Häst på avbetalning

B

**BORTTAGEN**

För en tid sedan "sålde" jag min häst på avbetalning, nu när köparen har betalat av ca hälften ringer hon och säger att hon måste sälja hästen eftersom hennes verkasmhet går så dåligt. Får hon verkligen göra så?? Är inte hästen min tills dess att fullbetalning är gjord? Vi har skrivit i kontraktet att om betalning uteblir återgår hästen till mig och jag behåller de ev inbetalda pengarna. Jisses sicken soppa. Dessutom har köparen erbjudit mig att "köpa tillbaka" hästen för något under det hon betalat till mig.... Vad göra??? :cry:
 
Vi har skrivit i kontraktet att om betalning uteblir återgår hästen till mig och jag behåller de ev inbetalda pengarna.

Jamen där har du ju svaret. Har ni kommit överens om detta och skrivit in det i kontraktet så är det som gäller.
 
Du har ju klart och tydligt i kontraktet skrivit vad som gäller. Säg att du vill ta hem hästen, blir det problem kontakta en advokat för rådgivning!!
 
Hon kan inte sälja en häst hon inte äger. Varken till dig eller till någon annan. Det är din häst tills den är fullt betald.
 
Kontakta en advokat!

Eftersom ditt kontrakt är vattentätt...så bör det vara mycket enkelt för dej att få hem din häst igen.

Det finns ett flertal juridiska ombud att kontakta...kolla tex i Ridsport.Rådgivning brukar ofta vara gratis(fråga!)fram tills dess man hamnar i rätten(om man nu kommer så långt...ibland räcker det med några fagra brev ifrån advokaten för att den andre parten ska ge med sej).

Lycka till!
 
Tack för alla svar. Nu skall jag se till och ringa en advokat, tänkte testa med herrn som har utformat kontraktet som vi har använt oss av (+ att vi har gjort tillägg gällande avbetalningen). En stor ros till alla er som svarat, tack!
 
Skriv och berätta vad du får för svar! Självklart ska du ta noga reda på vad som gäller rent juridiskt.

Men så länge betalningarna skett i tid kan du förstås inte bara hämta hem hästen! Köparen har fortfarande möjlighet att betala enligt kontraktet. Dessutom tror jag det är möjligt att lösa hästen direkt med återstående skuld. Köparen kan inte sälja hästen eftersom det finns ett ägarförbehåll. Men det kan inte du heller, eftersom den redan är såld! Jag tycker köparen verkar ha kommit med ett rimligt erbjudande (om hästen är i samma skick som när du sålde den) och vill du inte ha tillbaka den får ni väl försöka att tillsammans komma överens villkoren för att den ska säljas vidare.
 
Det är inte rimligt. I så fall ska köparen (dvs hon som har hästen nu) först betala hela sunnan till säljaren och därefter erbjuda henne att köpa tillbaka hästen. Om hon bara fortsätter betala kan hon naturligtvis göra så, men inte annars. Bryter hon betalningen (vilket hon tydligen vill) så har hon ingen möjlighet att få tillbaka några pengar. Att få köpa en häst på avbetalning är generöst av säljaren och den här regeln med att behålla pengarna om köparen slutar betala är "priset" för det.

Köparen har haft häst några månader, säljaren måste annonsera ut hästen på nytt osv hon måste dessutom ev ta hem en häst hon inte räknat med att få hem eftersom den ju är såld.

Det hela går ju att kringå om köparen vill och är lite smidig. Om hon hittar en ny köpare och lyckas få loss tillräckligt med kontanter så hon kan köpa loss hästen och sälja den vidare direkt. Men det är köparens och den nya köparens affär, inte säljarens. Säljaren ska antingen ha resten av pengarna eller hästen tillbaka.

Jag tycker det är ganska fräckt att erbjuda säljaren att köpa tillbaka sin egen häst för hennes egna pengar.
 
Nu har jag talat med en advokat. Denne säger precis som flera redan skrivit att hon inte får sälja hästen eftersom den är min tills dess full betalning är gjord. Så länge hon betalar så åker jag ju naturligtvis inte och hämtar hästen, då bryter jag ju mot vårt skrivna kontrakt, men om hon slutar betala har jag ju rätt att hämta hem hästen. När jag talade med köparen här om dagen var det panik med att sälja hästen, skall ta och försöka få tag på henne och medddela henne att hon inte får sälja hästen eftersom det inte är hennes ännu. Advokaten tyckte att det var bäst om vi gemensamt försökte hitta en ny köpare. Frågan är ju bara vad som händer om man inte får ut det för hästen som hon har kvar att betala??? Hmm... jag får nog ringa till advokaten igen.
 
jag håller med dig. hästen är såld till köparen för det pris hon kostade. säljaren var snäll nog att ställa upp på ett avbetalningsprogram. säljaren har säkert varken ekonomi eller lust att ta tillbaka sin sålda häst, även om det handlar om att betala en mindre summa än de pengar hon fått i köpeskiling. antagligen har säljaren redan investerat dessa pengar på annat håll. kan inte köparen fullfölja köpet kan man se avbetalningarna som en hemskt dyr hyra...

sen kan man kanske moraliskt tycka att de borde kunna möta någonstans på vägen så att säljaren kan få en liten peng tillbaka trots allt, kanske efter att hästen sålts vidare. men köparen har ingen som helst skyldighet till det. köparen har ju faktiskt godkänt vilkoren i avtalet och försökte nog göra en rövare när hon erbjöd säljaren att köpta tillbaka.

köparen har helt enkelt gjort en dålig affär och försökt köpa något hon inte har råd med. dum får lida.
 
Nu har jag talat med ännu en advokat, denna säger samma som den förra. Han sade också att om hästen skall säljas vidare och man inte får ut det som jag och köparen kommit överens om så gäller ändå den summan som vi kom överens om. Alltså är det så att köparen hur som helst är skyldig att betala mig den summan som jag sålde hästen till henne för. Nu återstår bara att ta kontakt med köparen igen och meddela läget. Pust...
 
hoho. jag har verkligen lyckats snurra till det där inlägget. i andra stycket ska 'köparen' och 'säljaren' byta plats... :)

dvs Cach ska har inga skyldigheter att köpa tillbaka sin häst. den är fortfarande hennes tills sista öret är betalt. och även om det vore smidigt om Cach och hennes köpare kunde sälja hästen på ett sådant sätt att Cach får alla sina kontrakterade pengar och köparen också kan få en liten peng så är det inget Cach måste ställa upp på. men nu har ju Cach kontaktat advokater och fått allt svart på vitt så... :)

Cach, hoppas det löser sig på ett bra sätt så att alla parter blir nöjda och glada! :)
 
Det var väldigt svårt att få köparen att förstå att hästen inte är hennes förrän hon betalat den. Jag hänvisade till det kontrakt hon skrivit på. Känns som om att detta kan bli en förfärlig soppa....
 
Men det behöver ju inte bli en soppa.
Om köparen får sälja hästen vidare får ju hon/han in pengar och kan då betala till säljaren. Givetvis skall säljaren ha vartenda öre som denne sålde hästen för. Att köparen har gjort en dålig affär är ju dennes sak.

Men i början av inläggen låter det som att säljaren inte vill att köparen skall sälja hästen vidare. Har jag förstått det rätt??? I så fall känns det som att säljaren verkligen sätter köparen i en tuff situation.

Åsa
 
för det första är det inte säljaren som satt köparen i en tuff situation, utan köparen själv som skrivit på ett sådant avtal.

men det verkar ju på Cach som de ska försöka få till en gemensam försäljning av hästen. även om Cach verkar tveka på att det går att få ut så mycket för hästen att det ens skulle täcka det som är kvar för köparen att betala Cach...
 
För att allt ska gå rätt till och alla pengar och ägarbevis ska bytas i rätt ordning så att säga så måste säljaren först få pengar och lämna papperna till köpare 1 så att den kan sälja vidare till köpare 2. Annars kan det bli en förfärlig soppa där köpare 1 behåller pengarna, köpare 2 har en häst och säljaren har papperna på denna. se till att allt görs i rätt ordning!
 
Usch, det är jobbigt när det blir tjaffs. Men som tur är så har du ju ett kontrakt :)
Så köparen måste först betala dig innan hon kan sälja hästen vidare. Har du inget registreringsbevis/ägarbevis el liknande så att du kan påpeka att hon inte får alla papper förrän pengarna är på ditt konto.
 
Det påpekas i tidiagre inlägg att jag (säljare) inte vill att köparen skall sälja hästen vidare. Visst är det så att jag valde att sälja hästen till denna då hon bor ca 5 mil bort vilket jag tyckte var toppen då hästen ifråga ligger mig varmt om hjärtat. Det kändes bra att jag kunde sälja honom så nära och ha koll på att han fick det bra. Han har haft (och har) det fortfarande toppen hos köparen som hanterar sina hästar väldigt väl. Jag vill ju alltås helst att det skulle bli enligt avtal. Men nu verkar det ju inte kunna bli så, så jag har sagt till köparen att jag vill"godkänna" den nya köparen. Sedan har jag ju önskemål om att hästen inte hamnar allt för långt bort. Jag kan känna mig besvärlig mot köparen och skäms lite för det, men så inser jag ju att det faktiskt inte är jag som gjort fel.

Jag har kvar regbeviset på hästen eftersom jag fattat för att detta behålls av ägaren och jag och köparen avtalade att hon skulle erhålla detta när hon betalat hästen färdigt.

Jag har fått en heldel privata mess om att de tycker att jag är dum som sätter köparen i en sådan situation och att jag borde visa min goda vilja och gå med på att köpa tillbaka hästen. Hästen i fråga sålde jag för att han inte passade in i min verksamhet (hbl avel o tävling, den sålda hästen är en islänning). Jag hoppas att det löser sig på bästa sätt.
 
Jag tror inte vi egentligen tycker så olika, men eftersom köparen redan har betalat hälften av hästen tyckte jag inte det är orimligt att försöka få tillbaka en del av denna summa om säljaren var intresserad av att låta köpet återgå.
Om säljaren tex behållit halva betalningen (1/4-del av köpesumman) skulle den 1/4-del som säljaren fick behålla kunna täcka den nya försäljningskostnaden. Jag tolkade också inlägget mer som att köparen ville informera om sin nya situation och alternativt få säljaren tillstånd att sälja hästen för att kunna betala sin återstående skuld och alltså UNDVIKA att bryta betalningen.

Nu verkar det som om hästen i nuläget inte ens är värd halva den ursprungliga summan, och då håller jag med om att erbjudandet var orimligt. (men jag funderar förstås på varför, om det är möjligt och hur lång tid det skulle kunna ta att återställa värdet)

Vilka alternativ finns då förutom att komma överens om en försäljning? Köparen kan hyra ut hästen eller i alla fall lämna den på foder för att slippa "underhållskostnaderna". Håller hon näsan över vattenytan och undviker konkurs kanske hon klarar av avbetalningarna och kan sälja hästen sedan. Säljaren får då vänta och se om pengarna fortsätter att trilla in. Först när en betalning missats kan hon ta tillbaka hästen. Säljaren kan inte i förväg veta om och i så fall när hon måste ta ansvar för en häst. Vad den då kan vara värd beror förstås mycket på fodervärden, men den väljer köparen...

Det är en pissig situation för alla parter och jag hoppas att ni snabbt hittar ett bra hem till hästen och att ni får ut så mycket pengar att det täcker skulden.

Sedan är det väl så att BÅDE säljare och köpare skrivit på kontraktet och finns det ett ägerförbehåll måst ju säljaren räkna med att kunna hamna i en situation där hon blir tvungen att ta hand om sin häst...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 045
Senast: Smedholt
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 820
Ekonomi & Juridik Prutar ni när ni köper häst? När gör ni det i så fall? Innan eller efter besiktningen? Hur lägger ni fram det? Jag är jättedålig på...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
11 208
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Hejsan! Vet inte direkt vad jag vill med denna tråd mer än ventilera och få skriva hur jag känner just nu. Jag kommer låta som...
2
Svar
27
· Visningar
5 888
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp