Häst som är väldigt påverkad av andra hästar

__sofia__

Trådstartare
Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur jag ska hantera det.

Hon går med endast en annan häst (Molly), vilket gör att hon som många andra hästar som bara går de två blir väldigt beroende av sin kompis. Det i sig är inget konstigt. Men med den tidigare hästen jag hade gick det ändå att träna bort så att ett år efter jag skaffade henne kunde vara ute med Molly i någon timme och träna henne. Eden har oftast inga problem om jag tar ut Molly ur hagen och kör, tömkör eller springer inom synhåll, men så fort Molly försvinner utom synhåll blir Eden direkt stressad och börjar springa och gnägga. Vilket inte är optimalt, men det är ju något man kan vänta sig när man bara har två.

Eden är också påverkad av andra hästar i andra situationer. Hon är definitivt av typen att hon gillar att följa efter andra hästar, vilket har hjälpt till nu när jag satt igång henne med ridningen. Första gångerna vi skulle hoppa så följde vi bara efter en annan häst, och så hoppade hon hindret utan att tveka. Är vi ute och rider så går hon förbi de läskiga sakerna så fort någon annan häst går före, och när vi skulle träna på att galoppera var det inga problem ens från början så länge någon annan var före henne.

Det är ju dock inte bara positiv påverkan från andra hästar. Har vi varit ute och ridit med en annan häst finns det inte en chans att vi i slutet ska kunna gå åt våra separata håll utan att hon ska stressa upp sig över var den andra hästen tog vägen, även om hon ser sin hagkompis och är 50 meter från mitt stall. Det fungerar att vara ute och rida ensam, men plötsligt lite då och då kommer hon på att hon är ensam och börjar gnägga. Är vi ute och rider eller går och kommer förbi en hage med andra hästar, där någon av de andra hästarna springer fram till staketet, blir hon direkt spänd och ska trippa på tå, blåsa luft, upp med svansen. Har vi ridit i det närliggande ridhuset/paddocken tillsammans med en annan häst och den hästen går iväg blir hon direkt väldigt stressad över var den tog vägen. Har vi ridit i det närliggande ridhuset/paddocken tillsammans med en annan häst och att de sedan går in i stallet samtidigt som jag rider hemåt så blir hon spänd och stressad.

Men de senaste dagarna har hon blivit "värre". Jag tog ut Molly två meter från hagen igår och Eden började direkt gnägga och bli lite orolig. Nu igår tränade jag för tränare i grannens paddock tillsammans med några andra ekipage, och så fort vi tog det lugnt och skrittade på lång tygel eller stod stilla och väntade när någon annan hoppade så höll på hon att gnägga regelbundet till hästarna i beteshagarna runt om paddocken. Under tiden vi red i trav/galopp samtidigt som några andra ryttare gick och släppte ut sina hästar i beteshagarna var hon väldigt fokuserad på de hästarna där de gick, hon hade svårt att släppa dem trots att jag bad henne om saker.

Och det största problemet, och kanske det som gjort att det har blivit skillnad - grannens hästar har släppts ut i beteshagarna för någon vecka sedan, och kanske är det så att Eden först nu förstått det. En av beteshagarna ligger inom synhåll från hagen Eden går i under natten, vilket gör att hon ser hästarna där ibland. Natten söndag/måndag och måndag/tisdag har Eden under stora delar av kvällen, morgonen och delar av natten gnäggat efter de hästarna med någon minuts paus mellan till nästa gnäggning. I söndagskväll trodde jag först att Molly hade smitit eller något sådant, men när jag sprang ut och kollade var hon kvar i hagen - det var grannens hästar Eden gnäggade på. Det kan omöjligt vara bra för en häst att spendera en massa timmar varje dag med att vara orolig och gnägga efter andra hästar.

Är det någon som har tips för hur jag hanterar Eden på bästa sätt?
 
Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur jag ska hantera det.

Hon går med endast en annan häst (Molly), vilket gör att hon som många andra hästar som bara går de två blir väldigt beroende av sin kompis. Det i sig är inget konstigt. Men med den tidigare hästen jag hade gick det ändå att träna bort så att ett år efter jag skaffade henne kunde vara ute med Molly i någon timme och träna henne. Eden har oftast inga problem om jag tar ut Molly ur hagen och kör, tömkör eller springer inom synhåll, men så fort Molly försvinner utom synhåll blir Eden direkt stressad och börjar springa och gnägga. Vilket inte är optimalt, men det är ju något man kan vänta sig när man bara har två.

Eden är också påverkad av andra hästar i andra situationer. Hon är definitivt av typen att hon gillar att följa efter andra hästar, vilket har hjälpt till nu när jag satt igång henne med ridningen. Första gångerna vi skulle hoppa så följde vi bara efter en annan häst, och så hoppade hon hindret utan att tveka. Är vi ute och rider så går hon förbi de läskiga sakerna så fort någon annan häst går före, och när vi skulle träna på att galoppera var det inga problem ens från början så länge någon annan var före henne.

Det är ju dock inte bara positiv påverkan från andra hästar. Har vi varit ute och ridit med en annan häst finns det inte en chans att vi i slutet ska kunna gå åt våra separata håll utan att hon ska stressa upp sig över var den andra hästen tog vägen, även om hon ser sin hagkompis och är 50 meter från mitt stall. Det fungerar att vara ute och rida ensam, men plötsligt lite då och då kommer hon på att hon är ensam och börjar gnägga. Är vi ute och rider eller går och kommer förbi en hage med andra hästar, där någon av de andra hästarna springer fram till staketet, blir hon direkt spänd och ska trippa på tå, blåsa luft, upp med svansen. Har vi ridit i det närliggande ridhuset/paddocken tillsammans med en annan häst och den hästen går iväg blir hon direkt väldigt stressad över var den tog vägen. Har vi ridit i det närliggande ridhuset/paddocken tillsammans med en annan häst och att de sedan går in i stallet samtidigt som jag rider hemåt så blir hon spänd och stressad.

Men de senaste dagarna har hon blivit "värre". Jag tog ut Molly två meter från hagen igår och Eden började direkt gnägga och bli lite orolig. Nu igår tränade jag för tränare i grannens paddock tillsammans med några andra ekipage, och så fort vi tog det lugnt och skrittade på lång tygel eller stod stilla och väntade när någon annan hoppade så höll på hon att gnägga regelbundet till hästarna i beteshagarna runt om paddocken. Under tiden vi red i trav/galopp samtidigt som några andra ryttare gick och släppte ut sina hästar i beteshagarna var hon väldigt fokuserad på de hästarna där de gick, hon hade svårt att släppa dem trots att jag bad henne om saker.

Och det största problemet, och kanske det som gjort att det har blivit skillnad - grannens hästar har släppts ut i beteshagarna för någon vecka sedan, och kanske är det så att Eden först nu förstått det. En av beteshagarna ligger inom synhåll från hagen Eden går i under natten, vilket gör att hon ser hästarna där ibland. Natten söndag/måndag och måndag/tisdag har Eden under stora delar av kvällen, morgonen och delar av natten gnäggat efter de hästarna med någon minuts paus mellan till nästa gnäggning. I söndagskväll trodde jag först att Molly hade smitit eller något sådant, men när jag sprang ut och kollade var hon kvar i hagen - det var grannens hästar Eden gnäggade på. Det kan omöjligt vara bra för en häst att spendera en massa timmar varje dag med att vara orolig och gnägga efter andra hästar.

Är det någon som har tips för hur jag hanterar Eden på bästa sätt?
Oj, det var många frågor. Jag försöker svara på några av dem. Går det att stängsla så att din häst inte kan se grannens? Jag hade gjort det någon månad för att se om det blir lugnare. Jag hade också tränat på relationen mellan dig och din häst, om hästen är stressad hemma kan det ibland underlätta att byta miljö. Leta upp en bra tränare som du kan åka till. När du tränar hemma hade jag stängt in den andra hästen i stallet så du ökar möjligheterna för din häst att kunna koncentrera sig på dig.
 
Oj, det var många frågor. Jag försöker svara på några av dem. Går det att stängsla så att din häst inte kan se grannens? Jag hade gjort det någon månad för att se om det blir lugnare. Jag hade också tränat på relationen mellan dig och din häst, om hästen är stressad hemma kan det ibland underlätta att byta miljö. Leta upp en bra tränare som du kan åka till. När du tränar hemma hade jag stängt in den andra hästen i stallet så du ökar möjligheterna för din häst att kunna koncentrera sig på dig.
Japp, mycket frågor :D De är ju alla på sitt sätt kopplat till hur hon är med andra hästar, så jag tänkte jag kan försöka förklara allt på en gång även om det är nattbeteendet som är det största problemet, och framförallt är det nattbeteendet jag inte har någon aning om hur jag ska hantera - jag har inte varit med om en sådan situation tidigare. Kanske att det går över med tiden när hon vänjer sig vid att de är där?

I hagen de går i på natten kan jag inte stängsla så att hon inte ser grannarnas hästar. Jag har en hage längre bort där de går några timmar på dagen där hon inte ser grannens hästar (och då gnäggar hon inte alls på dem) men där är för mycket bete för Molly vilket gör att hon behöver ha betesreducerare där vilket jag helst inte vill att hon ska ha mer än några timmar per dag. Jag vill helst inte stängsla in en liten bit av hagen där Molly kan gå för att minska mängden bete för henne eftersom det finns en hel del mygg, knott och liknande i den hagen och jag är inte hundra på i vilka områden av hagen som hon skulle kunna gå utan att bli för störd av dem eller för påverkad av solen eller liknande. Och jag kan inte ha Eden ensam i den hagen då hon blir orolig när Molly försvinner (den hagen är så långt bort att man bara ser cirka en kvadratmeter av natthagen).

Relationen är något vi jobbar lite med hela tiden och har blivit mycket bättre sedan jag köpte henne, men jag vet inte exakt hur jag tränar relationen i mål om att hon ska bli mer trygg med enbart mig när andra hästar lämnar henne. Hon har tidigare i sitt liv gått som packhäst, så jag antar att det har satt sina spår i hennes relation till andra hästar.

När jag håller på med Eden och jobbar med henne brukar det inte vara så farligt annat än just situationer där hon blir lämnad av andra hästar/de andra hästarna försvinner eller om någon annan häst är uppstressad. Även om hon minuterna innan stått i hagen och gnäggat åt grannens hästar kommer hon travandes direkt när jag visslar. Molly ser hon aldrig när jag tränar (och Molly bryr sig inte ett dugg om ifall hon blir lämnad ensam i hagen), däremot ser hon hästar som finns på grannanläggningen när vi är ute i deras paddock och det är dem hon blir påverkad av och gnäggar till (eller ja, hon behöver inte nödvändigtvis se dem men hon vet att de är där bortanför paddocken i och med att de svarar på gnäggningarna). Men som sagt, normalt sett vid träning fokuserar hon på mig annat än när det är vila under träningspasset och hon ändå inte ska fokusera på något viktigt.
 
Är det en unghäst?
Många unghästar kan ju ha mer eller mindre sådana svårigheter. Det brukar gå lite i vågor men blir bättre med ålder och mognad.
 
Är det en unghäst?
Många unghästar kan ju ha mer eller mindre sådana svårigheter. Det brukar gå lite i vågor men blir bättre med ålder och mognad.
Hon är 9 år men har enligt tidigare ägare gått som packhäst under 3 års tid på en långtur, och är kanske inte helt van vid hur livet fungerar som häst här i Sverige. I ridningen är hon fortfarande som en unghäst - hon kunde inte mer än absolut grunderna när jag köpte henne (skritt, trav, svänga, stanna och om det var större yta/ute även galopp).

Jag har under våren ridit för tränare en gång i veckan och hon har då vant sig mer och mer vid att ridas samtidigt som andra hästar - men vissa situationer har hon fortfarande svårt för (bli lämnad) och igår var det bakslag med jag vet inte hur många gnäggningar till hästarna på betet. Och nu de senaste två nätterna när hon plötsligt ska hålla på och gnägga konstant till hästarna på betet.
 
Hon är 9 år men har enligt tidigare ägare gått som packhäst under 3 års tid på en långtur, och är kanske inte helt van vid hur livet fungerar som häst här i Sverige. I ridningen är hon fortfarande som en unghäst - hon kunde inte mer än absolut grunderna när jag köpte henne (skritt, trav, svänga, stanna och om det var större yta/ute även galopp).

Jag har under våren ridit för tränare en gång i veckan och hon har då vant sig mer och mer vid att ridas samtidigt som andra hästar - men vissa situationer har hon fortfarande svårt för (bli lämnad) och igår var det bakslag med jag vet inte hur många gnäggningar till hästarna på betet. Och nu de senaste två nätterna när hon plötsligt ska hålla på och gnägga konstant till hästarna på betet.
Ja då har hon säkert alltid gått med flocken tidigare? Mycket förändringar!
Jag skulle ge det lite tid 😊
 
Hon är 9 år men har enligt tidigare ägare gått som packhäst under 3 års tid på en långtur, och är kanske inte helt van vid hur livet fungerar som häst här i Sverige. I ridningen är hon fortfarande som en unghäst - hon kunde inte mer än absolut grunderna när jag köpte henne (skritt, trav, svänga, stanna och om det var större yta/ute även galopp).

Jag har under våren ridit för tränare en gång i veckan och hon har då vant sig mer och mer vid att ridas samtidigt som andra hästar - men vissa situationer har hon fortfarande svårt för (bli lämnad) och igår var det bakslag med jag vet inte hur många gnäggningar till hästarna på betet. Och nu de senaste två nätterna när hon plötsligt ska hålla på och gnägga konstant till hästarna på betet.
Kan det vara så att hennes trygghet har varit de andra hästarna och människor har kommit och gått. Nu förväntas hon knyta an till en människa och det blir för henne helt motsatt mot vad hon är van vid. Jag hade gett det tid men samtidigt gjort mycket saker ensam med hästen så att hon upptäcker att det är trevligt och meningsfullt att umgås med dig. Varva ridning med promenader i skogen där hon får koncentrera sig på att gå över stock och sten.
 
Går det att ge henne några fler hästar som sällskap? Hon har uppenbarligen en önskan och ett behov. Hästar är trots allt flockdjur och som packhäst i på en turridning är det gott om sällskap.
 
Går det att ge henne några fler hästar som sällskap? Hon har uppenbarligen en önskan och ett behov. Hästar är trots allt flockdjur och som packhäst i på en turridning är det gott om sällskap.
Det var tre andra hästar hon gick med, så det var inte någon superstor flock men definitivt fler än Molly. Det var inte en turridningsverksamhet, utan tre personer som köpte fyra hästar i Frankrike och red norrut - Eden blev den av hästarna som gick som packhäst istället för att ridas. Jag har haft lite lösa funderingar på att skaffa en till, delvis också så att det alltid går att låta henne ha sällskap kvar när den andra hästen är ute och rör på sig. Jag får se om det blir av i framtiden :)
 
Jag har liknande problem med tre hästar som gått tillsammans för länge utan ordentlig hantering. Lösningen för mig har definitivt varit att få dem att knyta an med människor, men det har gått lååååångsamt. Deras problem har ju i och för sig varit mycket värre än för dig (gick inte att ta ut hur hagen alls) men mitt råd blir ändå; spendera massor med tid med hästen. Bygg tillit mellan dig och henne. För mig innebar det att leda hästarna i hagen, sitta där i några timmar och läsa en bok och bara vara med, sätta upp tydliga rutiner kring när jag kommer och när jag går. Nu har du ju bättre förutsättningar eftersom det "bara" är tilliten mellan dig och hästen medan det för mig var hästarna som var kvar som blev farligast/mådde sämst, men jag tror ändå att grunden är densamma: bygg massa tillit och tätt band mellan dig och din häst. Inte nödvändigtvis genom ridning, utan bara genom att stå och gosa, gå lösa i hagen tillsammans, kanske klickerträna lite du är intresserad av det. Och inte stressa och pusha fram resultat.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Emma-pemma
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 925
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp