häst omkull...

EG har nog inte gått omkull när jag har longerat.. Han får lite ryck ibland och tycker solkatter eller ngn spricka i väggen kan vara läbbigt och gör ett ryck bakåt och ser ut som att "vaddå, skulle ba testa om du va me!".. Däremot har han ingen större pejl på sina ben ö h t (snubbligaste fältävlanshästen någonsin!) och kan ibland göra riktiga frivolter i hagen, men då är det lika fort upp och iväg. Sår får man kolla sen, eller med kikare.. :eek: Sen har han den egenheten att när man släpper honom i ridhuset och han har en "bra" dag och bara tokbusar.. Halkar han i galoppen så blir han SKITSUR och sparkar som en dåre.. Ganska roande och se. Tur man har starka nerver.. :crazy:
 
Brukar hända ganska vingliga unghästar :crazy:
Speciellt om underlaget är antingen halt eller ofast.

De flesta ställer sig upp igen och fortsätter med det de höll på med innan i hopp om att ingen märkte hur klantiga de var :angel:

Viktigt är dock att kolla upp så att den inte fick sig en rejäl smäll och skevheter i skelettet som resultat.
 
Min häst gick också omkull en gång när jag longerade henne.
Hon var duktig och lydig först, men så bad jag henne galoppera och då fick hon lite fnatt och ville springa så fort hon bara kunde. Ridbanan var rätt ny och underlaget rätt löst, så hon gick omkull. Hon var så rar, hon såg alldeles förvånad ut och ställde sig sen upp och ville inte gå ifrån mig. Tror att hon nästan blev räddare än mig. :love:

/ Maris
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 060
Senast: Badger
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 929
Senast: mily
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Emma-pemma
·
Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
885
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp