Häst med personlighetsförändring - hur gå vidare?

När du veterinär-undersöker - be dem kolla gamla stickskadan också.

Jag hade hand om en häst som hade fått ett främmande föremål inkapslad i en bog. Hon hade en liten sårskada som snabbt läkte men var ovillig, väldigt stel (jag upplevde att hon sköt ut bogen) och fick upprepade hältor på det frambenet. Veterinär hittade inget och ordinerade massage (AJJ) och mjukgörande arbete (AJJJJ). Det visade sig sedan att stickan/det främmande föremålet hade kapslat in sig och vi fick skära upp, ta ut den, dränera och sakta låta en djup sårficka läka inifrån och ut.

Säger hästen att något är fel så är det också så. Men eftersom de mest osannolika händelser inträffar så kan man ibland behöva vara ihärdig och ha tur för att felet och hantera det
 
Hej!
Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på allt vi ville hitta på. Genomsnäll och glad alltid. Skadefri i 12 år.

I juni i år får han ett sticksår i bogen. Står på klinik i tre dygn, intravenös antibiotika och Metacam i en vecka. Allt läkte mycket snabbt.

I oktober släpps han ihop med en ny valack. Efter några dagar har han en tappsko i hagen. Aldrig tappat skor innan. Efter ytterligare några dagar har han ännu en tappsko och några bettmärken. Så fortsätter det ett par dygn med ökade bettmärken. Jag får nog och flyttar tillbaka honom till de ston han gått med innan. I samma veva upplever jag att han inte vill gå i nedförsbackar. Han börjar reagera kraftigt när jag sadlar, hugger mot mig. Jag börjar misstänka att han gått omkull när han blivit jagad av valacken och tar ut kiropraktor som känner honom. Hon menar att han har mycket ont i ryggen av troligen yttre våld.

I början av november röntgade jag ryggen på honom och veterinären upptäcker då lite överridande tornutskott. Hon menar att han har detta minst 5-6 år och att detta inte är något han plötsligt blivit så förändrad av. Förklaringen blir istället att han troligtvis överansträngt sig när han blivit så jagad och därför sätts han in på Metacam igen och vila några veckor.

Han har nu sammanlagt vilat 4 veckor. Hans beteende är absolut inte till det bättre. Han slickar öronen bakåt om man kommer nära. Gör utfall och biter mot oss. Sparkade mot mig när jag lade på täcket häromdagen. Detta är så otroligt olikt honom. Vet inte hur jag ska gå vidare? Kan det vara magsår? Nu med erfarenhet av det; kan de bli så totalt prrsonlighetsförändrade?
Eller kan kissing spines plötsligt påverka från en natt till en annan? Och gör det verkligen ont hela tiden?
En överansträngning borde nu läkt ut på en månad med Metacam i två av de veckorna?
En häst som förändrar sitt beteende såhär har oftast väldigt ont. Fick han tex ryggskott av våldet så är det inte alls säkert att det har läkt ut på en månad. Hade åkt till veterinär och utrett hästen.
 
Tyvärr är det många veterinärer som inte är särskilt kunniga på ryggproblem och annat som inte är hältor...

Om det vore min häst så skulle jag börja med en magsårsbehandling, samt motionera honom som en "rygghäst", dvs. lätt tömkörning och liknande arbete utan ryttare, gärna ut i skogen över rötter och dyl så han får lyfta på fötterna. Se till så ryggen verkligen kommer upp - ta evt hjälp om ni inte är tillräckligt kunniga själv på tömkörning och arbete för hand. Se även till så han har fri tillgång på grovfòder, plocka bort kornbaserat kraftfòder, och täcka honom ordentligt ("rygghästar" får absolut inte frysa).

Inom en månad med denhär typen motion + omeprazolbehandling bör han börja visa bättring, om annars skulle jag ta honom till (en annan) klinik. Oavsett är det inget som kommer skada honom om det inte är magsår + ryggont som är problemen.
 
Där arbetar de dessutom i tätt samarbete med fysioterapeut som är godkänd för häst.

@Hobbyryttarmamman Jag har haft en ks-häst som efter annan skada med boxvila blev ”personlighetsförändrad”.
Han fick ont av att inte hålla muskulaturen i ryggen uppe.
Han åkte på rehabträning hos proffs, kom tillbaks som en glad häst med muskler och noll smärta.
Ta hjälp med rehaben!
Håller med, jag har haft en ks häst som inte blev arg men klart mer introvert och ”ledsen” efter en senskada med boxvila. Vi valde till slut att ta bort (mtp på senskidan) då han även var till åren och prognosen var dålig för båda grejerna. Den hästen reds sina sista år i livet bara 2-3 dagar i veckan, resten var på töm och med rehab efter instruktion, även ut i skog och mark. Den hjälpen vi fick höll honom som tävlingsindivid 3-4 år till.
 
Kanske kontakta equiterapeut, behöver ju jobba med hästen. Du har haft kontakt med veterinär men konstigt att du inte fått någon typ av rehabiliteringsprogram. Det finns annat att träna med hästar också förutom att rida för att bibehålla en god relation till sin häst och för lite hjärngympa.
 
Jag gillar också Anne i Saxtorp och deras nära samarbete med sjukgymnasten där. Har en osteopat som är grymt bra på rehabträning också som komplement, hon håller till lite mer i norra Skåne. Men dessa 3 personer ser jag som väldigt viktiga för min hästs hälsa som har frambensproblematik. Jag har också hittat en tränare som kan hjälpa till från där min häst är just nu som jag trivs med.

Vi håller till i Flyinge så får du ett hum om var i Skåne.
 
Kanske kontakta equiterapeut, behöver ju jobba med hästen. Du har haft kontakt med veterinär men konstigt att du inte fått någon typ av rehabiliteringsprogram. Det finns annat att träna med hästar också förutom att rida för att bibehålla en god relation till sin häst och för lite hjärngympa.

Men först måste man veta var smärtbeteendena kommer ifrån. Steg 1 är en annan veterinär som kan se annat än ren hälta.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
8 921
Senast: Bregen
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 695
Senast: mackan
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 200
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 017
Senast: ainasoja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp