Häst med två vänsterbakben/hovar

lakrits

Trådstartare
Vad gör man med en häst som har två vänsterfötter :confused:

För att ta det hela från början;

I september 2007 köpte jag en haflingervalack på 14 år, import Holland.
Han gick inte igenom besiktningen men felet fick vi bukt på senare genom två stycken kiropraktorbehandlingar.

I Holland har han blivit både riden och körd men troligtvis mest körd. Misstänker också att han varit rejält uppbetslad och bara släppt i nacken samt tryckt i hop den, sänkt ryggen och bakdelen har varit i en annan världsdel, han är numera svankryggig.

Igångsättningen varade i 4-5 månader där fyra av dom var enbart skritt.
Jobbade på att han skulle lära sig använda sin rygg och det gick jättebra och gör fortfarande.
För 7 veckor sedan märkte jag att han kapade av pälsen vid kronranden på insidan på båda bak. Eftersom det var dags för skoning så tänkte jag att det var nån söm eller liknande som var orsaken.
Ny skoning blev det och problemet såg ut att vara löst men har upptäckt att han fortsätter att kapa av pälsen där. För 5 dagar sedan red jag ut och travade en del. Han fick jobba i en fri form vid detta tillfälle och det hördes i varje steg att han slog i bakhovarna i varandra.
Ringde hovis igen och idag skoddes han om...5 veckor efter förra gången.

Vi studerade givetvis han extra idag och la märke till att hans vänstra trakt var högre på utsidan (vänstra) och hoven mer utflyten där det är som bredast på hoven. Bärranden var också vidare.
På sin högra hov var trakterna mer jämna men lite högre på insidan här (åt vänster). Formen på hoven var lika på båda sidor.

Vi kollade hur han sprang innan vi tog av de gamla skorna, efter vi hade grovverkat och efter vi satt på skorna.
Lite skillnad blev det men oavsett vilket så vispar han in med högerbenet under sig i traven och därav också i slag antagligen. Han går tätt med bakbenen och står även tätt.
En annan sak han gör är att när han "bara står", i hagen, gången eller vad som..så skjuter han ut bakdelen och benen så han blir svankig i ryggen.
Tyngden här borde ju då ligga mest på framdel och delvis i ryggen tycker jag.

Frågan är ju då...vad är fel?


Efter sina två kiropraktorbehandlingar var han helt OK. Kiron hittade inga fel vid andra behandlingen.
Den första behandlingen visade att han hade väldigt ont upp i korset och det var något som låg fel där som sedan fixades på plats, detta på vänster sidan.
Då han gått med detta en längre tid troligtvis så hade det också gått över paralellt till höger fram men inget allvarligt utan det rättades också till.

Hästen har efter det fungerat jättebra i ridningen.
Trots sina "problem" som jag märkt nu så känner man inget annorlunda när man rider honom. Han markerar eller haltar inte och visar ingen smärta. Har kännt i rygg osv efter ridning.
Han känns helt normal, även i jämförelse med en annan häst.

Efter dagens skoning ska jag se om det har skett någon förändring om inte så ska jag ringa hovis igen.
Nu tror inte jag att problemet i så fall sitter i hovarna men efter dagens arbete så ville hovis ändå veta.
Jag har inte tidigare hört att han slått ihop hovarna så här men å andra sidan har vi inte ridit ut så mycket heller och inte i det tempot.
När vi rider hemma så är det i form som gäller och tempot är saktare även om det är samma gångart, trav.

Är det kiropraktor igen som gäller eller kanske rentav röntgen?

Har ni varit med om nåt liknande så berätta gärna eller skriv vad ni tror om det hela.
 
Sv: Häst med två vänsterbakben/hovar

Efter sina två kiropraktorbehandlingar var han helt OK. Kiron hittade inga fel vid andra behandlingen.
Den första behandlingen visade att han hade väldigt ont upp i korset och det var något som låg fel där som sedan fixades på plats, detta på vänster sidan.
Då han gått med detta en längre tid troligtvis så hade det också gått över paralellt till höger fram men inget allvarligt utan det rättades också till.

Jag funderar på om han, som likaså min gör, av gammal vana? Att han är rädd att om han belastar korset igen så kommer han att få ont om han nu haft sådana besvär av det under så lång tid?
Bara en tanke..
 
Sv: Häst med två vänsterbakben/hovar

kan du lägga upp bilder på hur han står rakt bakifrån?
 
Sv: Häst med två vänsterbakben/hovar

Det där var min tanke också faktiskt..en ren vanesak. Med tanke på att han är svankig i ryggen så har han ju varit med ett tag så att säga.
 
Sv: Häst med två vänsterbakben/hovar

Går det så vore det ju finemang. Lättare att få en uppfattning då. Gärna något som visar rörelsemekaniken också.
 
Sv: Häst med två vänsterbakben/hovar

Det där var min tanke också faktiskt..en ren vanesak. Med tanke på att han är svankig i ryggen så har han ju varit med ett tag så att säga.

Min leker bergsget ibland, har hovbroskförbening i vä fram. Kolla med ET igen om låsningen kommit tillbaka?
 
Sv: Häst med två vänsterbakben/hovar

Rent spontant tänker jag på SI leden eller höfterna övht, dålig cirkulation ner till nedre region bägge bak
 
Sv: Häst med två vänsterbakben/hovar

Kan du förklara mer ? Vad sitter SI leden och hur menar du med cirkulationen?
 
Sv: Häst med två vänsterbakben/hovar

Rent spontant tänker jag på SI leden eller höfterna övht, dålig cirkulation ner till nedre region bägge bak

Jag läste lite nu om SI leden på nätet och det var ju den som han behandlades för sist när kiropraktorn var ute. Det låter som det i alla fall på beskrivingen var den sitter.

Den gången så visade han tydlig smärta och gick också orent vilket han inte gör nu, kan det vara den ändå?

Läste att hästarna gärna lägger över vikten på framdelen och det gör ju min eftersom han skjuter ut bakdelen bakom sig.

Hm...det låter som att det är dags att ta ut kiropraktorn igen då kanske?
 
Sv: Häst med två vänsterbakben/hovar

Importerade du honom? Om inte vad gjorde han i Sverige innan han kom till dej?

Hur mycket riden var han innan du köpte honom?

Jag tycker det låter som om det kan vara att han dels gör det av gammal vana men också att hovarna kan vara problemet, har han varit utfluten ojämt förut eller har det kommit nu?

Vad för skor har han?
Det finns ju skor som kan hjälpa till att korrigera hoven från att bli utfluten.

Det kan också vara så att han kommer i obalans när han får gå i friare form om han nu inte slår i hov när han arbetar i balans, det är ganska vanligt, särskilt på hästar som inte är tillräckligt starka för att bära upp sig själva eller har problem att muskla sig över ryggen.

Problem med att muskla sig kan ju bero på si leden men också på att han helt enkelt inte har haft muskler där förut och/eller att de förtvinat av dåligt anpassad utrustning eller av att han inte fått lära sig att bära sin ryttare korrekt.

Hur är hans muskler över ryggen?

Det kan också bero på att han blivit mjukare i kroppen och då använder kroppen annorlunda, jag vet en häst som började trampa av sig framskorna med bakhovarna när han började ridas regelbundet i form, han trampade under sig så mycket när han vinklade bäckenet att han nog inte visste riktigt var han hade benen.

Sedan är det ju så med en lite äldre häst som jobbat på ett visst sätt i hela sitt liv att det tar tid innan omställningen och om musklingen är färdig, det kan också ge konstiga symptom.

Jag hade tagit ut en kiropraktor eller et för att kolla igenom honom och sedan, utefter vad de säger ev. kontaktat vet. för röntgen.

Bilder på ryggen vore också intressant att se.
 
Sv: Häst med två vänsterbakben/hovar

Han är importerad men inte av mig, dock köpte jag han direkt därefter.

Det jag vet om honom är inte mycket men jag har fått info om att han har varit på ett ställe i 1 eller 3 år (fått olika svar) där man åker runt och använder hästarna till ponnyridning på olika event. Han gillade inte det riktigt och kördes sedan i stället.

Hoven har varit utflyten tidigare men vi reagerade väl inte så mycket på det eftersom han gick rent och bra. Jag ska höra med min hovis vad han säger. Hästen har ju som sagt runda och platta hovar. Han är ju ganska kraftigt byggd så det är väl något som är naturlig för hästen, jag vet inte, är inte så kunnig inom sånt.

Han slår inte i när jag rider honom i form. Vi har ridit en del hemma på vall och där har jag inte märkt något alls utan det kom nu när vi red ut det sista och då fick han trava på i valfri form i rask takt eftersom vi motionstränar.

Han är svankig i ryggen och det är därför jag varit så försiktig med han när jag köpte han. Ville att han skulle få hitta en balans i sig själv först och sedan jobbade vi på form fast försiktigt även där. Då det egentligen är de senaste 3 månaderna vi jobbat och ridit som mest så är det nu han byggt upp sig. Inte till hundra förstås och lite har nog försvunnit på han det sista.
När han jobbar så känner man det verkligen och det syns också.

Jag tror att mycket av hans sätt att stå kan bero på gammal vana men eftersom han nu svänger in med högerbenet så är det ju troligt att det kan vara SI leden som spökar också.

Jag ska ringa kiron jag hade sist nu i veckan så får han komma ut och titta på han.
 
Sv: Häst med två vänsterbakben/hovar

Min häst har slagit ihop hovarna bak som du beskriver, det verkar som om kanten på skon på ena bakhoven tar i precis i överkant av hoven/kronranden på andra sidans bakhov. Det började när jag hade en annan hovslagare (mycket skicklig klinikhovslagare), och han försökte korrigera detta nästa skoning utan att lyckas. Nästa skoning igen la han ut traktarmarna längre bak, hästen har låga trakter och får då mera stöd, och vips så slår han inte i längre. Om det hjälper på din häst vet jag ju inte, men det kanske är en ide värd att pröva. Det är ju inte säkert att ev andra problem han har hänger ihop med hovarna.

Med ytterligare en annan hovslagare för nästan två år sedan så slog han i bakhov mot framhov i skritten, vilket försvann med ny hovslagare, det berodde troligen på för långa tår. Och alla tre hovslagarna jag har haft är erfarna med gott rykte, så min häst verkar iallafall inte vara helt enkel för hovslagarna att inse hur han bäst skos.

Att han verkar svänga in med högerbenet kan också bero på att benställningen helt enkelt är lite annorlunda, men ska ju inte försöka få båda hovarna lika som självändamål. Eller har du sett att detta är något som han har börjat göra nyligen?

Om trakten är högre på en hov så kan det bero på att hästen inte sätter i den lika hårt. Min häst som har varit skadad i höger fram lång tid har högre trakt på det benet. Men det är inte heller ovanligt att hästar har olika benställning, och därigenom får lite olika hovform på olika ben.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 894
Senast: Marvin
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 393
Senast: bellala
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 956
Senast: mackan
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 827
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp