Häst med spatt..

colowi

Trådstartare
Hej!
Jag har ett 15 årigt polskt fullblod som har fått diagnosen spatt i mellersta glidleden i båda bak. Jag har inte kunnat rida honom regelbundet på 2 år. Varit hos veterinären ett par gånger och sprutat men funderar på om det är nog nu.
Jag vet inte hur jag ska fortsätta, avliva eller inte . Han är inte så snäll mot de andra hästarna i hagen och springer runt och biter dom. Det känns som att jag sviker honom genom att avliva men ser på honom att han inte mår bra. Det är inte en häst som bara kan gå och skrota i hagen, utan han behöver bli stimulerad både psykiskt och fysiskt.

Jag hade behövd några fler åsikter om detta. Mår super dåligt när jag ser honom...:(
 
Hej!
Jag har ett 15 årigt polskt fullblod som har fått diagnosen spatt i mellersta glidleden i båda bak. Jag har inte kunnat rida honom regelbundet på 2 år. Varit hos veterinären ett par gånger och sprutat men funderar på om det är nog nu.
Jag vet inte hur jag ska fortsätta, avliva eller inte . Han är inte så snäll mot de andra hästarna i hagen och springer runt och biter dom. Det känns som att jag sviker honom genom att avliva men ser på honom att han inte mår bra. Det är inte en häst som bara kan gå och skrota i hagen, utan han behöver bli stimulerad både psykiskt och fysiskt.

Jag hade behövd några fler åsikter om detta. Mår super dåligt när jag ser honom...:(

Hur mänga gånger har ni sprutat? Och med vad?

Ibland kan man tyvärr inte göra mer för dem. Har de ont, lever ett liv de inte mår bra av är det i min värld inte ett svek att ta bort dem. Det är en av få saker vi kan ge dem, när de ger oss så mkt; Att låta dem slippa må dålig.
Så känn inte att du sviker om du tar bort en häst som inte går att hjälpa till att må bra!
 
Hur mänga gånger har ni sprutat? Och med vad?

Ibland kan man tyvärr inte göra mer för dem. Har de ont, lever ett liv de inte mår bra av är det i min värld inte ett svek att ta bort dem. Det är en av få saker vi kan ge dem, när de ger oss så mkt; Att låta dem slippa må dålig.
Så känn inte att du sviker om du tar bort en häst som inte går att hjälpa till att må bra!

Han har blivit sprutad 3 gånger med kortison och tuppcam.
Har ägt honom i 10 år så det känns en del.
Kan för tillfället inte rida mer än 10 min i skritt innan han blir oren.
 
Han har blivit sprutad 3 gånger med kortison och tuppcam.
Har ägt honom i 10 år så det känns en del.
Kan för tillfället inte rida mer än 10 min i skritt innan han blir oren.

Förstår att det känns fruktansvärt! Beklagar!

Du kan, om du har en uppdaterad vet med god kunskap om spatt, fråga om vad denne tror om att spruta med Bonefoss eller i värsta fall Tildren.

Det har vi sett väldigt fina resultat på spatthästar med.
Tildren har kolik som en hyfsat vanlig biverkning. Bonefos har mkt lägre risk för det.
Kan vara värt att fråga veterinär iaf.

Och så kanske man kan underhålla med ett riktigt bra ledpreparat.
 
Hej!
Jag har ett 15 årigt polskt fullblod som har fått diagnosen spatt i mellersta glidleden i båda bak. Jag har inte kunnat rida honom regelbundet på 2 år. Varit hos veterinären ett par gånger och sprutat men funderar på om det är nog nu.
Jag vet inte hur jag ska fortsätta, avliva eller inte . Han är inte så snäll mot de andra hästarna i hagen och springer runt och biter dom. Det känns som att jag sviker honom genom att avliva men ser på honom att han inte mår bra. Det är inte en häst som bara kan gå och skrota i hagen, utan han behöver bli stimulerad både psykiskt och fysiskt.

Jag hade behövd några fler åsikter om detta. Mår super dåligt när jag ser honom...:(

Kompisen tog bort sin i somras pga spatt. Hon var in och ut till veterinären i 1,5 år, behandlade först både bak och fram, återbesök och behandlade fram igen, återbesök igen då han var ren, satte igång enligt schema, sen kom vintern igen och han blev oren bak igen, in och behandla igen, blev bra, satte igång jätteförsiktigt, gick bra fram till sommaren, då åkte vi in igen och då var han TVÄRHALT på 3 ben efter böjning. Då åkte vi in med en häst som vi såg NÅGOT på, men visste inte vad. Jag skulle till och med kunna påstå att han var i det bästa skicket sista gången vi åkte in mot vad han var dom tidigare gångerna, men så fort veterinären böjde honom kunde han knappt röra sig alltså! Spatten är väldigt lömsk... Under denna tid så kom dom inte så långt i igångsättningen att hon kunde börja rida ”normalt”, utan oftast var dom kvar på promenader/tömkörning i skogen.

Spatten bak gjorde han framtung med kotledsinflamation bägge fram som följd, tyvärr. Veterinären dömde ut honom och han fick somna in ett tag senare.
 
Jag tror du gör helt rätt, men tyvärr blir det ju inte lättare för det. Beklagar, det är aldrig enkelt att mista sin vän! :heart
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 382
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 018
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 334
Senast: liiinnea
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 560
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp