Häst med VÄLDIGT hög feber, vad kan det va?

LochL

Trådstartare
En häst i stallet var i måndags på träning, helt normal och superpigg som den brukar.
Dagen efter var den som vanligt vid lunchen men vi insläppet var den lite ”seg”. Efter 1h märktes att den inte åt. Den tempades och hade 40,4 i temp. Veterinär tillkallades och man hittade inte vad detta var. Hästen hade även högre hjärtfrekvens vid detta tillfälle. Den fick kramplösande, febernedsättande samt smärtstillande intravenöst. Morgonen efter är febern borta. Men på kvällen har hästen 41,5 C feber. Vi pratar med veterinären som säger att vi ska fortsätta ge febernedsättande. Och såhär har det fortsätt upp och ner men idag hade han högsta morgontemp hittills 40,2. Den är inte apatisk på något sätt och äter (fast långsamt) och dricker iproncip som vanligt. Han gåt även ute i hagen (lugna kompisar så han springer ingenting) enligt rekommendation från vet då kolikrisken blir stor när han står inne. Men VAD kan detta vara? Inga symptom förutom feber, blir galen på stt den inte ger med sig😔
 
Absortvirus kan väl ge både febe roch nedsatt aptit?
Med tanke på att det cirkulerar nu var det det första jag tänkte på...

Har ingen egen erfarenhet av det själv dock. Men det måste väl gå att ta ett prov för att utesluta iaf?
 
Jag tänker abortvirus eller anaplasma. Min hade en andningsfrekvens på 56 andetag/minut när hon var som sämst och hade anaplasma. Åt men väldigt långsamt och var fruktansvärt sjuk. Jag fick bättre resultat av att ge halva dosen på morgonen och halva dosen på kvällen av det febernedsättande, då höll sig tempen mer stabil och flög inte upp och ner så mycket men det är såklart en diskussion som måste tas med veterinär.

Jag utgår ifrån att veterinären har tagit prover och de bör ni ju få svar på ganska snart. Om prover inte är tagna så se till att de tas snarast.

Jag hade inte haft en häst med så hög feber ute. Iallafall inte hela dagar utan isåfall 1-2 timmar åt gången som max. Även om det inte är något spring så är det bra mycket jobbigare för en febrig individ att gå i hagen än att stå på box. Jag är verkligen inte den som stänger in hästarna i parti och minut och anser att allt under 14 timmar är för lite utevistelse men att fresta på kanske de sista krafterna hästen har när hen har så hög feber skulle jag aldrig göra.
Jag hade inte heller låtit den sjuka hästen gå i hagen med övriga utan isolerat hästen direkt. Även inne så gott det går. Är det smittsamt så är risken stor att ni snart har många lika sjuka hästar.

Självklart ska stallet isoleras omgående och inga hästar ska åka/komma dit och se till att alla förstår vikten av att inte riskera att sprida det här eländet vidare nu när ni inte vet om det är något smittsamt eller inte.
 
Eftersom hästen blir sämre så kan det ju tyda på att den inte klarar av ansträngningen av att gå i hagen. Jag hade haft denna hästen inne och hållt noga koll på att den dricker, kissar och bajsar. Hellre en lugn promenad för magens skull.
 
@LochL de kan få så hög feber plötsligt av virus som inte är något större, och inga övriga hästar får . Det är inte ovanligt alls.

Skönt att höra att hästen piggat på sig snabbt 😄 tänk på att ändå ta det lugnt med den i någon vecka . Det tär på dem att få så hög feber . Var noga med att observera den extra dagarna framöver hur den beter sig och hur den äter/dricker/kissar/bajsar samt vilar .
 
@LochL de kan få så hög feber plötsligt av virus som inte är något större, och inga övriga hästar får . Det är inte ovanligt alls.

Skönt att höra att hästen piggat på sig snabbt 😄 tänk på att ändå ta det lugnt med den i någon vecka . Det tär på dem att få så hög feber . Var noga med att observera den extra dagarna framöver hur den beter sig och hur den äter/dricker/kissar/bajsar samt vilar .

Tänkte precis säga detsamma. Har ex.vis stått i samma stall som med en häst som fick en plötslig 40.C febertopp under typ 1-2 dygn, men där ingen av de andra hästarna blev smittade.

Skönt att den är bättre förövrigt! :)
 
Tack! Hästen kommer få vila minst 3 dagar till innan vi börjar skritta (lugnt):)


Jag hade gett det en vecka minst som sagt och haft noga koll enligt det jag nämnde i tidigare inlägg.

Jag har erfarit hästar med ”vanlig” virusinfektion där de fått så hög feber och även om febern snabbt tagits ner med hjälp av veterinär osv, så är de känsliga efteråt och det kan komma bakslag precis som på oss människor.
Har tex erfarit att häst som haft så hög feber men snabbt återgått till normaltemp, aptit, allmänhälsa osv, ändå varit sliten och rent av legat i hagen på dagtid vilket den aldrig någonsin gjort annars . Så ge hästen tid - det finns väl ingen som helst anledning att stressa igång med skritt uppsuttet 3 dagar efter .
 
Fick 41 grader på unghästar för ett antal år sedan, tog nosprov och det var ehv-4 och inte 1 som är abortviruset. Men liknande virus iaf, så fick isolera 10 dagar. Men har för mig de hade lite flöde i näsan också som gjorde att vi tog prov..
 
Skev somsagt att hästen kommer vila i 3 dagar innan han börjar skrittas (för hand). Inte att jag skulle börja rida om 3 dagar. Kommer inte träna honom hårt alls under 2-3 veckor☺️
 
Skev somsagt att hästen kommer vila i 3 dagar innan han börjar skrittas (för hand). Inte att jag skulle börja rida om 3 dagar. Kommer inte träna honom hårt alls under 2-3 veckor☺️
Ok, skrittas för hand och vila är i princip samma sak i min värld, så jag uppfattade det som att du skulle börja skritta uppsuttet efter tre dagar.
 

Liknande trådar

Hästvård I morse när jag skulle släppa ut hästarna var min femåring hängig. Han hade inte ätit, vare sig natt eller morgonhö. Inte druckit...
Svar
15
· Visningar
8 428
Senast: Immer
·
Hästvård Hittade gamla fjordingen liggandes på sidan i hagen igår eftermiddag. Hon verkade inte pigg men reste sig och gick med in i stallet för...
2
Svar
20
· Visningar
11 499
Senast: TinyWiny
·
C
Hästvård Inne på andra dygnet av hög feber (40-41 grader) hos valack 5 år. Vet vill att vi avvaktar då han tror att det är en virusinfektion...
Svar
9
· Visningar
9 464
Senast: krusmynta
·
Hästvård Vill gärna veta om någon känner igen detta... Det finns ju några veterinärer på forumet som gärna också får komma med input! :bow...
Svar
14
· Visningar
3 526
Senast: wrangler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp