Häst med patellaupphakning

Emma dreyer

Trådstartare
Hej! Jag har en d ponny som vi har haft ca 4-5 år. Hon har en patella upphakning men hon har ändast hakat upp sig en-två gånger under tiden hon har varit hos oss. Kan det var så att det har växt bort? För att hon är en dam med väldigt mycket personlighet och när hon inte fick som hon ville så stegrade hon gärna, kan det bero på att hon har haft ont? Jag tycker inte att en häst med patella upphakning ska stegra för då belastar hon ju extremt mycket på bak benet? Vi har hoppat lägre höjder (50-80cm) och mest ridit ut och trimmat då o då på banan. Men i hoppningen visar hon ingen symtom tex bockar till efter hintret eller är slarvig. Hon jobbar bra och går gärna på tygeln att samla sig i galoppen är inte heller något större problem.
Men ni som har hästar med patellaupphakning, hur tränar ni hästen ger ni något eftra kraft foder? Tävlar ni? Vilka höjder i så fall?
Super tacksam för alla svar och hjälp :)
 
Patellahakning kan växa bort. Det viktiga är att tänka på att hästen mår bra av att röra sig regelbundet och att stärka muskulaturen kring bakknäna. Min häst har lindriga upphakningar och mår bra av att vara ute i stor hage så mycket det bara går. Har honom ute dygnet runt från mitten av april till mitten av september, under vinterhalvåret ute ca 12 timmar per dygn. Rids ca 6-7 dagar per vecka. Tävlar dressyr LB, räknar med att starta LA om en dryg månad.
 
Vet inte hur gammal hästen är och hur gammal den var när den hade uppvaktningar. Men det finns en typ av upphakning som unghästar får om dom inte får sina behov av foder uppfyllda ofta då i kombination med att dom inte heller rör sig så mycket.
Den typen beror på att hästen då inte har förutsättningar för att bygga upp muskler. Men med rätt foder och träning försvinner det helt.
 
Vissa raser har lättare för att få patellaupphakning än andra. Det är de raser som har ganska raka bakben, tex frieser och shetlandsponny.
 
Har ett fullblod med patellaupphakningar och ger honom thiamin som extra tillskott vilket fungerar jättebra. Märker mestadels bara av det när han står stilla för mycket, tex under vintern när det inte finns samma möjlighet till rörelse/träning eller första steget ur boxen under boxvila. Blivit mycket bättre jämfört med innan på de snart tre åren han varit hos oss (från 4 år till 7 idag) :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 907
Senast: Stereo
·
Hästvård Nu skulle jag behöva lite råd. Jag har då en -98 född islandshäst, sto. Förra hösten segade hon till sej, var inte lika fartfylld som...
Svar
11
· Visningar
1 540
Senast: skuggi
·
Hästvård Hej! Häromdagen hände en väldigt obehaglig sak, så skulle bli oerhört tacksam om någon tog sig tid att fundera lite över detta! Gick...
Svar
9
· Visningar
2 514
Senast: bbbeccah
·
Hästvård Medryttarhästen 19 årig fullblodsvalack hämtade jag in från hagen idag något knackig i gången, tog in honom i ridhuset och han är...
Svar
0
· Visningar
1 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp