Häst rycker med huvudet

Missenpissen

Trådstartare
Jag rider en häst som går långt ner med huvudet och så fort man tar i tygeln så tycker hon irriterat fram å tillbaka. Hon kan även knycka till med huvudet även när hon går med huvudet långt ner med lösa tyglar. I tölten så rycker hon knappt men kan även på knycka lite med huvudet. Upplever att hon är extra ryckig när det är mer terräng och att hon är försiktig om fötterna. Har försökt massera hennes mankammoch det uppskattas inte. Tycker hon är som stökigast i början av turen och blir bättre ju mer hon gått. Några idéer vad det kan vara? Och om man ska testa någon behandling. Vad är värt att testa först?
 
Det låter som headshakings syndrom. Veterinär ska absolut tillkallas först. Alternativare får enligt lag inte röra en häst som uppvisar symptom på sjukdom/skada vilket hästen du beskriver gör utan veterinärutredning ska alltid göras först.
 
Veterinär först som kollar tänder (gärna med röntgen) och sen genomgång av hela kroppen.
Sen kan du ta ut massör/kiropraktor/equiteraput men veterinär först och det andra med godkännande från veterinären
 
Jag har kollat på videos och jag känner inte att det är så hon beter sig. Hon gör inget om hon går eller springer i hagen, om man leder henne eller springer med henne från marken eller longerar
 
Låter som det skulle kunna vara headshaking, även om det är svårt att svara på via ett forum.

Min förra häst hade detta. Och ju mer spänd hon blev desto värre blev det. Efter byte av utrustning och diverse anpassningar blev det mycket bättre.
 
Det kan även bli så om ryttare ridit henne med för hård hand eller ryckt henne i munnen. Försök att vara jätte mjuk i handen ett bra tag och se om det blir bättre.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 984
Senast: Twihard
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Kläder & Bli fin Då jag redan sörjer min vecka i alperna så tröstar jag mig med att leta nya vandringskängor. Det är en djungel och jag är en newbie i...
Svar
3
· Visningar
423
Senast: Karfitsa
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp