häst skola

angelaL

Trådstartare
Hej allihopa, jag är häst/ridlärare på en liten ridskola och jag tänkte att jag skulle sätta mig och planera litte vad dom ska göra..

så jag undrar om ni har några bra tipps på horsmanchip lekar jag kan göra med barnen och hästarna?

DET VORE GULD VÄRT :)
 
Hej!
Berätta lite om vad en häst är, hur den tänker, dess förutsättningar, hur vi som människor ska förhålla oss till den osv. Lite grundläggande "vett". Sen skulle jag lärt barnen att få hästarna att flytta sig för dem, inte tvärtom som det brukar vara. Lite grundläggande ledövningar med andra ord. Brukar uppskattas.
Niklas
 
Det det första dom får lära sig, men tippset är ju inte dåligt..

Men jag tänkte mer på lite "lekar" som bygger på de grunderna, som ska vara kul för barnen, lärorika och roliga för hästen..
 
Jag tycker att oavsett vad man ska lära ut och till vem, så ska man förstå och kunna praktisera det man lär ut. Och då så är det oftast inga problem att veta vad man ska börja med. Men det är vad jag tycker.
 
Jag utgår nu lite snabbt från att du sett/hört eller råkat på 7 games eller liknande. Har du frågor kring själva förfarandena så får du återkomma. Här är grovt lite lekar. Jag leker alltid lekarna i ordning 1-7...

Redskapslekar:
- lär dem hantera NH-rep med att svinga repet och byta hand, pricka saker med repänden, lära sig att rytmiskt och fint slänga det över hästens rygg (fast låt dem öva på stolar och varandra först!)
- svinga repet ovanför huvudet
- låta ett barn hålla i repgrimma, med grimskaftet på, och den andra håller i grimskaftsänden. Låt barnet med repgrimman blunda och den med grimskaftet få se hur lite den behöver röra på repet (som ligger som en stor mage på marken) innan kompisen känner av det. Detta för att lära barnen få en känsla för redskapen!

- om du inte har ett gäng carrotsticks liggande så kan du ta rundstav på ca 1,2 meter och lära barnen att använda staven som en del av sin arm. Lär dem att hålla den med hela handen och att låsa handleden när staven skall användas.
- med staven lär man sedan barnen att gno sin häst, vinna områden som är svåra att få komma nära med kroppen/händerna.

1 Friendly Game:
- dela in hästen i ett "styckschema" med dess zoner (maila mig eller fråga här om du inte vet vilka de är) och sen får barnen lära sig upptäcka hästens känsliga punkter och ställen de gärna blir gosade på. Lär barnen i första hand att se det i stort och lär också ut "approach and retreat" tekniken för att barnen skall kunna "vinna" hästens svåråtkomliga ställen...

- låt barnen ha hästarna i grimskaft/repgrimma och spela lite boll - ta en badboll eller något. Coola hästar kan man ha som volleybollnät! Självklart får man anpassa lekarna efter hästar och elever...

2 Porcupine Game

- lär ut hur man flyttar hästens fram och bakdel för jämnt tryck - gärna med stav i hand för att lära sig arbeta med redskap. Att tryck skall läggas på lååååångsamt och tas bort fort, och att man smeker hästen när man gjort övningen.
- backa hästen med jämnt tryck på ex huvudet eller bogen
- få hästen att backa / följa med genom att dra i manen/svansen. (fråga gärna om du undrar över detaljerna i hur man gör sånt här!)
- få hästarna att följa med genom att hålla den i mulen!

3 Driving Game
- flytta hästen med rytmiskt tryck ex: "sprätta vatten med fingrarna" för att få hästen att backa, flytta rumpan, använda staven för att flytta framdelen osv.

- lägg ut/rita cirklar/lägg ut rockringar på marken och få barnen att få hästarna att ha ett benpar i cirkeln och flytta på benparet utanför.

4 YoYo Game

- ja, den traditionella leken där man skall få hästen att backa rakt bakåt genom att bara vicka på fingret...
- ...och komma till en när man kammar in repet, eller halar in repet om det är lättare att förstå. Grunden till denna lek är ju att man skall få en häst som är lika lätt att få fart på som att stoppa.

5 Cirkleing Game:
- ja lär barnen att jobba med hästen på cirklar och låta hästen göra jobbet. Här menas inte longering i vanlig bemärkelse. Hästens jobb är ju att: hålla sin gångart, hålla sitt varv, se sig för var den går och inte uppföra sig som ett bytesdjur. Vi ska inte bete oss som rovdjur, bara korrigera när hästen gör misstag annars hålla oss ur vägen. I detta fall - stå neutralt i mitten. Kan förstå om du vill vänta med övningar av detta slag dock...

- Vill du gå vidare?

6 Sideways Game
- lär barnen först att driva hästens framdel/bakdel från båda sidor ett helt varv. För att få en sidvärtes rörelse: Växla mellan att flytta framdel och bakdel. Håll till vid ett staket eller en vägg...som sagt fråga gärna...

7 Squeezing Game:

- skicka hästarna över/under/genom passager osv.
- sätt ett rep i ett träd och låt hästarna passera under det. Sänk för varje varv de passerar tills hästen kan krypa under! Bygger mycket förtroende! Om hästen vill "klämma" sig förbi får man göra det enklare för den och sänka långsammare.
- Ställ upp två tunnor och ha hästen att backa emellan . Tips! Ha först hästen att gå framåt genom passagen och backa den stegvis emellan tunnorna.
- skicka upp hästarna på lastpallar, stenar och allt du hittar!
- hitta på lite hinder och kanske köp ett sånt där barndrapperi som de har på ikea och låt hästarna passera under sådant.

Pja, det finns mycket att göra. Detta var lite på alla lekar. Kanske gav det någon ny idé? :)

Tick å tack!
Camilla
 
Jag tror nog som Dreamer, att ska man lära ut horsemanship ska man vara säker på vad det innebär själv först. Veta varför man gör det ena eller det andra på ett visst sätt, i en viss ordning. Kunna och förstå teorin bakom praktiken, kunna praktiken själv, för att kunna lära ut på ett säkert och begripligt sätt.
Jag brukar inte vara den som skriver detta, men nu gör jag det ändå: gå på ett par clinics med olika tränare! Läs in dig på ämnet NH och se vilka områden man är överens om och var man inte är det. Bilda dig en egen uppfattning. :)
Allt är ju inte guld som glimmar, det finns många dktiga hästmänniskor inom NH genren, men många duktiga utanför, och rätt många knäppgökar överallt... :crazy:

Jag tycker själv inte att man bör använda NH lekar som lekar sett, de är inte mål utan medel, och övningar - i vissa fall makt/ rangdemonstrationer - snarare än lekar.
NH kan provocera hästarna, fel använt eventuellt knäcka dem, men även rätt använt kan det göra dem förbannade - eftersom det handlar om ledarskap och kommunikation.
Få vuxna och ännu färre barn är mogna att ta en sådan ledarroll som krävs för att vinna hästens tillit, förtroende och respekt. De flesta hästar och människor lär sig sätt att samfungera ändå, var och en med sina regler för den andres uppförande. Börjar man provocera en häst som redan "står ut med" mycket, kan det få den snälla lilla barnponnyn att anse sig behöva försvara sin integritet. Är man inte bra på att lyssna blir kommunikationen ensidig och det är inte längre NH. Det kan även bli farligt om man ignorerar varningssignaler från hästen. Bara som liten förklaring till varför jag ser med viss skepsis på att "leka NH för skojs skull" med barn och djur.

Det man tveklöst kan göra är att gå igenom hästars beteenden, lära barnen kontrollera sina kroppsspråk och tolka hästarnas t ex i hagen. En himla bra början till all hästhantering, anser jag.
 
Att jag frågar efter ideer på vad man kan göra med barnen, behöver ju inte betyda att jag inte kan,, utan att jag har lite inspirations brist.

Att man övar olika saker på en ridskola med barn gör man för att man tycker att det är kul, och samma sak är det med varför man håller på med hästar när man är vuxen, för att det är skoj. och anledningen till att man börjar söka sig till "andra" sätt att rida och hantera hästar är att man tycker att det sättet man lärt sig (på ridskolan) är fel. Därför vill jag att barnen ska lära sig att vara snälla mot hästarna, lära sig läsa dom, osv. och inte hoppa runt på ryggen dra dom i tyglarna och göra massa dåliga saker på marken,, osv. Därför så vill jag lära barnen att lyssna på hästen tyda den så att det inte ska uppstå tråkiga situationer för hästar och barn.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
5 650
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 116
Senast: Bri
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 573
Senast: iNHALE
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 723
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp