Häst slänger med huvud i cirklar

Hej jag har en 12 årig varmblodsvalack som slänger med huvudet i cirklar. Detta händer väldigt ofta speciellt när jag longerar. Han har även börjat slänga med huvudet då han ska gå till hagen själv. Trodde först att det var longeringslinan som var problemet men eftersom han har börjat göra det vid andra tillfällen också så tror jag inte det. Vad beror detta på och hur får man bort det? Otroligt störande. Tacksam för svar 🙂
 
Är tänderna kollade? En av mina hästar gjorde så, den hade besvär i munnen på grund av en bit vargtand som blivit kvar.
 
när vi skaffade honom ( februari 2022) och besiktade vi honom så påpekade veterinären att tänderna var för lång så i början av mars slipades dom ner och det var inga problem med tänderna då iallafall. Han har inga problem med bettet och tuggar som vanligt märker ingen skillnad förutom att han börjat slänga med huvudet. Har även kollat tänderna nyligen
 
Är det ett varmblod av typen travare?

Det är inte "travarslänget" han gör med huvudet? Det finns andra hästar som gör dessa också men jag tycker travare är överrepresenterade. De gör sin släng med huvudet som i det närmaste ser ut som en åtta. Oftast när det blir lite stressigt eller när de är pigga och glada.
 
Tänker också att det är den typiska ”travarslängen” med huvudet.
Min shettis gjorde så och vår nuvarande ponny (welsh/arab) gör så. De gör/gjorde så när de är/var busiga, uttråkade, vid överskottsenergi, stress osv.
Vår nuvarande ponny är skadad och har stått på box och sjukhage sedan i mars, så nu slängs det väldigt mycket med huvudet då hon har väldigt mycket överskottsenergi och är sjukt uttråkad.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 922
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 165
Senast: Linda_A
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 339
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp