Häst och familj, stress?

Men så behöver det verkligen inte vara - att man ska känna att man "står ut" känslomässigt och samvetsmässigt! Jag kan ärligt säga att jag har haft häst hela min dotters uppväxt utan att ha dåligt samvete. Men så var min man inte särskilt arg på mig heller...

Det finns säkert flera familjer där det funkar utmärkt att ha häst, men det finns som sagt familjer som min också. Värst är nog min sambons inställning till det hela. Har man en partner som är förstående och positiv går det nog mkt bättre!
 
Det finns säkert flera familjer där det funkar utmärkt att ha häst, men det finns som sagt familjer som min också. Värst är nog min sambons inställning till det hela. Har man en partner som är förstående och positiv går det nog mkt bättre!

Ja, det är klart att det går mycket bättre med en partner som är förstående och positiv!! Eller om man vänder på det - jag hade inte kunnat tänka mig att leva ihop med eller skaffa barn med en partner som inte hade förståelse för mig och mina behov och i rimlig omfattning stöttade mig i att ägna mig åt mitt största intresse. För mig innebär ett samliv att man faktiskt stöttar varandra och vill varandra väl!
 
För mig funderade det inte med häst och barn och jobba heltid dag, ständigt stressad och dåligt samvete. Jag kunde aldrig riktigt slappna av i stallet, och på hemmaplan hade jag dåligt samvete över att jag inte hann med hästen riktigt. Jag var liksom aldrig tillräcklig någonstans.
Jag tyckte också att ekonomin var kämpig med häst, speciellt när större inköp behövdes till både barn och häst samtidigt. Grejer till mig själv var inte att tänka på. Ska tillägga att jag hade särbo och inte alltid hjälp med barnen.
 
Tänk även på worst case scenario, hästen blir sjuk...
Där behövs MYCKET tid eller mycket hjälp av t.ex stallpersonal (kommer eventuellt kosta med) eller medryttare.
Tycker det är knepigt att från början innan man köpt häst räkna med en bra medryttare om man inte redan har en nära vän som isåfall vill hjälpa till.
Det blir lite för ohållbart iom att de kan bli sjuka/skada sig eller helt enkelt sluta nästa vecka.

Vill inte låta negativ, jag tycker du gör rätt i att verkligen se ut stall med eventuell helinakordering eller lösdrift i närheten som gör det lättare för dig! Men den dagen kommer när den skadar sig och då måste man lösa det också 😐
 
Min sambo är konstant arg på att jag spenderar så mycket tid och pengar på hästen, istället för hemmet/hunden/bebisen och sambon, så jag har dubbelt dåligt samvete. Både mot sambon och hästen. Nu är hästen inte så mkt problem, för det är en unghäst som går på lösdrift så jag kan komma dit 1-2 dagar i veckan även om jag hellre varit där mkt oftare...

Så, det beror på vad du står ut med rent känslomässigt och samvetesmässigt...
Nej men åh. Så får det ju inte gå till i ett förhållande:cry:
 
Min sambo är konstant arg på att jag spenderar så mycket tid och pengar på hästen, istället för hemmet/hunden/bebisen och sambon, så jag har dubbelt dåligt samvete. Både mot sambon och hästen. Nu är hästen inte så mkt problem, för det är en unghäst som går på lösdrift så jag kan komma dit 1-2 dagar i veckan även om jag hellre varit där mkt oftare...

Så, det beror på vad du står ut med rent känslomässigt och samvetesmässigt...

Så du är hos hästen 1-2 dagar i veckan bara och sambon gnäller?
Du ska inte ha det MINSTA dåligt samvete gentemot din sambo i allafall. Har sambon inget eget intresse som han ägnar sig åt och kan förstå att du vill ägna dig åt ditt?
 
Så du är hos hästen 1-2 dagar i veckan bara och sambon gnäller?
Du ska inte ha det MINSTA dåligt samvete gentemot din sambo i allafall. Har sambon inget eget intresse som han ägnar sig åt och kan förstå att du vill ägna dig åt ditt?

Japp, ca 1-2 h ungefär 1-2 dagar i veckan. Ibland om jag hinner 3 dagar fast kortare tid. Min sambo har inget tidskrävande intresse, utan den tiden jag är borta tycker hen att jag borde vara hemma och städa (eftersom jag städar för lite).
 
Japp, ca 1-2 h ungefär 1-2 dagar i veckan. Ibland om jag hinner 3 dagar fast kortare tid. Min sambo har inget tidskrävande intresse, utan den tiden jag är borta tycker hen att jag borde vara hemma och städa (eftersom jag städar för lite).
Men vad ledsen jag blir han tycker alltså inte du ska ha något intresse utan vara hemma och städa :confused:
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga men det känns superfel det här
 
Men snälla du, vad är det för en typ? I all välmening och utan att vara dryg: varför är du kvar med en sådan partner? :(

Jag förstår min sambo faktiskt på många sätt. När jag skaffade häst så betydde det att vi inte kunde åka på semester i samma utsträckning, och att jag inte kan spara till nästa hus, och att jag har lite mindre tid till städning och annat. Detta var min dröm, och jag fick trots allt detta skaffa häst. Jag tror det kommer bli bättre i framtiden, det har varit en tid som varit lite påfrestande nu pga många andra anledningar.
 
Jag förstår min sambo faktiskt på många sätt. När jag skaffade häst så betydde det att vi inte kunde åka på semester i samma utsträckning, och att jag inte kan spara till nästa hus, och att jag har lite mindre tid till städning och annat. Detta var min dröm, och jag fick trots allt detta skaffa häst. Jag tror det kommer bli bättre i framtiden, det har varit en tid som varit lite påfrestande nu pga många andra anledningar.

Fick skaffa häst?
För mig låter formuleringen konstig, som om han skulle ha rätt att bestämma över dig.
 
Jag förstår min sambo faktiskt på många sätt. När jag skaffade häst så betydde det att vi inte kunde åka på semester i samma utsträckning, och att jag inte kan spara till nästa hus, och att jag har lite mindre tid till städning och annat. Detta var min dröm, och jag fick trots allt detta skaffa häst. Jag tror det kommer bli bättre i framtiden, det har varit en tid som varit lite påfrestande nu pga många andra anledningar.
Påminner om när min kompis var tillsammans med sitt ex. Hon sålde sin enduro och ville skaffa häst igen. Men det fick hon inte. Det tar för mycket tid och det kostar pengar. Men han fortsatte glatt att köra och åka landet runt för att tävla. Då fick det kosta. Men han fick ju bestämma sånt för han tjänade mer :banghead: idag har hon insett hur styrd hon var och hur idiotiskt dom resonerade
 
Jag förstår min sambo faktiskt på många sätt. När jag skaffade häst så betydde det att vi inte kunde åka på semester i samma utsträckning, och att jag inte kan spara till nästa hus, och att jag har lite mindre tid till städning och annat. Detta var min dröm, och jag fick trots allt detta skaffa häst. Jag tror det kommer bli bättre i framtiden, det har varit en tid som varit lite påfrestande nu pga många andra anledningar.
Men hur kommer det bli bättre i framtiden när hästen kräver mer tid om du ska rida den eller ska den gå på lösdrift och du fortsätta att vara där bara två gånger i veckan?
 
Jag förstår min sambo faktiskt på många sätt. När jag skaffade häst så betydde det att vi inte kunde åka på semester i samma utsträckning, och att jag inte kan spara till nästa hus, och att jag har lite mindre tid till städning och annat. Detta var min dröm, och jag fick trots allt detta skaffa häst. Jag tror det kommer bli bättre i framtiden, det har varit en tid som varit lite påfrestande nu pga många andra anledningar.

FICK?!? Du får ursäkta, men jag blir vansinnigt arg när jag läser detta. Som om du vore ett barn som måste springa och be dina föräldrar om lov! Och du borde alltså vara hemma och städa istället för att vara hos din häst?!? Tycker du verkligen att det är okej att din sambo tar sig friheten att ha den åsikten om dig? Du är ju inte ens ofta eller länge hos din häst! Jag hade i din sits inte klarat av att ha någon större förståelse för sambon, faktiskt!
 
Jag är så sugen på att köpa häst igen efter flera års uppehåll pga graviditet och barn. Men jag är så kluven på om jag tar på mig för mycket och det bara blir stress och ständigt dåligt samvete istället för en underbar hobby och andningshål i vardagen.
Någon som har haft liknande tankar? Hur har ni resonerat?

Jag kommer isåfall ha hästen inackorderad och funderar på helinackordering ett tag (även om jag föredrar att göra sysslorna själv) så att jag kan fokusera på ridningen och spara tid då jag 4 dagar i veckan kommer åka ut på kvällstid runt kl 18.30
En bra lösdrift har jag också i tankarna.
Funderar på medryttarr också två dagar i veckan också.

Kommer jag bara ha ständigt dåligt samvete mot familjen och hästen?

Skulle gärna höra tankar från er andra med familj och inackorderad häst.

Jag är så kluven!!
Nu såg jag att du ville ha tankar från de som är inackorderade men kanske kan svara ändå.

Jag har hästarna hemma utan inhyrda, så jag kan styra allting till min egna kalender och vardag.

Att vara helinackorderad skulle nog vara en smart idé att börja med och utgå ifrån. Då kan man fortfarande ha utrymme att vara mer flexibel tänker jag?
Det lär väl inte vara nåt bekymmer om man vill mocka eller göra nåt annat nån dag ändå?

Jag jobbar även heltid och har två småbarn. Jag har dåligt samvete för lite allt möjligt jag inte hinner med sol jag vill.
Med heltidsjobb, småbarn och gård och hästar. men det är även delar jag behöver ha i mitt liv sas.
Hästarna skulle jag aldrig överge så jag (vi) pusslar. Och pusslar.
Däremot prioriterar jag inte ridning/träning på samma sätt längre utan har väl hittat nån ,förhoppningsvis tillfällig, medelväg.
Har inte dåligt samvete att jag rider sent (barnen ska ju sova) eller går ut i stallet direkt efter jobbet (de har en pappa också) eller liknande.

Man måste ju få ha sitt också utan att det ska behöva sätta sej på samvetet ☺️
 
Jag känner igen mig SÅ mycket i det du skriver! Har två söner, en som fyller 3 och en som fyller 5 i år. Jag lade som du intresset på hyllan när första sonen föddes och har inte haft sedan dess. Jag har under tiden ridit lite sporadiskt, men inte känt att det riktigt samma sak. Ridningen och hästarna är, precis som du beskriver även mitt andningshål och har hela mitt liv varit en stor del av min identitet. Det finns inget som piggar upp och fyller på med så mycket energi! Jag har haft exakt samma tankar som dig, tänk om det tar mer energi än det ger och man alltid går med dåligt samvete?!
Jag pluggar heltid, har dessutom hund och hus som renoveras. MEN, till slut kände jag att jag måste kasta mig ut helt enkelt. Jag kan inte veta hur det blir om jag inte provat. Jag har nu hittat den perfekta hästen, trygg och cool och flyger inte i luften av vila några dagar. Jag har för tillfället inga ambitioner på träning eller tävling, utan nu får det bli skogsturer och trimma på banan på egen hand. Jag tänker att allt går bara man vill! Att jag pluggar gör mig ju rätt flexibel och jag kan hämta barnen tidigare på fsk så att jag sen kan vara i stallet kvällstid med gott samvete. Nu när vi går mot varmare och ljusare tider kan man dessutom ta stallet när barnen gått och lagt sig. Ska tilläggas att jag har en sambo som är helt med på tåget och stöttar mig o detta och vi bor på gård så jag kan ha hästarna hemma och på lösdrift och fri tillgång vilket underlättar massor! Skulle det bli svårt med tiden kan man alltid skaffa medryttare🙂 Hästen ska besiktigas i veckan och jag är SÅ förväntansfull!😍
 
Jag förstår min sambo faktiskt på många sätt. När jag skaffade häst så betydde det att vi inte kunde åka på semester i samma utsträckning, och att jag inte kan spara till nästa hus, och att jag har lite mindre tid till städning och annat. Detta var min dröm, och jag fick trots allt detta skaffa häst. Jag tror det kommer bli bättre i framtiden, det har varit en tid som varit lite påfrestande nu pga många andra anledningar.
Men fy nej så ska det inte vara. Ingen ska ge dig tillåtelse att skaffa din dröm. Och nej, det kommer inte bli mera tid över när hästen blir äldre om det är det som han stör sig på.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 226
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 978
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 477
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 235
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Flyga långt
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • The Eras tour Stockholm

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp