Häst och hund

Mia Svensson

Trådstartare
Hej jag har hästen inhyrd på en gård där det är en del problem med en som bor på gården. Personen har ett par hundar som är ute i trädgården till och från och som vid vissa gånger skäller när man rider förbi. Detta är ju ett problem eftersom de bor där och vill såklart kunna nyttja sin trädgård. Andra hästar u detta stall har inga problem med detta men min har det. Det finns en annan väg som går över en stubbåker men det känns inte ok att rida på det underlaget. Hur tänker man här?
 
Hej jag har hästen inhyrd på en gård där det är en del problem med en som bor på gården. Personen har ett par hundar som är ute i trädgården till och från och som vid vissa gånger skäller när man rider förbi. Detta är ju ett problem eftersom de bor där och vill såklart kunna nyttja sin trädgård. Andra hästar u detta stall har inga problem med detta men min har det. Det finns en annan väg som går över en stubbåker men det känns inte ok att rida på det underlaget. Hur tänker man här?

Man tränar hästen på att hantera det :)
 
Hej jag har hästen inhyrd på en gård där det är en del problem med en som bor på gården. Personen har ett par hundar som är ute i trädgården till och från och som vid vissa gånger skäller när man rider förbi. Detta är ju ett problem eftersom de bor där och vill såklart kunna nyttja sin trädgård. Andra hästar u detta stall har inga problem med detta men min har det. Det finns en annan väg som går över en stubbåker men det känns inte ok att rida på det underlaget. Hur tänker man här?
Om du får för markägaren hade jag ridit på stubben, för som du säger så bor de där och de får ha hundarna lösa på sin tomt. Är ni nyinflyttade? Kan du rida med några trygga hästar förbi så din lär sig att det inte är farligt när hundarna skäller?
 
Skällande och springande hundar är något som jag anser att hästar ska klara av.
Vad gör hästen och vad gör du?
Jag tänker att sånt kan bli svårt om hästägaren själv inte har hund och man stått i stall där hundar inte varit tillåtna.
I princip håller jag med om att det är sånt som måste tränas på, men det är inte alltid lätt att få till det, och få en hundägare till att låta hästen träna på ens hund. Det kan ju bli riskabelt för hunden om hästen blir aggressiv istället för rädd.
 
Jag tänker att sånt kan bli svårt om hästägaren själv inte har hund och man stått i stall där hundar inte varit tillåtna.
I princip håller jag med om att det är sånt som måste tränas på, men det är inte alltid lätt att få till det, och få en hundägare till att låta hästen träna på ens hund. Det kan ju bli riskabelt för hunden om hästen blir aggressiv istället för rädd.

Jag menar inte att låna hund och träna med. Att ha vara van vid att ha hundar omkring sig och gå förbi trädgårdar med skällande, lösa hundar är milsvid skillnad.
Det handlar mer om förtroendet mellan hästen och ryttaren.

Min häst har aldrig haft grisar omkring sig i stallet men trots det så kan han passera grisgården med öppen lösdrift med massa springande och skrikande grisar. Väldigt otäckt i början men med hjälp av tillit och positiv förstärkning har det fungerat jättebra. Nu bryr han sig inte alls.
Jag vill inte låta varken hundar, grisar, getter, får osv begränsa mig :)
 
Min häst vill inte gå förbi, börjar backa kan stegra om det blir illa. Personen med hundarna kallar in dom direkt r och då vänder hundarna. Men vad händer om det händer nått? Det är ju strikt hundägaransvar i Sverige även på inhägnad tomt. Men ska man kräva hundägaren på skadestånd om det händer nått? Är ju dåligt underlag på en åker och nu när det är blött ute så finns det ju risker att gå på en åker.
 
Min häst vill inte gå förbi, börjar backa kan stegra om det blir illa. Personen med hundarna kallar in dom direkt r och då vänder hundarna. Men vad händer om det händer nått? Det är ju strikt hundägaransvar i Sverige även på inhägnad tomt. Men ska man kräva hundägaren på skadestånd om det händer nått? Är ju dåligt underlag på en åker och nu när det är blött ute så finns det ju risker att gå på en åker.

Ja, det är strikt ägaransvar och det finns fallet med travhästen som blev skrämd av hundar.
Men du vet att hundarna är där och så länge de vara skäller/springer så tycker jag inte att du kan lasta hundägaren.
Träna din häst istället :)
 
Vi har en gård vi måste rida genom om vi vill rida den bästa rundan. Där finns grisar, drevrar(hundar) i en hundgård som skäller konstant, hästar som kommer springande oftast i full fart och ibland två lösa dalmatiner(hund). Enda vi klagat på är de lösa hundarna men hästarna har lärt sig passera dem också.
Det är liksom deras gård o vill de leva så kan inte vi som vill passera göra mer än vänja våra hästar :D

Vi rider även över järnvägsspår, under motorvägen mm
 
Min häst vill inte gå förbi, börjar backa kan stegra om det blir illa. Personen med hundarna kallar in dom direkt r och då vänder hundarna. Men vad händer om det händer nått? Det är ju strikt hundägaransvar i Sverige även på inhägnad tomt. Men ska man kräva hundägaren på skadestånd om det händer nått? Är ju dåligt underlag på en åker och nu när det är blött ute så finns det ju risker att gå på en åker.
Jag hade hoppat av hästen och gått med den förbi🤷‍♀️
 
Min häst vill inte gå förbi, börjar backa kan stegra om det blir illa. Personen med hundarna kallar in dom direkt r och då vänder hundarna. Men vad händer om det händer nått? Det är ju strikt hundägaransvar i Sverige även på inhägnad tomt. Men ska man kräva hundägaren på skadestånd om det händer nått? Är ju dåligt underlag på en åker och nu när det är blött ute så finns det ju risker att gå på en åker.
Jag hade bara suttit av i början. Och gått efter trygga hästar.

Var tvungen att rida förbi en öppen lösdrift med kor som var precis vid vägen och hage med kor på andra sidan. Trodde aldrig nånsin det skulle gå att rida förbi men efter några veckors träning kunde jag sitta på. Jättebra träning!
 
Min häst vill inte gå förbi, börjar backa kan stegra om det blir illa. Personen med hundarna kallar in dom direkt r och då vänder hundarna. Men vad händer om det händer nått? Det är ju strikt hundägaransvar i Sverige även på inhägnad tomt. Men ska man kräva hundägaren på skadestånd om det händer nått? Är ju dåligt underlag på en åker och nu när det är blött ute så finns det ju risker att gå på en åker.

Jag tror att ditt enda val är att träna på det. Sen om du måste lägga hela träningspass på att bara lära hästen att passera trädgården med de skällande hundarna då får du ta det. Du kommer ha stor nytta av det.
 
Hej jag har hästen inhyrd på en gård där det är en del problem med en som bor på gården. Personen har ett par hundar som är ute i trädgården till och från och som vid vissa gånger skäller när man rider förbi. Detta är ju ett problem eftersom de bor där och vill såklart kunna nyttja sin trädgård. Andra hästar u detta stall har inga problem med detta men min har det. Det finns en annan väg som går över en stubbåker men det känns inte ok att rida på det underlaget. Hur tänker man här?
Oavsett vad lagen säger om strikt hundägaransvar så tränar jag hästarna att tåla störning för min och hästens skull. För att vi inte ska bli skadade(eller andra om hästen kommer lös).
Du kan ju börja avsuttet och därefter då det funkar ta det uppsuttet sen.

Min nuvarande egen häst är en mycket reaktiv sak. Det var milt sagt spännande då vi första gången var hos våra tränare och tränade. De har utebana som ligger mellan hagar, hönsgård och hus. Hönsen går lösa dagtid och kan ibland irra in på banan och flaxa och kuckelikura. Hästarna i hagarna kan få spunk. Och det fanns 2 stora Cane Corso(hundar) och en liten Papillon som kunde komma i full fart runt husknuten bredvid banan eller genom häcken bredvid. Och skälla etc.
Jättebra miljöträning!
Något år på SM-finalen i dressyr för YR så leddes flera hästar med ryttare iom att de annars inte gick att kontrollera.
En av tränarnas elever värmde upp på en hand på alla 3 hästar och under hennes tävlingsritt på ena hästen lyckades en unge som satt bredvid banan smälla en ballong. Hennes häst var van vid livet på tränarnas gård och rörde inte en fena.

Både för allas hälsa och prestation så är det klokt att ta tag i något sådant. Vet du inte hur finns problemlösare för träningshjälp. :)
 
Jag tror inte du kan skylla på hundägaren ifall något händer eftersom du visste att hundarna finns där, att hundarna skäller, och ändå väljer du att rida förbi, då tror jag ansvaret om din häst blir skadad ligger på dig.

Däremot är det ju ett ypperligt tillfälle att träna hästen på att tåla skällande hundar i en trädgård.
 
När jag fick hem min häst var han livrädd för hundar, kossor, grisar, får osv. Det var tufft i början eftersom jag stod inackorderad på en gård med alla dessa djurslag, men han vande sig rätt fort. I början vände han och skenade, men med mycket träning och tålamod så gick han snart förbi på långa tyglar utan problem. Jag tycker att du ska ta hjälp av någon som är duktig på att hantera hästar om du har svårt att klara av situationen själv. I mitt fall räckte det att jag satt av och ledde honom om han blev rädd, det var liksom inte lönt att försöka fortsätta uppsuttet när han fick fullständig panik. Sedan tränade vi mycket från marken i grimma och grimskaft med att dels lyssna på och följa mig och dels att gå förbi de läskiga djuren. Jag tror inte man ska göra en för stor grej av det, försök att bara gå förbi och avdramatisera situationen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon annan som varit med om samma problem? Bor på en stor gård med cirka 200 kor. Därmed är det MYCKET kodynga, diverse pellets...
Svar
10
· Visningar
790
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 963
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 113
Senast: Acto
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
699
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp