.
Den erfarenhet jag har är att det är stall åt det dyrare hållet som har tillräcklig mängd skötplatser ( dedikerade inte bara möjlighet att binda upp i gången). De flesta har visserligen en spolspilta som kan funka men det räcker inte långt i ett stall med många, hästar.
 
Möjligen för att du är bekväm, men det som ger dig dessa förutsättningar är tur och/eller gott om pengar. Där jag bor hade jag inte haft råd med ett så pass lyxigt stall.

Sen har folk olika preferenser i och för sig.

Då har jag väl tur för jag är lång är ifrån rik.
Jag bor på ett ställe med gott om stall.
 
Den erfarenhet jag har är att det är stall åt det dyrare hållet som har tillräcklig mängd skötplatser ( dedikerade inte bara möjlighet att binda upp i gången). De flesta har visserligen en spolspilta som kan funka men det räcker inte långt i ett stall med många, hästar.
Då har vi olika erfarenheter.

Nu tycker jag att den här diskussionen har drivits tillräckligt långt och inte är till nytta för ts.
 
Och jag fattar inte varför någon vill göra iordning i boxen 😅
Sämre ljus, trångt, gå runt i spån/halm, ut och in ur boxen för att hämta grejer. Blä på allt 😂
Samt att för mig är boxen hästens hem, dör får den vara ifred.

Bäst är helt klart stall på separata uppställningsplatser med sadelhängare, krokar, täckeshängare osv. Allt på plats, inget spring, ordning och reda 😍
Jag har ju bara mycket lite erfarenhet av privatstall men där jag har stött på det var uppbindningen i stallgången på rad. Varje gång någon ska ut och rida från bakre uppbindning måste du ta lös din häst och backa den för att öppna boxdörren, gå in i boxen, vända och gå ut igen, backa in i uppbindningen och fortsätta med vad man gjorde. Otroligt krångligt jämfört med att bara sätta på grimma och grimskaft och binda upp i boxen (man kan ju till och med väl lätt sätta upp för en likadan typ av uppbindning). Ändå ville alla vara på stallgången och jag förstod inte varför.
 
Sedan jag flyttade min häst till det stall vi står i nu gör jag alltid iordning honom i boxen (tidigare i princip alltid på gången), boxen är närmare sadelkammaren än uppbindningsplatserna. Dessutom finns bara 2 ställen att ställa upp på och det är 15 hästar.

Jag tycker att jag har fått en mycket bättre kontakt/relation med min häst sedan jag började sköta honom i boxen och då har jag ändå haft honom i snart 15 år.
Som tillägg så är det såklart många andra i mitt stall som också gör iordning sin häst i boxen.
Binder du upp? Eller går han lös. (nyfiken bara om det blev så även med en uppbindning i boxen)
 
Praktiskt och praktiskt, minst opraktiskt är det väl det jag tänker på. På alla större ridskolor jag varit på har det varit spiltan /boxen som gällt. Och alla utom ett privatstall har har det varit gången
Ja jag tänkte också på galoppstall där jag hängde som tonåring, det var rätt och slätt boxen och hästarna stod som tända ljus med ett grimskaft i grimman. Lättare och snabbare fixning än att binda upp, borsta, kratsa (behövde inte ens gå runt hästen för det), slänga på sadel fanns typ inte, 5-7 minuter max (man slipper ju ens tiden att ta hästen ur boxen).
(Och då inkluderar jag hingsten som var i avel som jag fick order att borsta och göra fin, han trixade runt lite mer men med spetsade tulpanöron)

Iofs vill nog privatryttare hålla på mer än så, fixa mer liksom.
 
Jag har ju bara mycket lite erfarenhet av privatstall men där jag har stött på det var uppbindningen i stallgången på rad. Varje gång någon ska ut och rida från bakre uppbindning måste du ta lös din häst och backa den för att öppna boxdörren, gå in i boxen, vända och gå ut igen, backa in i uppbindningen och fortsätta med vad man gjorde. Otroligt krångligt jämfört med att bara sätta på grimma och grimskaft och binda upp i boxen (man kan ju till och med väl lätt sätta upp för en likadan typ av uppbindning). Ändå ville alla vara på stallgången och jag förstod inte varför.

Jag har stått i ett antal stall och aldrig haft de problem du beskriver 😊
I små stall är det aldrig har jag nästan alltid varit ensam i stallet, större har haft separata uppställningsplatser.
Som sagt, mösa runt i spån eller halm är inte riktigt min grej 😁
 
Jag har stått i ett antal stall och aldrig haft de problem du beskriver 😊
I små stall är det aldrig har jag nästan alltid varit ensam i stallet, större har haft separata uppställningsplatser.
Som sagt, mösa runt i spån eller halm är inte riktigt min grej 😁
Ok, antar att man kan ha olika urval när det gäller stall.

Sedan har jag nog aldrig mösat runt i spån eller halm utan tycker det är liksom ett underlag bland andra.

(Det är ju inte som om det brukar vara bottenlösa permanentboxar eller något. (därmed inte sagt att alla permanentboxar skulle vara bottenlösa, men om en vore det skulle jag också tycka det var ett problem :)))
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 765
Senast: Sel
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 523
Senast: Masse
·
Hästhantering Har ni med hästar som blir som förbytta under pälsbytet vinter/sommarpäls? Min häst har i samband med pälssättningen o fällningen för...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 283
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hejhej! För ca ett år sedan köpte jag min nuvarande häst, ibörjan ställde jag alltid upp henne i gången när jag skulle göra iordning...
Svar
8
· Visningar
1 853
Senast: Loretta713
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp