Häst som äter lååångsamt och petar i maten...

lovehorses

Trådstartare
Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused:

Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu.
Han får nu 6 kg hösilage. ingen analys men är andra skörden. Jag får inte i han mera hösilage, han ratar det. Speciellt i boxen. Sprider ut det.:crazy:
I vintras kunde jag få i han 8 kg de va max.
Har gett lusern, tog bort det för någon vecka sedan när jag tänkte att snart kommer gräset, han kanske klarar sig. Icke han smalna av.
Han är inte skin och ben men åt det smalare hållet. Vill ha lite mera så han har något att ta av när han växer igen.

Han får nu 1 kg lusern som jag blöter upp vet inte hur mtcket han äter av det och hur mycket han sprättar omkring.
Han får 1½ liter mustangs fiber orginal mysli
6 kg hösilage av torrare varianten
mineraler
Han får mat 4 ggr om dagen ca 06, ca 10.30, ca 15.30 och ca19- 21

Problem nr ett är att ger jag honom mer hö i boxen ratar han det. Kan inte ge mer i hagen pga lättfödda kompisar. Sprider runt höet i boxen - inge roligt att mocka.

Stora problemet nr två är att han äter fruktansvärt långsamt, trodde min andra häst var långsam men detta tar priset. Igår tog jag på skoj tid på han när han stod inne å sku äta ett kilo lusern uppblött- 2½ TIMME!!!!

Han tar en liten tugga sen måste han sticka ut huvudet för att kolla läget. Det är ca 2 meter mellan krubban och "hålet" han kan sticka ut huvudet igenom. Vandrar en massa där emellan.

Han är ute från ca 06 - 19-21. Ibland tar jag in honom tidigare för att han ska få äta lite mera men de går inte så bra för han äter inte mera.
Det är ett litet lugnt stall med tre hästar. De vandrar ganska mycket i hagen och han är ranglåg så han blir vallad mycket.

NU funderar jag på att sätta honom några timmar i skilld hage så han få fri tillgång på hösilage och provar med det. Men om inte det funkar... Vad gör jag då???:(
Ska kolla masken på honom nästa vecka, tänderna är kollade. Blev avmaskad för ca 1 år sedan
Vill ha idder, hur gör ni med era långsamma hästar!?
 
Kanske kan du sätta ett hönät i boxen för att undvika att han bara drar runt det, så att han har fritt hela natten.
Jag har gjort så ibland när jag vet att jag gett mer än han kommer äta upp men vill att det ska finnas, just för att han bara drar runt det.
Då ger jag de kilon han äter upp på golvet och lika mycket i nät.
 
Senast ändrad:
Du kanske skulle ta och kolla hans tänder, finns vassa kanter så kan det gå riktigt långsamt när de äter, likaså om en eller flera tänder blivit för höga. Så i ditt ställe skulle jag ta ut en veterinär med kunskap på tänder för en koll.
 
Min första tanke är också tänderna, men du skriver att de är kollade... Vid tre år så tappar de ju lite tänder, och jag tänker om eventuella vargtänder finns och knölar? Vart tänderna kollade av en riktig tandläkare som redigt sederade honom och kunde kolla i lugn och ro?

Annars skulle jag bara fortsätta med lucern och lägga till ett kraftfoder med mycket kalorier :)
 
Det du behöver göra är att som skrivet innan se över tänderna, så att hästen verkligen kan äta. När det är klart så måste ta reda på vad fodret innehåller.
Din häst kan ha bra tänder och vara långsam när äter i sitt sätt att vara, alla hästar är inte glupska , matvrak. Då är det extra viktig att se till så att det foder man får i hästen uppfyller de krav just den hästen har.
Om det är nu så kan det vara så att om tänderna är bra att han äter så mycket han orkar och hinner utan att få i sig det behöver för grovfodret inte uppfyller de krav han har på foder.
 
kolla tänder, sätt upp stormaskigt hönät i boxen och gör analys på höet. samt gör en foderstat baserat på svårfödd häst på gräs så att du vet vad du ska peta i honom under sommaren om han inte går upp på bara gräs.

har först på senare år förstått vad en bra uträknad foderstat gör för hästen. har tidigare höftat en hel del med oanalyserat hö och foderstatsprogram på nätet. men är bäst att ta hjälp av en som verkligen kan och nördat ner sig i ämnet :p

men hade jag haft en svårfödd kräsen häst nu under sommaren så hade jag gett lucernhack blandat med ett hö hästen tycker om. inte ensilage utan torrhö. tycker att de flesta kräsna tycker bättre om det.
och stödfodrat med det i den mån hästen äter det. dvs äter hästen 2kg så får den bara 2kg. är de kräsna så man få dom att äta upp allt. annars så står man där igen och slänger bort 50kg hö i veckan.
så kan man sen öka givan väldigt långsamt så hästen inte märker det ;)
 
Hade nog också förresten kollat tänderna, igen.
Min unghäst åt sakta när hon ömsade, men inte så att hon föll ur eller så.
 
Provade sätta upp et hö nät med stora maskor. Hade 4 kg i det pluss att jags att 2 kg löst. Det var massor kvar på morgonen. Jag har hökrubba för får han de på golvet äter han det inte bara sprider runt det.
Tänderna blev ordentligt kollade. Han hade inte några vargtänder eller några på kommande. Inga större fel i munnen heller.
 
Har samma problem med min häst.. Han äter lusern (fri tillgång, står på boxvila pga skada) men kanske 6 max 8 kg hösilage per dag (fri tillgång, drar mest runt det). Tänderna var jättefina. Får kraftfoder samt olja också. Funderar på att köpa ren soja..

Har skickat in träckprovsanalys och väntar på odling. Hästen verkar liksom bara inte så intresserad av att äta :banghead:
 
Nu till em maten satt jag honom i en annan hage med en massa hösilage. (3 kg). Nu ska vi se om han äter mera när han får äta ute i lugn och ro.
Det blir en massa springande till stallet bara, inte för att det är långt men lite onödigt.
Jag tog ett sånt där kg måttband som man kan köpa. Det ger ju bara ett ungefärlig vikt. 385 kg vägde han enligt det. Skulle vilja ha honom över 400 sträcket iallfall..
 
Även magsår kan ge dålig aptit så det kan vara värt att ha I tankarna. Kan han kanske gå med en kompis och få det lite lugnare? Jag skulle leta lite och se vad han gillade, ge olja, låta honom beta så fort det finns lite grönt gräs. Utgår från att du har ett bra grovfoder. Har du testat om han gillar hö batter än hösilage?
 
Jag hade velat kolla tänderna igen om det inte gjorts senaste månaderna typ, och i boxen hade jag valt en höhäck hellre än nät . En del hästar är väldigt kräsna med att äta om
Fodret trampats runt i/blivit "smutsigt" minsta lilla .
 
Har du kollat hur han ser ut i munnen??
3 åringar tappar sina mjölktänder och kan bli väldigt ömma i munnen av det, kan även bli infektioner om man har otur.
 
Lucernhack är grovt och kan vara svårt att tugga. Min häst fick svåra foderinpackningar och magrade av. Så det är inget foder jag rekommenderar. Kolla tänder och ge foder som inte är så hårdtuggat. Finns många bra foder som ska blötläggas. Tex betformix. Är han inte mager så skulle jag inte oroa mig nu när gräset är på gång. Hästar ska inte ha för mycket hull när de släpps på bete.
 
@lovehorses jag har också en treårig växande arab som inte heller är glupsk.
När jag köpte honom som åring var han ordentligt spinkig, och det tog hur mycket tid som helst att få honom fin. Nu är han korrekt i hullet, men precis som du så vill jag ha honom lite tjockare så han kan växa ännu mer...

Jag ger honom fritt hösilage - och det går inte åt så mycket.
Vad gäller kraftfoder använder jag havre som bas men min kräsne skrutt är inte jätteintresserad så jag har lagt på Spillers stud and youngstock mix, som är ganska energitätt. Dessutom Betfiber mix eller Betfiber elit för att hästj---eln ska äta det han får.
Han verkar gilla smaken på betfibervarianten lite extra så det får honom att tugga i sig.
Han tuggar i sig sitt kraftfoder på 2-3 timmar; brukar få stå inne och äta medan jag rider på eftermiddagarna.
 
Nu har jag haft hästen i en skilld hage på fm. Mellan ca 06.30-11.00. Då får han ca 3-4 kg hösilage. Packar en ikeakasse full och 2 liter lusern som jag blöter upp. De äter han bra och äter upp allt till ca 11.00 då får han komma till de andra hästarna.
Allt som allt får han nu ca 9 kg hösilage, 1 kg lusern pellets och kraftfoder.
Jag har också täcke på honom ute vid svalare väder så att inte energi går åt att hålla värmen.
Ökar succesivt höet men vi ska se om de börjar hända något.
 
Tänkte göra en uppdatering!
Gjorde maskanalys och han hade massor. Det är nu åtgärdat, ska i mitten av sommaren ta ett nytt prov.
Jag har fått upp honom i hull så nu är han bra.Men tänker han växa så försvinner väl det snabbt. Jag får i han max 8 kg hösilage nu.
Nu går han också på gräs ca 4 tim om dagen. Men man märker att han inte är intresserad av det heller. Om jag jämför med min andra häst som sätter näsan i marken första halv timmen och inte tittar upp. Valacken kan ställa sig och titta runt. Inte brottom här inte....:crazy:

Jag börjar bli lite nervös till hösten/vintern hur jag ska få honom i hull. Det är ju dags att beställa hösilage igen. Funderar nu på att ta första skördens parti som ska vara mer protein i men undrar hur de andra hästarna tar de som är lättfödda.
Tanken är att jag sku ta in dem lite tidigare i vinter så att de kan äta i lugn och ro. Han kanske får mera lusern då inne.
Snacka om huvudbry för mig!!!:banghead:
 
Tänkte göra en uppdatering!
Gjorde maskanalys och han hade massor. Det är nu åtgärdat, ska i mitten av sommaren ta ett nytt prov.
Jag har fått upp honom i hull så nu är han bra.Men tänker han växa så försvinner väl det snabbt. Jag får i han max 8 kg hösilage nu.
Nu går han också på gräs ca 4 tim om dagen. Men man märker att han inte är intresserad av det heller. Om jag jämför med min andra häst som sätter näsan i marken första halv timmen och inte tittar upp. Valacken kan ställa sig och titta runt. Inte brottom här inte....:crazy:

Jag börjar bli lite nervös till hösten/vintern hur jag ska få honom i hull. Det är ju dags att beställa hösilage igen. Funderar nu på att ta första skördens parti som ska vara mer protein i men undrar hur de andra hästarna tar de som är lättfödda.
Tanken är att jag sku ta in dem lite tidigare i vinter så att de kan äta i lugn och ro. Han kanske får mera lusern då inne.
Snacka om huvudbry för mig!!!:banghead:
Protein är generellt sett ingen fara för lättfödda, det är energi de blir tjocka av. Proteinöverskott från grovfoder är heller inget farligt för hästarna så det är klart du ska satsa på ett proteinrikt grovfoder. Gärna från någon som analyserar innan försäljning så du VET vad du betalar för :)
 
Tänkte göra en uppdatering!
Gjorde maskanalys och han hade massor. Det är nu åtgärdat, ska i mitten av sommaren ta ett nytt prov.
Jag har fått upp honom i hull så nu är han bra.Men tänker han växa så försvinner väl det snabbt. Jag får i han max 8 kg hösilage nu.
Nu går han också på gräs ca 4 tim om dagen. Men man märker att han inte är intresserad av det heller. Om jag jämför med min andra häst som sätter näsan i marken första halv timmen och inte tittar upp. Valacken kan ställa sig och titta runt. Inte brottom här inte....:crazy:

Jag börjar bli lite nervös till hösten/vintern hur jag ska få honom i hull. Det är ju dags att beställa hösilage igen. Funderar nu på att ta första skördens parti som ska vara mer protein i men undrar hur de andra hästarna tar de som är lättfödda.
Tanken är att jag sku ta in dem lite tidigare i vinter så att de kan äta i lugn och ro. Han kanske får mera lusern då inne.
Snacka om huvudbry för mig!!!:banghead:
kanske vore bra att köpa småbalar av extra protein och energi rikt hö. så att du kan ha lite svagare hö åt de lättfödda.
vet att det är väldigt svårt att få höet rätt då det skilljer sig så mycket i vad de tar åt sig, antingen så passar de de lättfödda så den svårfödda måste äta dubbelt så mycket, eller så är det ett hö som passar den svårfödda och de lättfödda knappt kan äta ngt utan att börja rulla fram..

men hittar du småbalar eller hittar någon som kan bala om storbal till småbalar så är det nog det smidigaste.
 
Betespromenad i grimskaft. Ta borsten med och pyssla och klipp grannarnas gräsmattor. Bara du och hästen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 064
Senast: Twirro
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 976
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 234
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 099
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp