Häst med temperament

Matilda09

Trådstartare
Hejsan! Jag skulle vilja veta era absolut bästa tips på att träna mitt varmblod som har många ”bus” och dumheter för sig.

Hon verkar alltid stressad när man tar ut henne ensam och börjar ex stegra, springa i cirklar, står hon i box går hon bara runt. Vill tillägga att det inte blir bättre av att ha kortare eller hårdare tag i grimskaften då hon blir värre då.

Samma gäller att rida ut ensam så vill hon inte lyssna alls, hoppar gärna runt eller ”steppar”. Är andra hästar med fungerar det bättre men inte bra då hon fortfarande får för sig att hoppa vid ljud eller blåsväder. Spelar ingen roll hur bestämd man är hon vill bara inte lyssna.

Nu antar jag att ni fått en överblick på problematiken och ber efter alla tips och tillvägagångssätt för att få henne lugn och ridbar. Gärna hur jag ska börja träningen men även fortsätta den. Jag vill verkligen att både hon och jag ska må bra i ridning och hantering.

kan nån hjälpa mig?
 
Hästen är otrygg och reagerar på det. Hårdare tag hjälper inte, det ökar bara hästens stress.
Du måste hitta ett sätt för hästen att bli trygg med dig.
Hästen är trygg med hästarna och personer på gården när andra hästar är med. Också förstått att det handlar om osäkerhet, men jag vet inte varför. Jag tror att det handlar om tidigare hantering då hon var väldigt rädd om ansiktet när hon kom hit. Kanske utsatt för något? (Precis som jag skrev använder jag inte hådare tag då jag vet att inte fungerar). Men frågan är då hur bygger man upp ytterligare trygghet? Hon är inte längre alls rädd om ansiktet eller liknande.
 
@Matilda09 jag tycker du fått kloka svar. Jag instämmer med dessa.

Din häst uttrycker stress och oro. Det är inte bus /dumheter.

Du behöver omvärdera din tolkning ang hur hästen beter sig och utifrån det bemöta hästen på ett annat sätt/annan strategi . Jag hade rått dig att ta hjälp av någon kunnig .

VARFÖR hästen beter sig på x sätt är inte nyckeln. Hästar befinner sig här och nu- människor gör hästen en otjänst när de hakar upp sig på det. Det viktiga är att bemöta hästen här och nu .

Renommerat kunnig med referenser så du får rätt hjälp från grunden.

(Finns massor med ej renommerat folk som erbjuder tjänster, därav rådet att sålla noga).
 
Hästen är uppenbart otrygg och förmodligen också bristfälligt utbildad både i form av förståelse för hjälperna och i att tränas separeras från flocken.

Det låter som det vore toppen med en bra tränare på plats som kan hjälpa er.
Det går tyvärr inte att ge er nog hjälp via nätet.

Lycka till med hästen!😊
 
Hästen är trygg med hästarna och personer på gården när andra hästar är med. Också förstått att det handlar om osäkerhet, men jag vet inte varför. Jag tror att det handlar om tidigare hantering då hon var väldigt rädd om ansiktet när hon kom hit. Kanske utsatt för något? (Precis som jag skrev använder jag inte hådare tag då jag vet att inte fungerar). Men frågan är då hur bygger man upp ytterligare trygghet? Hon är inte längre alls rädd om ansiktet eller liknande.

Vissa hästar är mer otrygga av naturen än andra. Jag har haft en sån, det gick aldrig att få henne helt avslappnad i vissa situationer men det var hanterbart. Hon var en känslig häst som dessutom råkat ut för situationer som gjort henne ännu mer på sin vakt.

Jag har upplevt att hästar blir tryggare med mig när de märker att jag kan läsa deras signaler. Sen behöver man tid ihop där man får bevisa gång på gång att man går att lita på.
 
Hästen är trygg med hästarna och personer på gården när andra hästar är med. Också förstått att det handlar om osäkerhet, men jag vet inte varför. Jag tror att det handlar om tidigare hantering då hon var väldigt rädd om ansiktet när hon kom hit. Kanske utsatt för något? (Precis som jag skrev använder jag inte hådare tag då jag vet att inte fungerar). Men frågan är då hur bygger man upp ytterligare trygghet? Hon är inte längre alls rädd om ansiktet eller liknande.
Att hästar är mer trygga med andra hästar är inget konstigt, hästar är ett flockdjur och vissa påverkas mer än andra att vara ifrån flocken.
 
Hästen är trygg med hästarna och personer på gården när andra hästar är med. Också förstått att det handlar om osäkerhet, men jag vet inte varför. Jag tror att det handlar om tidigare hantering då hon var väldigt rädd om ansiktet när hon kom hit. Kanske utsatt för något? (Precis som jag skrev använder jag inte hådare tag då jag vet att inte fungerar). Men frågan är då hur bygger man upp ytterligare trygghet? Hon är inte längre alls rädd om ansiktet eller liknande.
Hur länge har du haft hästen?

Den hästen jag hade var likadan när jag köpte och tog hem henne, tog mellan 3-6 månader innan hon landade med mig. Det jag gjorde under tiden, var att försöka va en trygg punkt för henne (så svårt att beskriva), gjorde inte så stor affär om hon konstrade. Vi gick förvisso en hel del promenader för hand för att hon skulle känna sig trygg och kunna lita på mig.

Alla hästar är olika, det som fungerade för mig och min häst är inte säkert det gör för dig, men jag tror i grund och botten vill hästarna ha en rutin där de kan känna sig trygga. Just hur man bör gå tillväga har jag inget bra svar på, kanske ta hjälp av en kunnig person i sin närhet?
 
Hur länge har du haft hästen. Får den massa kraftfoder. Har den mycket utevistelse. Motioneras den tillräckligt.

Travhästar är vana vid hård träning och behöver vänja sig vid lättare träning.
 
Hejsan! Jag skulle vilja veta era absolut bästa tips på att träna mitt varmblod som har många ”bus” och dumheter för sig.

Hon verkar alltid stressad när man tar ut henne ensam och börjar ex stegra, springa i cirklar, står hon i box går hon bara runt. Vill tillägga att det inte blir bättre av att ha kortare eller hårdare tag i grimskaften då hon blir värre då.

Samma gäller att rida ut ensam så vill hon inte lyssna alls, hoppar gärna runt eller ”steppar”. Är andra hästar med fungerar det bättre men inte bra då hon fortfarande får för sig att hoppa vid ljud eller blåsväder. Spelar ingen roll hur bestämd man är hon vill bara inte lyssna.

Nu antar jag att ni fått en överblick på problematiken och ber efter alla tips och tillvägagångssätt för att få henne lugn och ridbar. Gärna hur jag ska börja träningen men även fortsätta den. Jag vill verkligen att både hon och jag ska må bra i ridning och hantering.

kan nån hjälpa mig?

Tror inte det handlar om hennes temperament utan att hon är otrygg och inte litar på dig dvs vill inte lämna det trygga=kompisar och stallet. De flesta hästar kan hoppa till och vara mer spooky vid blåsigt väder, helt normalt anser jag. Du får börja träna henne så hon får förtroende för dig och vill lyssna på dig samt vara med dig trots det händer "läskiga saker". Skäll inte på en rädd häst, det gör ingen nytta. Däremot tycker jag det är ofog att hästen reser sig och springer runt. Försök hitta en tränare som kan komma och hjälpa dig irl.
 
En sak som både kommer av stress och som gör hästar stressade är magsår eller början till det.
Hur länge har du haft hästen?
Vad får den för foder?
Hur ser den ut i hullet?
Har hästen fått problem med magen gör det ont och då hjälper det inte bara att få den trygg. Man behöver se över foder och rutiner för utfodring. I värsta fall kan det behövas medicinering för att hästen ska bli frisk.
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 790
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 023
Senast: Whoever
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp