Häst och ryttare överviktiga. Tips på träning tillsammans

DeDen

Trådstartare
Hej.
Jag har precis köpt en ponny som är överviktig. Kanske till och med lite fet. Och har inte full kondition då han blivit mycket ståendes pga att han kan vara jobbig att rida och tycker det är sjukt tråkigt att göra saker som är jobbiga tex gå ordentligt på banan då han gärna protesterar. Men tycker han något är roligt så gör han det väldigt snällt.
Jag är också lite överviktig och skulle inte alls skada att få lite bättre kondition och vi skulle båda behöva gå ner i vikt.

Är det någon som har tips på träning som jag kan göra tillsammans med min ponny som gör att vi båda får jobba och bli av med extrakilon och få upp konditionen utan att han tycker det blir tråkigt och drar iväg i bocksprång?
Jag vet redan att han ska banta men det räcker ju inte för att bygga upp muskler och kondition också ☺
 
Ut och promenera eller tömköra i kuperad terräng.

När ni går på plant underlag kan du jogga vissa bitar medan ponnyn travar, förutsatt att du känner att du har kontroll nog för det, beror ju lite på hur väluppfostrad ponnyn är.

Longera över markbommar.
 
Det är rätt så trevligt att promenera med häst faktiskt om hästen är promenadvänlig. Att promenera i kuperad terräng är riktigt jobbigt och borde leda till att åtminstone några kilon stannar i skogen
 
Cykla med hästen! Faktiskt väldigt kul och bra träning om hästen travar och du håller jämn fart med den! Har du dessutom tillgång till bra, lågtrafikerade grusvägar är ju detta toppen! Glöm inte hjälm o handskar!
 
Jag brukade springa med pensionärsponnyn på ridskolan en gång i veckan, det gav faktiskt rätt bra resultat! Han blev piggare, gladare och mindre rund. Vi sprang tillsammans kanske 5-6 kilometer och sedan hoppade jag ibland upp barbacka så red vi tillbaka, han fick en fantastisk bjudning efter springturen :)
Själv hade jag så roligt medan jag sprang med honom och såg hur glad han var att jag nästan helt glömde att jag blev trött och ville stanna (jag var extremt ur form då) så det blev win win :up:
 
Hej.
Jag har precis köpt en ponny som är överviktig. Kanske till och med lite fet. Och har inte full kondition då han blivit mycket ståendes pga att han kan vara jobbig att rida och tycker det är sjukt tråkigt att göra saker som är jobbiga tex gå ordentligt på banan då han gärna protesterar. Men tycker han något är roligt så gör han det väldigt snällt.
Jag är också lite överviktig och skulle inte alls skada att få lite bättre kondition och vi skulle båda behöva gå ner i vikt.

Är det någon som har tips på träning som jag kan göra tillsammans med min ponny som gör att vi båda får jobba och bli av med extrakilon och få upp konditionen utan att han tycker det blir tråkigt och drar iväg i bocksprång?
Jag vet redan att han ska banta men det räcker ju inte för att bygga upp muskler och kondition också ☺

Tömkörning i skogen!!
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Tömkör i alla gångarter .

Cykla ger ju knappt ingen motion alls med häst (eller hund) vid sidan, annat än då att det självklart är hälsosamt i sak med lite rörelse.
Men man bara ”cruisar”, dvs blir aldrig ansträngande konditionsmässigt för en.
 
Jag promenerar och tömkör min shettis. Utöver det rids han någon gång i veckan av ett grannbarn, men det blir inga direkta krav när hon rider även om det är bra att någon gör det. Har även provat att jogga med den större ponnyn, men hon blev så på att jag inte kunde bromsa henne (det var inte riktigt meningen att vi skulle springa från början, vi flydde mer från insekterna). Men funderar på att prova med lilleman också, hans korta ben passar mer min egen konditionsnivå just nu.
 
Hej.
Jag har precis köpt en ponny som är överviktig. Kanske till och med lite fet. Och har inte full kondition då han blivit mycket ståendes pga att han kan vara jobbig att rida och tycker det är sjukt tråkigt att göra saker som är jobbiga tex gå ordentligt på banan då han gärna protesterar. Men tycker han något är roligt så gör han det väldigt snällt.
Jag är också lite överviktig och skulle inte alls skada att få lite bättre kondition och vi skulle båda behöva gå ner i vikt.

Är det någon som har tips på träning som jag kan göra tillsammans med min ponny som gör att vi båda får jobba och bli av med extrakilon och få upp konditionen utan att han tycker det blir tråkigt och drar iväg i bocksprång?
Jag vet redan att han ska banta men det räcker ju inte för att bygga upp muskler och kondition också ☺
I vilken kondition är du? Skritt både bygger och stärker. Särskilt kuperat landskap ger enormt bra träning för både dig och hästen så ut och gå är mitt tips. I skogen eller på mindre grusväg kvittar nu i början, huvudsaken är att ni rör på er och ju mer och brantare uppförsbackar desto bättre träning. Var lite försiktig med branta nedförsbackar i början, det sliter endel om inte hästen bär sig korrekt. Du lägger upp träningspassen utefter hur mycket du rört dig tidigare. Rör du dig 6000 steg/dag annars så satsa på det dubbla som mål inom en månad och utöka sedan. Det är ofarligt med träningsvärk men träningsvärk sätter ned motivationen så undvik det för både dig och din häst. Att komma ut och skritta skapar både framåtbjudning, glädje och tränar ert samspel. Ni lär känna varandra och du lär dig vad hästen reagerar på och vad ni därmed behöver träna lite extra på.

Lycka till!
 
Vi tömkör mycket ute, en så underskattad motionsform. Så jag röstar för tömkörning, framförallt i kuperad skog. Härlig motionsform för både häst och människa. Min fungerar också att jogga med (både på töm och för hand), men då får jag springa på ganska bra.... minst sagt men jag kan tycka att det är roligt! Men vi tömkör nog ute i alla fall 2-3 gånger i veckan men det är för att jag själv inte tycker kusen är helt kul att rida ut på. Både han och jag är tryggare på töm än uppsuttet. Vi varierar längd och är ofta ute i över 1,5 timme, skritt långa sträckor är ju väldigt underskattat för konditionen. Speciellt om man ser till att hästen skrittar på i en aktiv skritt genom kroppen :)
 
Tack för alla bra tips. Även om jag inte svarat så har jag läst och tagit till mig alla. Då jag inte haft tömkörningsutrustning så har vi varvat promenader, joggingrundor och ridning i skog i lugnt tempo.
Jag har tappat 5 kilo och ponnyn är fortfarande tjock men inte lika tjock och har fått tillräckligt med kondition och muskler så vi kan galoppera några steg ibland 😊
Tar gärna emot om någon har mer tips för att bygga hans kondis och muskler 😊
 
Hej, så kul det har gått så bra.

Det var en tid sedan du skrev, men är en så kul tråd så var tvungen å svara :)

Dels så känner jag, skynda långsamt, ligament och senor tar längre tid att bygga upp än muskler. Som du märkt så ser du synliga resultat snabbt nu i början (grattis!), detta ger ju en hel del god motivation :) Risken för skador finns dock, så var noga med återhämtning och ha nån vilodag för er ibland. Allt eftersom tiden går kanske inte resultaten blir lika märkbara som i början, då är det viktigt att inte tappa motivationen, att variera träningen kan vara bra för att motverka detta.

Det du enkelt kan göra är att du fortsätter med detsamma som du redan gjort, men öka intesiteten på det ni gör, dvs mer backar, längre intervaller och bara längre pass/gång. Gå mkt, det förbränner och bygger både för dig och hästen. Se till att gå olika vägar, kanske ha lite musik på när ni är ute och busa lite tillsammans, kanske hoppa över nån liten stock i skogen. Har du möjlighet för det kan du bygga nån liten hinderbana till er på en stig/ i en glänta med "slalom övningar", lite hinder och läskiga saker ni måste gå förbi på vägen. Du kan kanske slänga in lite ledarskapsövningar och toleransträning när ni är ute och går.

Andra övningar kan vara: longering över bommar/cavaletti, rida i vatten (om du har möjlighet för det) och jobba med lösgjordhet och böjning från marken, feks slänga in lite dressyrövningar i passen feks serpentiner, öppna och stora volter.

Var noga med att känna över kroppen på hästen feks så att bena känns fina, hästen ska inte "ömma nånstans" och både du och hästen kan ha gott av streching. Kanske du kan låna böcker på bibilioteket om hur man tränar hästen från marken, det finns mycket övningar man kan göra :)

E lite nyfiken på hur det har gått :)
 
Uppdateringen säger att det går bra för mig och min ponny. Ponnyn har tappat mycket vikt även om han fortfarande är tjock. Jag själv rör mig saktare neråt men det går åt rätt håll.
Det har blivit mycket promenader, montering och en del ridning mycket i skog och mark och nu senaste månaden börjat inne i ridhus lite. Det märks fortfarande att musklerna och konditionen inte är på topp än och det lär väl dröja ett tag till. Har precis börjat lägga in korta galopper i ridningen, i monteringen har han fått galoppera längre då han ofta behövt det för att busa av sig lite. men bara ett par steg i ridningen då han säger att det är lite jobbigt att bära sig själv och mig i galopp.
Har inte haft tillgång till tömkörnings utrustning så det har det inte blivit. Men som sagt, mycket promenader och ledarskapsövningar från marken har det blivit.
Kan tilläggas att denna ponnyn varit lite av en problemponny men idag är han som en annan häst. 😊
 
Uppdateringen säger att det går bra för mig och min ponny. Ponnyn har tappat mycket vikt även om han fortfarande är tjock. Jag själv rör mig saktare neråt men det går åt rätt håll.
Det har blivit mycket promenader, montering och en del ridning mycket i skog och mark och nu senaste månaden börjat inne i ridhus lite. Det märks fortfarande att musklerna och konditionen inte är på topp än och det lär väl dröja ett tag till. Har precis börjat lägga in korta galopper i ridningen, i monteringen har han fått galoppera längre då han ofta behövt det för att busa av sig lite. men bara ett par steg i ridningen då han säger att det är lite jobbigt att bära sig själv och mig i galopp.
Har inte haft tillgång till tömkörnings utrustning så det har det inte blivit. Men som sagt, mycket promenader och ledarskapsövningar från marken har det blivit.
Kan tilläggas att denna ponnyn varit lite av en problemponny men idag är han som en annan häst. 😊

Varför rider du på hästen om den är i så dålig kondition och du är överviktig?

Du skulle kört med BARA promenader tills ni båda gått av er, era kg!

Och vad är montering?

Samt att du kan ju ta hästen till tränare som tömkör?
 
Varför rider du på hästen om den är i så dålig kondition och du är överviktig?

Du skulle kört med BARA promenader tills ni båda gått av er, era kg!

Och vad är montering?

Samt att du kan ju ta hästen till tränare som tömkör?
Longering. Och när jag säger att jag är överviktig så är det för min hälsa, inte att jag väger flera hundra kilo.
Och ja jag kommer åka till tränare senare men tyvärr har jag inte råd just nu. Speciellt inte att betala en tränare bara för att jag behöver utrustning för tömkörning.
Och självklart red jag ju inte i början när han vi var som störst utan det började jag ju smått med senare. Han har ju varit hos mig i några månader nu och han är inte alls i lika dålig kondition som han varit.
 
Longering. Och när jag säger att jag är överviktig så är det för min hälsa, inte att jag väger flera hundra kilo.
Och ja jag kommer åka till tränare senare men tyvärr har jag inte råd just nu. Speciellt inte att betala en tränare bara för att jag behöver utrustning för tömkörning.
Och självklart red jag ju inte i början när han vi var som störst utan det började jag ju smått med senare. Han har ju varit hos mig i några månader nu och han är inte alls i lika dålig kondition som han varit.
Longering är ingen bra motion då det sliter att springa på en volt, då är det bättre att du fortsätter med prommenaderna och där emellan släpper honom lös i ridhuset och låter honom springa av sig lite, löshoppa cavaletti eller jobba mycket med bommar så han får lyfta på benen kan ni göra tillsammans i ridhuset. :)
 
Longering är ingen bra motion då det sliter att springa på en volt, då är det bättre att du fortsätter med prommenaderna och där emellan släpper honom lös i ridhuset och låter honom springa av sig lite, löshoppa cavaletti eller jobba mycket med bommar så han får lyfta på benen kan ni göra tillsammans i ridhuset. :)

Longeringen fick jag göra då jag bara senaste 2 veckorna haft tillgång till ett ridhus och han är ibland hopplös att ha att göra med om han inte fått springa av sig lite vilket inte gick att göra i hagen.
Försöker jobba med bommar när jag har möjlighet nu.
 
Varför rider du på hästen om den är i så dålig kondition och du är överviktig?

Du skulle kört med BARA promenader tills ni båda gått av er, era kg!

Och vad är montering?

Samt att du kan ju ta hästen till tränare som tömkör?
Men du är ju själv överviktig utan att för den sakens skull vara för tung för en normalbyggd häst? Vad var tanken bakom detta inlägget egentligen?
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
702
Senast: Kristall10
·
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
11
· Visningar
550
Senast: Palermo
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp