Häst på avbetalning

Sv: Häst på avbetalning

kl *

Om man lånar ut en ponny på prov i 2 månader, skriver köpekvitto på 7000 .Bestämmer att betala på avbetalning, får 2200 med lovord om att dem andra pengarna kommer snart och att dem ska höra av sig snart. Tyvärr skrevs ingen tidsgräns om hur lång tid det fick ta :cool: 3 månader efter första avbetalningen ringer och pratar vänligt och säger" när kan vi få resterande pengar?". Dem säger då " ska höra med maken men vi fick en fuktskada nyligen på badrummet så det är lite knapert. förklarar att " fått en stor räkning som jag måste ha pengar till". dem säger då" jo förstår det men ska se om det funkar att få ihop lite pengar till dig".

Vad är rätt i denna situation?

kan man kräva att få tillbaka ponnyn ?
hur lång tid får det max gå?

köpekvittot är skrivet , inga papper mer än vaccinationspapper har ponnyn.


(inte min ponny)
 
Sv: Häst på avbetalning

Finns det något äganderättsförbehåll inskrivet i kontraktet?

Annars är den bästa vägen att skriva faktura på resterande belopp (eventuellt inkl. ränta) och skicka. Skriv också att ärendet lämnas till KFM om inte inbetalning registrerats senast xx-xx-xx.
 
Sv: Häst på avbetalning

äganderättsförbehåll? vad e det? att dem är ägarna nu?



så skicka räkning , dem är trevliga men ena personen är arbetslös när dem tog hästen på prov hade dem pengarna för hela summan men nu hade dem inte det och då belv det bestämt avbetalning.
 
Sv: Häst på avbetalning

Normalt skriver man in äganderättsförbehåll i kontrakt, t ex "Hästen förblir säljaren egendom till dess full betalning erlagts". Då har man ju som säljare rätt att ta tillbaka hästen om betalning inte inkommer (även om det inte alltid är helt lätt att driva igenom detta heller).

Börja med att ringa dem, säg som det är. Nu MÅSTE de betala om de vill ha hästen, annars får de lämna tillbaka den. Några pengar tycker jag inte ska betalas tillbaka i så fall, men ge dem en deadline (inte allt för långt bort, då har de chans att flytta hästen eller på annat sätt försvåra för dig att ta nästa steg).
 
Sv: Häst på avbetalning

okej. jag ska kolla om dem skrivit något sådant. dem har ju blivit realtivt bra vänner så det känns väldig omoraliskt att ta tillbaka ponnyn när den är älskad av en 4 åring och sköts om bra och så. svårt läge för min kompis men ska berätta lite och prata med henne
 
Sv: Häst på avbetalning

Personligen tycker jag det känns väldigt omoraliskt att inte betala för en häst som man har tillgång till och som man som köpare är väldigt förtjust i. Är man kompisar skiter man väl inte i att betala?!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har skrivit på kontrakt på en hyresrätt och ska nu sälja min bostadsrätt. Jag har två uppskjutna reavinstbeskattningar från tidigare...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 403
Senast: Dentaku
·
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 045
Senast: Smedholt
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 820
Ekonomi & Juridik Prutar ni när ni köper häst? När gör ni det i så fall? Innan eller efter besiktningen? Hur lägger ni fram det? Jag är jättedålig på...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
11 211
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp