häst omkull...

SweetPanther

Trådstartare
Min häst ville se vad som hände om hon skulle springa lite i galoppen medan jag longerade henne... hon gick omkull... atäller sig skräckslagen upp.. och fortsätter... inga problem... har ni varit med om nåt liknande?
 
Grymt dålig balans på hästen!?! För liten volt?

Det låter som en unghästgrej - eller fick hon tokryck och sprang som en idiot? :confused:
 
Min pålle halkade på snön i nära han busade lite i galoppen på stor volt idag..Satt sigg på sidan och sen upp lika fort igen!!Han vart lika chockad som jag men gjorde inte illa sig!

Kram Karin
 
Min häst har gjort samma sak ett antal ggr. I vanliga fall är hon den coolaste hästen som går i ett par skor men när det gäller longering blir hon som förbytt. Så fort jag tar upp henne i gallop får hon knäppryck och rusar tills hon faller. Nu för tiden longerar jag henne inte så mycket för det finns så mycket annat vi kan göra, men om jag gör det är jag extremt försiktig när jag ber om gångarts byte och använder aldrig pisk (hon blir förbannad bara hon hör ljudet). Övning ger ju dock färdighet så var bara försiktig så går det säkert bra i framtiden. Min häst har dock haft turen att aldrig skada sig i fallen.
 
Inte att hästen har gått omkull under longering... Broddar om det är gräs och på grus går det bara bra... Fast hon är ärtt cool, brallar inte springer bara foooort i traven och tar långa galopsprång i galoppen = dvs meningslös att longera så det har vi slutat med *ler*

Fast knasigaset omkullridningen jag vart med om märkte hästen knappt verkade det som *?* Han slängde sig från hyfsat snabb galopp in på en lerig stig. Hrmm... en äldre bestämd herre som visade vad han ville... dvs gå in på stigen... Han halkade iaf omkull (benen gled bara undan) och i nästa sekund står han upp igen och ska precis trava vidare in på stigen när jag landar med fötternma på marken (och med tyglarna i handen som tur var). Brydde sig verklifgen inte ett skit. Från och med att han hoppade av vägen så skulle han gå in på stigen och det rörde honom inte i ryggen att han halkade omkull på vägen dit *knasboll!*
 
Jag kommer ihåg en lite komisk grej som hände när ägaren longerade min fd sköthäst.. Jag kom och gick med min andra skötpålla, och sköthästen som blev longerad var lite "vild" för dagen.. och skulle visa upp sig att han var pigg o busig, detta var i galoppen då.. och så gick han omkull!! Och lika snabbt upp igen o fortsatte galoppera, dock inte med lika mkt kaxighet! :cool:
 
Så länge som hästen reagerade som hon gjorde när hon gick omkull är det ok anser jag.

Själv så har jag haft en häst som INTE blev vad du beskriver som "skräckslagen" över att gå omkull! Och det var en ruggig häst helt utan självbevarelsedrift! :crazy:

Dock tror jag aldrig att en häst jag longerat gått omkull? Men du kanske var på ett underlag där hästen trodde det inte var halt?
Så kan ju hästar missa precis som människor.
 
Mitt 4åriga sto brukar bralla loss ordentligt ute i hagen, och det har hänt flera gånger faktiskt att hon har druttat omkull när hon har skuttat och fällt sigsjälv :eek: :crazy:
Hon snubblar på sina egna ben när hon springer som en tok samtidigt som hon hoppar rätt i luften...
 
Min lilla pålle gjorde samma sak förra gången jag longerade (alltså plötsligt börja springa och ta fart och svänga in mot mig), och då fick hon en reaktion av mig... (hon "vann" på nåt sätt, verkar det som) så hon ville väl testa det den här gången... för att få min reaktion... (vi var i ett ridhus, och underlaget var inte fruset) hon blev helt paff när hon tog fart och sen så halkade hon på nåt sätt och gick omkull.... Hon har gått omkull nån gång tidigare i hagen, för hon är lite sne i bäckenet, men denna gången verkade det inte ha påverkats, för hon känns normal i båda varven, alla gångarter. Och hon fick inga men... har kollat det 20 gånger sen i onsdags när det hände...
 
Min pålle får oxå dårryck ganska ofta vid longering...men jag fick tipset att longera med dubbla linor. Dvs en på var sida.För oss funkar det väldigt bra. Var lite knpigt i början innan man kom på tekniken. fördelen med detta är att man kan hålla kontakt på yttersidan och få hästen att jobba jämnare på volten. Det är däremot väldigt viktigt att man är mjuk och stadig i handen!
 
näe inte riktigt. Du står ju fortfarande i mitten, å så har du en lina på insidan å en på utsidan. Vilket gör, tycker jag iaf, får bättre kontroll över hästens yttersida.
 
Min mästertravare tyckte att det här med longering var långt under hans värdighet och när jag tog upp honom i trav så sprang han och kastade med huvudet rätt bra.

När jag sedan skulle ha honom till att sakta av så brallade han iväg och ville inte lyssna. Precis i samma ögonblick som jag höjde rösten och "ryade" till så dånar hästen i backen med ett brak... Snacka om tajming! :D Till saken hör att han gjorde sitt magplask i en stor vattenpöl.

Resten av det träningspasset lyssnade han MYCKET noga på vad jag sa, syntes på honom att han gav mej skulden för fallet. Hejdlöst vad jag fnissade!

Jenny
 
hihi jag skulle släppa min Bponny i sommarhagen (för några år sedan) han kom en m sedan halkade han i leran o gled två meter liggandes... reser sig snabbt upp och börjar bralla o springa som en tok varpå han faller igen men denna gången reser han sig inte upp han börjar rulla sig med en så osyldig min så.
 
Jaa. Samma sak har hänt med mitt nf-sto.
Gick om kull vid longering, på en isfläck
Reste sig upp, sprang några varv till, o halkade igen...
 
Förra hästen gick omkull när vi släppte honom i ridhuset en kväll. Han tog i ända "från tårna" och sprang så fort han kunde. Han vänder över banan och ramlar på rumpan. Vänder sig om , tittar på oss förvånat, reser sig och fortsätter springa. Dock lite mer försiktigt.... :rofl:
(Nej då, vi kikade noga. Inga skador..)
 
Min hast har ocksa gatt omkull ett flertal ganger vid bade longering och loshoppning. Min sladdar oftast med baken och lagger sig raklang, reser sig upp och fortsatter.

Om din hast har valdigt smal bringa (frambenen sitter tatt ihop) sa har den ocksa av naturen dalig balans. Kolla ocksa underlaget dar hasten halkade, kan vara en kal betongflack eller liknande. Ar det ung hast sa se till att inte longera pa ojamnt underlag och hall volten sa stor som mojligt.
 
Jo! Men olika mäniskor kallar det olika.

Dubbellongering kallas det av en del och tömkörning på volt
av andra, Det är bara att bestämma själv vad man vill kalla
det.
 
Jepp!
Gick omkull på framknäna visserligen.Ställde sig upp och såg ut som ett fån.
Jag fortsatte aldrig att longera,blev jäkligt rädd själv.
 
Om jag varit med att de går omkull eller att de bara blir lite förskräckta och sen ruskar av sig det?


Att hon blev lite förskräckt och sen (antagligen) kom fram till at hon inte dog av det hela är ju bara positivt (även om man aldrig ska sträva efter att få omkull hästen).

Allt beror ju på hur människan reagerar, får man själv panik i en sån situation blir hästen mer stressad än om man tar det lugnt. Det beror ju på att man säger åt hästen att det inte var så farligt att den gick omkull, att den överlevde det hela. Och ofta så funderar hästen igenom det, kommer på att det nog är dumt att reca iväg på det där sättet men att den överlevde det iallafall, fast dumt att prova igen!
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 048
Senast: Badger
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 924
Senast: mily
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Emma-pemma
·
Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
885
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp