Häst på foder, vad tänka på?

Krans

Trådstartare
Hej! Vad ska man tänka på när man tar en häst på foder? Råd och tips , förutom att fråga om skadehistorik/foder/vanor/träning?Har hittat en redan. Jag äger en häst som nu ska få en kompis.🙂
 
Kontrakt som passar er,
uppsägningstider, vem hämtar/lämnar när tiden löp ut. Veterinärvård under fodervärdstiden. Vem står för vaccinationer? Skador? Självrisker och andra kostnader.
 
Veterinärbesiktiga hästen innan. Råkade it för en hästägare som tog sin häst jag haft som fodervärd till veterinären. Gjorde stor utredning, hävdade sedan att hästens skador uppkom hos mig trots att vet inte kunde styrka det. Blev en mycket tråkig historia.
 
Som ovan, veterinärbesikta.

Sen är det jättebra att ta bilder ur alla möjliga vinklar och filma den precis när du hämtar. Rakt framifrån vid hand i trav och skritt. Kanske longera/rida.
 
Prio ett är att få en bra känsla för hästägaren. Minsta lilla känsla du får att nåt känns sådär så leta annan häst. Det är jätteviktigt att just den relationen fungerar och att ni tänker lika runt hästen. Även om en har kontrakt så kan det uppkomma en hel massa tvister bara för att en ser olika på saker.

Sen är det förstås självklart med besiktning innan, noggrant kontrakt där även vilken utrustning som följer med bör regleras.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 013
Senast: QueenLilith
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 556
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska eventuellt börja rida en häst som är vääldigt hög, typ vid 1.90, själv är jag 154. Hästen i fråga är väldigt snäll från...
Svar
9
· Visningar
1 170
Senast: cf234k
·
Övr. Hund Hej ska åka och hämta en american bully tik på ca 1 år i veckan. Hon är en omplaceringahund. Jag skulle behöva alla tips jag kan få om...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 183
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp