Häst som är klippt

Solhäst

Trådstartare
Hej, min häst blev klippt i ansiktet (inte vackert) och snart börjar tävlings sesongen och pälsen har inte växt ut! Är det ok att tävla officiella tävlingar när hästen har 4 stora Karla fläckar i ansiktet vet att de är väldigt petig?😊
 
Sommarpälsen kommer ju växa fram snart vad det lider så det kommer ju försvinna.

Är det klippt som i att ta bort vinterpäls eller rakad som hos tex veterinären?
Är det det förstnämnda och ojämnt och fult så kanske det går att klippa jämnt för att snygga till det bara helt enkelt.

Tävla får du ju men det kan ju hända att folk tittar eller frågar. Då får det ju vara så, det är ju inte hela världen.
 
Hej, min häst blev klippt i ansiktet (inte vackert) och snart börjar tävlings sesongen och pälsen har inte växt ut! Är det ok att tävla officiella tävlingar när hästen har 4 stora Karla fläckar i ansiktet vet att de är väldigt petig?😊

Du får inte klippa ex. öron eller känselhår. Är den klippt av veterinära skäl?

Från R&R: "The following Rules apply at all times: the natural appearance (e.g. natural
growth and colour of hair) of the horse shall not be changed. Exceptions the mane and tail may be trimmed if too long and the horse may be clipped for health and welfare reasons. Hair on the muzzle, fetlocks, and inside the ears shall not be clipped."
 
Du får inte klippa ex. öron eller känselhår. Är den klippt av veterinära skäl?

Från R&R: "The following Rules apply at all times: the natural appearance (e.g. natural
growth and colour of hair) of the horse shall not be changed. Exceptions the mane and tail may be trimmed if too long and the horse may be clipped for health and welfare reasons. Hair on the muzzle, fetlocks, and inside the ears shall not be clipped."
Han är klippt av veterinär skäl och det är inte öron eller känselhår.
 
Gissar att vissa missat att tråden ligger under islandshäst, eftersom reglerna för klippning ser annorlunda ut där. Men av veterinära skäl är det lugnt så länge hästen är frisk och i skick att tävla. Det kan ju dessutom hinna växa ut lite mer innan det är aktuellt med tävling, men har ju svårt att se att någon skulle tro att du klippt fläckar i ansiktet på hästen av estetiska skäl. ;)
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 217
Senast: zarmino
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Emma-pemma
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 450
Senast: Sootie
·
Lantbruksdjur Det har flyttat in nya kor i byn och jag har fullständigt kärat ner mig i dessa underbart vackra skapelser :love: Jag kan väldigt lite...
2
Svar
37
· Visningar
4 104
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp