Häst som är känslig för bett

Corax

Trådstartare
Första sommaren med nya hästen har gått och jag kan konstatera att hon är bettkänslig. Hon får stora bulor/svullnader och sår som tar flera månader att bli av med.
Oftast bildas varkulor som läker in och kvar blir små förhårdnader. Jag har försökt pilla bort så många som möjligt men minst lika många är kvar.
Jag tycker så synd om henne och undrar om det finns något man kan göra för att underlätta. Självklart har jag haft flugmedel på henne och även bra flugtäcke men då blev det Värre!
Jag har smort med tjärsalva som en dåre och putsat bett/sår som en tok.
Ibland har betten suttit så tokigt att jag inte kunnat haft sadel...
För några veckor sedan kom hon in med en päronstor svullnad på halsen och golfboll vid armhålan. De är fortfarande kvar.
Vad gör man?
Funkar Switch för att hålla nått borta?
 
Rejält täcke. Det skall vara av exemstäckes typ (tjockt och heltäckande) samt stalla in när det är som värst (min häst reagerar mest på de stora sakerna och har jag henne inne dagtid och ute på natten så slipper hon det mesta. Svårare när de reagerar på tex knott).

Finns ingen spray som funkar. Tjärsalva funkar men bör inte utsättas för sol så det använder jag bara mellan bakbenen.

Och det som är svårast av allt; inte pilla för mycket.
 
Rejält täcke. Det skall vara av exemstäckes typ (tjockt och heltäckande) samt stalla in när det är som värst (min häst reagerar mest på de stora sakerna och har jag henne inne dagtid och ute på natten så slipper hon det mesta. Svårare när de reagerar på tex knott).

Finns ingen spray som funkar. Tjärsalva funkar men bör inte utsättas för sol så det använder jag bara mellan bakbenen.

Och det som är svårast av allt; inte pilla för mycket.
Nej jag har inte provat exemtäcke.
Grejen är att vi har väldigt lite insekter överlag (öppet och blåser mycket)men det räcker ju med ett par för att hon ska få reaktioner.
Och jag har haft bett jag Inte pillat på och de bulorna är fortfarande kvar. Ena fick hon i början av juli. Det är bättre om jag fått ut varkulan verkar det som. Stackars hästen är ju en enda bula (nja men näst intill).

Kan tillägga att tjärsalvan hjälpt föga. När det var som värst hade hon som en tjock kaka under magen och då hade jag Mycket salva på.
 
Första sommaren med nya hästen har gått och jag kan konstatera att hon är bettkänslig. Hon får stora bulor/svullnader och sår som tar flera månader att bli av med.
Oftast bildas varkulor som läker in och kvar blir små förhårdnader. Jag har försökt pilla bort så många som möjligt men minst lika många är kvar.
Jag tycker så synd om henne och undrar om det finns något man kan göra för att underlätta. Självklart har jag haft flugmedel på henne och även bra flugtäcke men då blev det Värre!
Jag har smort med tjärsalva som en dåre och putsat bett/sår som en tok.
Ibland har betten suttit så tokigt att jag inte kunnat haft sadel...
För några veckor sedan kom hon in med en päronstor svullnad på halsen och golfboll vid armhålan. De är fortfarande kvar.
Vad gör man?
Funkar Switch för att hålla nått borta?
Att det blir varigt i, och att insektstäcke gör det värre gör att jag ifrågasätter om det verkligen är insektsbett och inte någon form av bakterie, typ regnskållor? Be veterinären ta ett hudprov för att utesluta.
 
Hjorthornsolja? Din häst är ju svart redan :D
Sedan är det väl lite si och så om hur man får tag på det och om det är lämpligt att använda men jag har för mig någon skrev i någon annan tråd att det används på nöt och svin och går att köpa i sverige hos nån lantbrukssida på internet. Men mer än så kommer jag ej ihåg, jag kan ha fel 🤷‍♀️
 
Att det blir varigt i, och att insektstäcke gör det värre gör att jag ifrågasätter om det verkligen är insektsbett och inte någon form av bakterie, typ regnskållor? Be veterinären ta ett hudprov för att utesluta.
Tro mig, det här är inte regnskållor.
Jag har varit med om en nästan lika känslig häst för många år sedan och han fick samma varansamlingar av just (broms)bett.
Den nya hästen får samma varbulor av fästingbett också. Men mycket större reaktioner.
Däremot verkar hon inte bry sig ett dugg om att Bli biten. Ingen panik utan bara helt vanlig irritation. Vilket ju är en liten tröst i sig.

@Seabaz Det är inte lika svårt att få tag på här längre. Min klinik säljer på sprayflaska men det luktar ju fan och död! Men tål absolut att testas igen.
Kanske i kombo med redigt exemtäcke.
 
Tro mig, det här är inte regnskållor.
Jag har varit med om en nästan lika känslig häst för många år sedan och han fick samma varansamlingar av just (broms)bett.
Den nya hästen får samma varbulor av fästingbett också. Men mycket större reaktioner.
Däremot verkar hon inte bry sig ett dugg om att Bli biten. Ingen panik utan bara helt vanlig irritation. Vilket ju är en liten tröst i sig.

@Seabaz Det är inte lika svårt att få tag på här längre. Min klinik säljer på sprayflaska men det luktar ju fan och död! Men tål absolut att testas igen.
Kanske i kombo med redigt exemtäcke.
Jag hade en häst som var hyperkänslig för insekter och sprang i hagen, provade eksemtäcke med huva men det hjälpte inte. Det enda täcke som funkat är Rambo sweet itch, eller hoody heter den nog nu. Det täcket tillsammans med beckolja och tjärsalva har gjort att han kan gå ute dygnet runt. Han är även överkänslig mot citronella, så kan inte spreja med vanlig flugspray, därav beckolja...
 
Jag sprayade ”dödsprayen” på Caspians täcke så luktade inte han själv Och jag behövde inte spraya så ofta även om han svettades och tvättades. Det funkade faktiskt rätt bra. Fast täcket går ju inte att sälja direkt...
 
Jag har också en känslig häst. Hon hatar insekterna, och trots rejält Rambotäcke och flugmedel kan hon springa i timtal ifall jag inte håller koll. Såklart också känslig för Ultrashield mfl.

Hon får också rejäla bett som svullnar och blir till en hård skorpa. Jättetrist.
 
Jag sprayade ”dödsprayen” på Caspians täcke så luktade inte han själv Och jag behövde inte spraya så ofta även om han svettades och tvättades. Det funkade faktiskt rätt bra. Fast täcket går ju inte att sälja direkt...
Vad är det? 🤔
 
Jag har också en känslig häst. Hon hatar insekterna, och trots rejält Rambotäcke och flugmedel kan hon springa i timtal ifall jag inte håller koll. Såklart också känslig för Ultrashield mfl.

Hon får också rejäla bett som svullnar och blir till en hård skorpa. Jättetrist.
Min bryr sig knappt om insekterna tack och lov.


Det är ingen som har använt typ korrisonsalva eller dylikt? För biten Kommer hon ju att bli hur jag än gör.
 
Min bryr sig knappt om insekterna tack och lov.


Det är ingen som har använt typ korrisonsalva eller dylikt? För biten Kommer hon ju att bli hur jag än gör.
Kortisonsalva kan absolut minska reaktionen, men tänk på karenstiden om du ska tävla.
 
Kortisonsalva kan absolut minska reaktionen, men tänk på karenstiden om du ska tävla.
Ja självklart!
Ska ta ett snack med min veterinär om det här.
Jag menar, har hon ett bett som sitter tillräckligt illa så är det sadelfritt en-två månader. Kan jag minska den tiden och kunna rida så är det värt det. Det är inte viktigt att tävla om hästen bara hår att rida.
 
Haft en sån och säger som andra - eksemtäcke. Och så försöka smörja med smörja som passar på resten. Hjorthornsolja hjälpte inte här men så sjukt individuellt.
 
Jag puttar upp min tråd...

Jag kan berätta att min häst fortfarande har Många inkapslade hårda kulor från alla bett hon fick i somras. Vissa går att pilla bort allt eftersom och det är en vit stenhård liten 'boll' som kommer ut.

Så jag Måste försöka undvika att hon blir så biten i somnar. 😔
Vilket eksemtäcke borde man köpa?
Jag skulle föredra ett där man kan ta bort halsen så hästen kan få ha kvar sin man Om det skulle skava. Finns det ens?
Jag har Noll koll på eksemtäcken.
 
Tipsade om Rambo hoody, men kom på att halsen nog inte är avtagbar, så raderade... Bästa täcket annars!
 
Jag puttar upp min tråd...

Jag kan berätta att min häst fortfarande har Många inkapslade hårda kulor från alla bett hon fick i somras. Vissa går att pilla bort allt eftersom och det är en vit stenhård liten 'boll' som kommer ut.

Så jag Måste försöka undvika att hon blir så biten i somnar. 😔
Vilket eksemtäcke borde man köpa?
Jag skulle föredra ett där man kan ta bort halsen så hästen kan få ha kvar sin man Om det skulle skava. Finns det ens?
Jag har Noll koll på eksemtäcken.
Snuggy hood har tvådelat.
 

Liknande trådar

F
Hästhantering Ja, ibland undrar man... Jag har en söt liten korsningsponny i "medelåldern" som blev inriden för sådär tre år (jodå!) sedan. Vi red...
Svar
7
· Visningar
1 935
Senast: vanimelde
·
Hästvård Nu behöver jag lite råd från er på buke. Vad tror ni om detta? En morgon när jag kom hem från jobbet och skulle släppa ut hästarna...
Svar
4
· Visningar
1 968
Senast: Lindsen
·
Hästvård Min häst har lite halvtaskigt läkekött som gör att ruvan på ett sår sitter kvar rätt länge och när den väl lossnar så lämnar den efter...
Svar
13
· Visningar
3 150
Senast: jemeni
·
M
Hästvård Min häst kom in igår med en grimma hängandes över halsen, hela nosremmen var borta, den var avslitet så det såg ut som om det aldrig...
Svar
2
· Visningar
829
Senast: Miqubie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp