Häst med varm kronrand

green star

Trådstartare
Hej! Min 14 åriga d ponny kändes idag varm runt kronranden v bak. Jag frågade två i stallet och de sa att vi borde promenera istället för att rida. Han var inte svullen eller öm. Vi har ridit bara skritt i 5 dagar. Vår tränare som också har ridit honom säger att han är en sån som har lätt att bli varm och då har vi ridit (han har varit lite varmare v fram ibland men borta nu)

Kanske inte är något men jag blir så nojig då det är vår första häst. Om det fortsätter får vi ta ut veterinär men kanske någon här som har varit med om liknande?

Inlägget kanske blev lite rörigt😅
 
Om hästen ihållande alltid är varm i ett visst ben på ett visst ställe kan det tyda på någon skada. Hästar är dock växlande varma i sina ben helt naturligt så ibland är de varma men en halvtimma senare har de svalnat igen. Särskilt om de är lite för varma om kroppen kan det märkas i benen, tar man av täcket och låter hästen lufta kan de också bli kalla i benen igen efter en stund.

Om min häst är varm någonstans men i övrigt inte är svullen eller halt så kan jag rida ändå, men jag håller lite koll på om det fortsätter vara varmt på samma ställe i flera dagar eller om det var en tillfällighet.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, Har en connemara på 8 år, som nyligen blivit behandlad för både hovledsinflammation båda fram, stel SI-led och en knäinflammation...
Svar
3
· Visningar
444
Senast: animalasia
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 280
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
913
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej, Hästen fullt frisk i övrigt men emellanåt de sista dagarna har han svullnat upp o blivit hård vid kinden.Ej öm. Se bild. Ingen...
Svar
8
· Visningar
1 328
Senast: FUNNY
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp